Režie:
Alfred HitchcockKamera:
Robert BurksHudba:
Bernard HerrmannHrají:
James Stewart, Kim Novak, Barbara Bel Geddes, Tom Helmore, Henry Jones, Ellen Corby, Konstantin Shayne, Lee Patrick, Alfred Hitchcock, June Jocelyn (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Mistrovské dílo o posedlosti, jež vedla až za hrob. James Stewart a Kim Novaková v hlavních rolích klasického amerického filmu. Padesátá léta představují v Hitchcockově tvorbě vrcholné období. Po první dekádě v Hollywoodu, kdy střídal kvalitní snímky s těmi méně povedenými a snažil se najít své místo v přísně organizovaném systému studiové výroby, byl už etablovaným a komerčně úspěšným tvůrcem, jehož filmy nesly osobitou pečeť svého režiséra a byly snadno rozeznatelné od produkce jeho kolegů a konkurentů. K nejvýše ceněným Hitchcockovým snímkům patří Vertigo (1958), psychologické drama bývalého policisty Fergusona, jenž se zamiluje do ženy, kterou má sledovat, a teprve postupně zjišťuje, že se stal obětí rafinované hry. Hitchcock vyšel z románu známé francouzské dvojice Pierre Boileau-Thomas Narcejac, nazvaného Mezi mrtvými (1954; česky nevyšel), ovšem přizpůsobil si ho, jak ostatně bylo jeho zvykem, svým vlastním potřebám. Děj zasadil do malebného prostředí San Francisca (román se odehrává v Paříži), jehož kopcovitý reliéf umocnil zásadní rys hrdinovy osobnosti, chorobný strach z výšek, a spletitý příběh vyšperkoval vlastními obsesemi (zejména meditací o přetvoření ženy v dokonalou ženu). Ideálního představitele Scottieho Fergusona nalezl v Jamesi Stewartovi, s nímž spolupracoval už předtím, především na Provazu (1948) a Oknu do dvora (1954), a do obtížné role tajemné Madeleine nakonec obsadil Kim Novakovou. Vertigo bylo v době svého prvního uvedení považováno v rámci Hitchcockova díla za zklamání (nominováno pouze na dva Oscary - výprava, zvuk), ovšem časem se díky své mnohovrstevnatosti stalo jedním z jeho jednoznačných triumfů. V pravidelné anketě britského měsíčníku Sight & Sound bylo v roce 2002 vyhlášeno druhým nejlepším filmem všech dob (po Občanu Kaneovi). (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (671)
(Ještě jednou si někde přečtu, že za "Vertigo by se nestyděl ani Lynch", tak padnu!) Pro mě VERTIGO boduje především důkladným visuálem, podobně jako u mnohých dalších Hitchhocků, i tady si můžete téměř libovolný záběr zarámovat a pověsit. Hitchcock byl prostě v mnoha věcech napřed a to i dnes. Pro dnešního diváka musí být ohromující jeho detailní a promyšlená režie. Klobouk dolů. ()
Dokonalá zápletka, ktorú nám Pán režisér odhalí až na konci filmu priam vyráža dych. A to nehovorím o závere samotnom! Hudba je opäť naštelovaná na nabudenie tej správnej atmosféry a kamera bola tiež prevratová. Trošku mi vadili úvodné rozjazdové scény, ktoré mohli byť živšie, ale inak paráda. 80%. ()
Hitchcock ma opäť raz uchopil do svojich sietí a ku koncu som žasla nad tým, koľko geniality môže jeden človek vložiť do svojich filmových vízií. Spolu so Psycho Hitchov majstrovský kúsok, ktorý ma zovrel od prvého letmého pohľadu Jamesa Stewarta a Kim Novak, sofistikované prevedenie skrz obsahové perličky detailne uchopené v každej jednej scéne. Mrazivá hudobná symfónia Bernarda Herrmanna, ,,sanfranciskovské" mestečko, malebný portrét, desivé odhalenie plné šokujúcich zvratov, herecké kreácie, žiarivá Kim Novak, rozkošný James. Hitchcock mi proste znova učaroval a zodpovednosť za to vôbec nenesie jeho kráľovsky slávne meno. ()
Snový mysteriózní příběh o zvláštní lásce a ještě zvláštnější posedlosti lásku vrátit zpět je jedním z Hitchcockových nejzásadnějších filmů, třebaže tentokrát nikdo neutíká před špiony, ani není konfrontován s děsivými vraždami. Pomalu vyprávěný, pečlivě vybudovaný snímek představuje jednu geniální sekvencí za druhou a James Stewart odvádí - stejně jako Kim Novak - možná nejlepší výkon své kariéry. Vertigo vyžaduje od diváka maximální soustředěnost, Hitchcock si totiž vyhrál s každou složkou svého mistrovského díla, ve kterém je snad perfektní a nedotknutelné úplně všechno. Od kompozice záběrů, barevné stylizace, kamery a práce s herci až po tempo filmu a geniální hudbu Bernarda Herrmanna. A třebaže každý zřejmě nezkoumal jako řada cinefilů Vertigo záběr po záběru a nehledal skryté významy, vygradovaný závěr filmu nechal chladným málokoho. ()
Majstrovský kúsok A.Hitchcocka, na ktorý som si našiel konečne čas. Na svoju dobu mimoriadne nadčasový film, čoho dôkazom je aj vysoké hodnotenie. Výborná atmosféra už sama o sebe, nehovoriac akú silu film má v kombinácií s dokonalou hudbou Bernarda Herrmanna. Aj keď som pointu tušil už v prvej tretine, čo pri toľkých napozeraných filmov až tak neprekvapí, v niektorých momentoch ma film milo prekvapil. Réžia dokonalá, herecké obsadenie skvelé- J. Stewart je výborný a aj obyčajné scény sledovania a šoférovania mi pripadali zaujímavé. Film 80%. ()
Galerie (131)
Zajímavosti (96)
- Film byl po celá desetiletí nedostupný. Práva k němu – spolu s právy k snímkům Provaz (1948), Okno do dvora (1954), Potíže s Harrym (1955) a Muž, který věděl příliš mnoho (1956) – totiž odkoupil zpět Alfred Hitchcock a zanechal jako dědictví svojí dceři. V kinech se pak film promítal zase až kolem roku 1984. (džanik)
- Produkcia pôvodne zvažovala viacero názvov, napr. "A Matter of Fact", "The Mad Carlotta", "Face in the Shadow", "Possessed by a Stranger" alebo "Darkling I Listen". (srbak)
- Lehce parodickou poctu složili Vertigu v roce 1997 režisér Joseph Kahn a kapela Faith No More ve videoklipu Last Cup of Sorrow. Hlavní role si tehdy zahráli Jennifer Jason Leigh a frontman FNM Mike Patton. (Shaqualyck)
Reklama