Reklama

Reklama

Temná stránka lodní dopravy

  • Česko Zděšení pro svět aneb Skutečná cena lodní dopravy (více)
Španělsko / Francie, 2016, 90 min (Alternativní 52 min)

Obsahy(1)

Lodní doprava má také svou stinnou stránku a negativní dopad na naši planetu. Kvůli snižování nákladů lodě používají nekvalitní palivo a staré motory způsobují svým hlukem akustické znečištění... Tento dokument zachycuje vzrušující vyšetřování, které probíhá po celém světě a nahlíží do zákulisí ohromujícího byznysu, jakým je námořní přeprava. 90 % všeho, co dnes konzumujeme, přichází ze zámoří. Oceány denně křižují nákladní lodě mnohonásobně větší než Titanik, které v kontejnerech přepravují desetitisíce tun nákladu. Než se jeden kus oděvu dostane na pult vašeho obchodu, může až čtyřikrát obeplout zeměkouli! Na jeho ceně se to přesto nijak nepodepíše. Kdo ve skutečnosti platí skryté náklady spojené s pohybem zboží? Kdo nese odpovědnost za ekologické katastrofy v důsledku častých havárií a kdo umožňuje zneužívání levné pracovní síly? Zákonitosti, rizika a tajemství neregulovaného průmyslového odvětví, které je klíčem k celosvětovému hospodářství, životnímu prostředí i samotné podobě naší civilizace většinu z nás nepříjemně překvapí. Skutečná cena lodní dopravy je výjimečný thriller, který provokuje k zamyšlení. (TV Prima)

(více)

Recenze (46)

mm13 

všechny recenze uživatele

Chýba tomu drzosť a odvaha. Videl som iba 52 minútovú verziu a netuším, čo stihlo obsiahnuť ďalších 38 minút. Každopádne už od konceptu je tento dokument v obrovskej miere bezzubý, v istej rovine povrchný a investigatívnym by som to nenazval ani omylom. Popis "šokujúcich" skutočností okolo lodnej dopravy, ako je tu podaný - nepopieram, že pekne, názorne a v základných súvislostiach - taký by pri dnešných možnostiach zvládol aj priemerne snaživý maturant. Chcelo to ísť tam, kam sa bežný občan nedostane; chcelo to prinajmenšom konfrontovať špičky tohto priemyslu a vrcholných predstaviteľov vlád (o to sa ale ani nepokúsili)... a nie sa naťahovať so sekuriťákmi v prístave a poľutovať námorníkov (z povinnosti nezabudnúť ani na trpiace morské cicavce) a pridať pár hovoriacich hláv z výborov OSN, ktoré prd zmôžu. Už som napísal - chcelo to viac drzosti a odvahy! Potom by z toho možno vyplynulo čosi viac, než len prostriedok sebauspokojenia pre tvorcu (ktorý pozbiera pár cien) aj diváka (ktorý sa rozčúli pri pive a o to sladšie potom zaspí, že koľko sa on stará)... ()

octopuska 

všechny recenze uživatele

Vše co člověk v dobré vůli vymyslel pro zlepšení a zjednodušení života se po čase ukazuje ve většině případů, jako špatná volba a míří k nevyhnutelné zkáze. Protože nikdo nedomyslel následky, které z toho všeho vyplynou. Auta, letadla, plast, spotřebiče.....a již zmíněná lodní doprava o které se moc nemluví. Člověka mrazí, když vidí ty obrovské kolosy přeplněné kontejnery(většinou se zbytečnostmi), jak brázdí oceány a znečisťují vodu a vzduch. Připočtěme si již zmíněná auta, továrny, letadla, tuny plastu, které nás zřejmě nakonec pohltí. A máme na krku ekologickou katastrofu obřích rozměrů. Vše na sebe navazuje a je propojeno, jen těžko se to dá zastavit. Čím víc jsme rozežraní a pohodlní a chceme víc a víc, tím hůř pro nás. Vše co je na zemi krásné zlikvidujeme, přírodu, zvířata, vodu. Vědci bijí na poplach, je za minutu dvanáct, vzpamatujte se !!!!!! Kdo by si chtěl ukrojit ze svého pohodlí? Skoro nikdo. Je pár nadšenců, ale to nestačí. Je otázka jestli bude příroda milostivá a bude to rychlý. A nebo jestli se budeme nějakou dobu trápit na zdecimované planetě, zasloužili by jsme si spíš tu druhou variantu. Jsme krutý živočišný druh a musíme za to zaplatit.Velice smutný dokument se silnou a mrazivou výpovědí o lidském způsobu života. :(((( ()

Reklama

Adramelech 

všechny recenze uživatele

Velmi informativní dokument. Mé postřehy: 1. Elektromobily prosazované v EU životnímu prostředí nijak zásadně nepomohou. Pohon lodí a letadel na baterky, který by byl ekologicky vzato více žádoucí, není myslitelný. 2. Věřím, že příroda si se znečišťováním poradí sama. Nebude-li to možné jinak, odstraní živočišný druh, který ji tímto způsobem likviduje. 3. Proč je kokain v Evropě tak drahý, když se sem pašuje po celých kontejnerech? ()

Rocky88 

všechny recenze uživatele

Komplexní dokument o "zákulisí" světového obchodu, přes které ovšem propluje téměř 90 % všeho, co se na naší planetě vyrobí. Obchodování s vlajkami, přetahování přes životnost lodí a používání "odpadu" místo paliva, s čímž souvisí i totální neekologičnost přepravy (přesto se politici raději pokrytecky orientují na restrikci emisí automobilů), magnáti, kteří obcházejí systém, dopady na přírodu - to vše se zde probírá. Dokument i na rozdíl od většiny ostatních nastiňuje řešení, které ovšem opravdu není jednoduché, protože by se muselo sáhnout do zisků právě těchto magnátů, a to, jak můžeme tušit, by se neobešlo bez výhrůžek či rovnou zvýšení cen přepravy a celosvětových inflačních tlaků. Nelehký úkol. ()

VictorMartel 

všechny recenze uživatele

Takže. Dokumentární žánr má přinášet hlavně fakta. Informativní kapacita tohoto snímku je při dané stopáži mimořádná. Film se s daty neopakuje. A navíc je zajímavě strukturuje. Hovoří o ekonomice, o systematickém tajemství businessu a jeho projevech v mezinárodní dělbě práce i společenském algoritmu redistribuce, ale také zmiňuje problém zužujících se akustických biotopů keporkaka (o 90 %; 1/3 kytovců utrpěla nezvratné poškození sluchu), statistiku havárií a podmínky námořníků, které v lecčem připomínají jakýsi klášter na moři. Obchodní přístavy se v přímé úměře k rostoucí potřebné rozloze vzdalují z dohledu obytných zón, takže jsou čím dál méně přítomny ve vědomí lidí právě vlivem rostoucího reálného významu. Loď s nižším objemem paliva nabírá mořskou vodu (včetně vší vstřebatelné fauny a flory) kvůli nutnosti vyrovnat tlak váhy nad hladinou stabilizující vahou pod hladinou, tu pak samozřejmě při tankování zase vypouští, a protože je mezi přístavy běžně vzdálenost i tisíců námořních mil, má to za následek umělou migraci (invazivních) druhů po planetě, které jsou tím vyňaty z prostředí přirozené konkurence a přeneseny do na ně nepřipravených teritorií (bez odpovídajícího predátora). A pokud jde o pohon, jsou přepravní lodě designovány jako „všežravci“, jejichž poměr tuhých látek při spalování odpovídá cca hodnotě 3x10^3 ppm, přičemž motorová vozidla v EU musejí spalovat méně než 15 ppm, tedy pro stejný objem paliva ani ne dvousetinu. Z celkových 60 tisíc přepravních lodí pouhých 20 největších vyprodukuje víc oxidu síry než miliarda aut. Autoři a přispěvatelé přitom nepopírají celkovou efektivitu lodní přepravy proti ostatním variantám, jen artikulují více než legitimní nárok povolat ke zodpovědnosti ty, kteří v tomto sektoru vydělávají a přirozeně preferují svoje zisky na úkor kontextu. Takoví kapitalisté se nám šeredně nevyplácí, protože kdyby tatáž přeprava byla přísně a jednotně regulována, což si v komerčně partikulárním světě lze sotva představit, – tak by nejen údržba lodí, jejich energetika a personalistika, ale i sama globální dělba práce a suma externalit (cesta věnovaná výrobě saka může představovat až 48 000 km), stejně jako nadekretovaná detailnost informace, byly mnohem úžeji spjaty s hlediskem veřejného zájmu a nemusely strádat ve prospěch nějakého obskurního debila. Ale ujetý není on. On jedná v souladu se svým zájmem. Ujetý je pravicový volič (což se skoro rovná člověku) a ujetá je liberální demokracie, která má takové příšerné konsekvence. ()

Galerie (4)

Reklama

Reklama