Reklama

Reklama

Pod obratníkem Kozoroha

  • Velká Británie Under Capricorn
Trailer

Obsahy(1)

Ingrid Bergman je krásnou manželkou bohatého austrálskeho Josepha Cottena, ale svoj nešťastný súkromný život utápa v alkohole. Keď sa dvojica na jednom večierku stretne s čerstvým írskym prisťahovalcom (Michael Wilding), s ktorým sa Ingrid pozná z mladosti, karty osudu sa nečakane zamiešajú. (POMO)

Videa (1)

Trailer

Recenze (58)

swed 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejslabších Hitchcocků, alespoň co se jeho amerického období týče. Pryč je pověstné budování napětí i filmařská virtuozita, místo nich tu na diváka čeká romantická inscenace nadprůměrné délky. Film nenabízí nic převratného ani po herecké stránce - Cotten jede na půl plynu, Bergmanová přehrává. 6/10 ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Nó, docela působivý filmík :-) Když jsem takhle jednou v televizním programu zahlíd, že dávaj Hitchcocka, kterýho jsem ještě neviděl, nebylo co řešit, a vyplatilo se. Nejen, že jsem zabil ospalé nedělní dopoledne, ale navíc jsem si potvrdil, že jsem ještě neviděl film s Ingrid Bergman, který by se mi nelíbil. Její filmografie ze 40. let je jedna velká spanilá filmová jízda: CASABLANCA, PLYNOVÉ LAMPY, ROZDVOJENÁ DUŚE, POVĚSTNÝ MUŽ a POD OBRATNÍKEM KOZOROHA. Co film, to výjimečný filmový zážitek - ona byla prostě báječná a řadím ji k mým nejmilejším herečkám vůbec. U tohoto kostýmního filmu, jehož děj je zasazený do 30. let 19. století v australském Sydney, je právě ona tím hlavním důvodem, kvůli němuž film stojí i po tolika letech stále za vidění. Jistě, na dnešní dobu je to film trochu pomalejšího tempa, a i v kontextu Hitchcockovy filmografie najdeme určitě lepší snímky, ale osobně se mi tenhle film líbil. Postava, kterou zde vynikajícím způsobem ztvárnila Ingrid Bergman, trochu připomene její starší roli ve výše zmíněném Cukorově snímku PLYNOVÉ LAMPY. V obou filmech hraje přecitlivělou ženušku, na kterou někdo ušije boudu, ale na konci vše dobře dopadne, a divák - staromilec (jako třeba já) je spokojen. Tenhle film stál za to. ()

Reklama

MM11 

všechny recenze uživatele

Pouze „kamerové cvičení“, leč uvedené do distribuce... Návrat na Britské ostrovy se Hitchcockovi vůbec nepovedl. Působí to jako zbytný projekt, který po zkušenosti s filmem Provaz zkouší, co ještě unese snímek postavený na dlouhých záběrech. V tomto ohledu je určitě o čem mluvit a film celkem vytrvale chválit, protože znamená krok kupředu – Hitchcock úžasně vytěžil dostupné technické možnosti a promyslel orientaci v prostoru velkého sídla, takže bez střihu provádí jízdy, nad nimiž by zaplesal i Jancsó. Unikátní je i práce se zvukem, respektive jeho mizením při vzájemném vzdalování postav. Tohle všechno je hezké, ale když odhodím blok s čárkováním počtu záběrů a vykreslováním prostorových plánů, tak mi zážitek klesne někam k bodu nula. Melodramatické vyprávění zasazené do poněkud nepřesvědčivě vyhlížející Austrálie první poloviny devatenáctého století se spoléhá převážně na dialogy, které mají rozvíjet komplikované vztahy mezi postavami. Není ovšem snadné udržet v paměti všechny informace, které připomínají více náhodný výňatek z románu než cílený výběr toho nejpodstatnějšího. Pro herce je tento film za trest – nejistá Ingrid Bergman je místy naprosto k nepoznání, kožený Joseph Cotten zase připomíná jakéhosi „australského Johna Waynea“, což zní otřesně a je otřesné. Napětí je pozvolné a negradované, nedokázal jsem si vybudovat trvalý zájem o nastalé situace. Pod obratníkem Kozoroha podle mě spojuje dvě oblasti, které Hitchcock příliš neovládal – historický film (viz zmatená Jamaica Inn) a nacionalismus (viz nesnesitelný Juno a páv). Spolu s tím ale zároveň uznávám, že kdyby se u každého režiséra projevoval tvůrčí výpadek tímto způsobem, tak by byl svět daleko příjemnějším místem. Alespoň pro cinefily... ()

classic 

všechny recenze uživatele

„Dvaja starí a jedna žienka domáca” , tak to kľudne môže byť i typický, milostný Δ , ale čo sa následne stane, keď do hry vstúpi ešte aj štvrtá osoba (inkognito), čiže to už by vtedy normálne mali začať i taniere lietať všade po miestnosti, ako v dajakej horlivej španielskej telenovele-Keď budeš moja..., ó áno, a bude to pekne zamotané... ? Našťastie naši hrdinovia nie sú až tak temperamentní, aby po sebe trebárs, ako naschvál hádzali ešte aj sklenennými nádobami, ale zase nemožno úplne povedať, že by boli strašne nudní, keď by sa tu absolútne nič zaujímavé nediaľo, pretože vzťahy medzi týmito filmovými charaktermi sú pomerne často vypäté, keď už naozaj nechýba veľmi veľa, aby sa tu niečo tragické stalo, a preto som si väčšinou pripadal, ako v hollywoodskej „mydlovej opere” , pod taktovkou britského režisérskeho klasika-Alfreda Hitchcocka, ktorého ‘zverenkyňa’ INGRID ‹Ilsa› BERGMAN predvádza naprosto strhujúci herecký výkon-Lady Henrietty Flusky, závislej od alkoholu, i s temnou minulosťou na konte, ktorej sa musí postaviť zoči-voči. Síce jej zručne sekundujú dvaja páni so zvučnými menami, Joseph Cotten a Michael Wilding, ale keď dostáva priestor práve „bergmanka” , tak nemajú ani v najmenšom šancu stať sa jej rovnocennými partnermi, skrátka, je to taká veľká osobnosť, že Bogart by ledva obstál ! Jednoducho povedané, kradne si film pre seba, v dobrom slova zmysle, aj keď istý čas potrvá, pokiaľ sa prvýkrát objaví na plátne, treba mať dostatočnú trpezlivosť, a potom to už ide samé od seba, keď budete doslova hltať každú scénu, v ktorej sa objaví, že ani DP Jacka Cardiffa z nej ani na okamih nespustí oči, je tu pomerne viacero dlhších, neprerušovaných záberov s dokonalou hĺbkou obrazu, a tak ešte vychválim nášho HITCHA, ktorý si dal extra záležať i na pôsobivej réžii, prečo dať práve jeho Pod obratníkom kozorožca šancu, lebo tých lákadiel naozaj moc veľa nie je ! ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Austrália, štát, ktorý ponúkol vydedencom a trestancom šancu na nový život. S jednou nepísanou podmienkou: nikdy neporušia hranice medzi spoločenskými triedami pri hľadaní si partnera. Nuž a toto je práve príbeh jedného manželstva, ktorý si dovolil porušiť ostro stanovené medze. A to dávno pred odchodom na nový kontinent, už doma, v ultrakatolíckom Írsku si slečna urodzeného grófskeho rodu zoberie za muža konského paholka. Zamotá sa to riadne, divák do príbehu manželstva vstúpi cez osobu bratranca novovymenovaného austrálskeho britského guvernéra. Manželka je následkom prežitých hrôz v pokročilom štádiu alkoholizmu a zblbnutia, muž je pod vplyvom manipulatívnej hlavnej slúžky. Všetko sa však ešte viac zamotá. Vydarená kostýmová dráma veľkej lásky, ochotnej obetovať za druhého život. Skvelé dialógy, farby i herecké výkony. Dej je svižný, uteká ako ani zdivený kôň. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (7)

  • Hitchcocka lze ve filmu zahlédnout jako "muže s cylindrem na schodech vládní budovy." (Němi)

Reklama

Reklama