Režie:
Elia KazanScénář:
Richard MurphyKamera:
Joseph MacDonaldHudba:
Alfred NewmanHrají:
Richard Widmark, Paul Douglas, Barbara Bel Geddes, Jack Palance, Zero Mostel, Tommy Cook, Elia Kazan, Tommy Rettig, Emile Meyer, Dan Riss, Alexis Minotis (více)Obsahy(1)
New Orleans. Ilegální přistěhovalec vyhraje v kartách příliš velkou částku. Gangster Blackie a jeho kumpáni proto muže zabijí a peníze si vezmou zpět. Netuší, že jejich oběť byla infikována vysoce nebezpečným plicním morem a že se od ní sami nakazili. Městu tím pádem hrozí katastrofální morová epidemie. Je třeba očkovat každého, kdo přišel se zavražděným a s dalšími nakaženými lidmi do styku. Lékař z Veřejné zdravotní služby Clint Reed a policejní kapitán Tom Warren mají osmačtyřicet hodin na to, aby našli vrahy a zabránili nejhoršímu. Musejí přitom tajit pravdu o hrozící nemoci. Panický útěk obyvatel z města by totiž znamenal katastrofu pro celé Spojené státy... Brilantně natočené černé kriminální drama o lovu na zločince a o závodu s časem je dalším dílem proslulého režiséra Elii Kazana. Film, natáčený na svou dobu nezvykle v reálných prostředích a nikoli v ateliéru, získal Oscara za scénář. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (44)
Doktor-hygienik běhá po městě, očkuje o sto šest a nařizuje karantény ve snaze zastavit morovou epidemii, přičemž původní šiřitel byl obětí vraždy a chce to urychleně lapit její pachatele. Přiznávám, že Widmark nepatří mezi mé oblíbené hlavní herce, rodinný život jeho postavy mě nezajímal, tím spíš jsem většinu filmu probloumal bez valného zájmu, nějaké to vytržení pouze na začátku a ve finální honičce před zákonem na molu a mezi pytli kafe. Přihrádka se štítkem slabší noir. ()
Atraktivní námět (hrozba vypuknutí epidemie moru v New Orleans) zručně zrežírovaný Kazanem především co se týče důrazu na realistického feeling. Autenticita lokalit - skladištní komplexy, přístaviště (připomene Kazanův majstrštyk V přístavu), druhořadé zaplivané resturace...žádná studiová strojenost. Tohle není jeden z těch noirů (nebo městských kriminálek s noirovým nádechem) působících dojmem odtržení od reality, naopak je v ní pevně zasazen díky vhledu do policejní práce a prostředí nižších (např. dělnických) vrstev. ()
Slušný thriller, v ktorom ide o čas a každý na každého kričí - dokonca i ten, kto ešte netuší, akú má za dverami pohromu. Väčšiu pozornosť než hlavná postava zdravotníka, napĺňajúceho rodinné ideály, na seba strháva záporák Jacka Palancea. Jeho zrúdny gangster je chytrou alegóriou honby za zlatom, ktorá je v skutočnosti netušeným približovaním sa k smrteľnej nákaze. Občasná vtipná dialógová vsuvka sympaticky odľahčuje temnú atmosféru filmu. ()
Kazanova režie je opět nadprůměrně dobrá, ale něco přece jen drhne. Murphyho scénář prostě není drama Tennesseeho Williamse. Pokud chtěl natočit něco o moru, byl tu už "Mor" Alberta Camuse (1947), a to je jiný kafe - jen když porovnám oba doktory. Zde je řešením nalezení a zadržení gangstera (třeba se po injekci ještě zotaví), jde tedy o odstranění následku, u Camuse je to celková náprava společnosti, tedy odstranění příčiny. Pozn. 1: Krysí zábrany, na jedno z nichž ztroskotal i ganster Blacky ( (Jack Palance, filmový debut), se na lana začala instalovat bohužel až příliš pozdě. Pozn. 2: Že jde spíš o gansterský než humanistický film dokládá i kvalita zápletky; Blackyho touha po nalezení příčiny tak usilovného pátrání převyšuje pátrání samotné. ()
Slušne členený a spočiatku dosť atraktívny námet pouličnej story, kde sa bojuje proti korupcii i proti nebezpečnej nákaze. Všetko tým pádom do seba zapadá. Ale. Mám pocit, že dej začne strácať atraktivitu, náboj priebojnosti, momentu prekvapenia. Herecky síce veľmi isté (ako to u Kazanových dielach býva zvykom), ale od čiernej krimi očakávam predsa len vyššie nároky, čím ale nespochybňujem obecnú koncepciu všeobecnej kvality (v rámci možností prirodzene). ()
Galerie (33)
Zajímavosti (4)
- V scéne, kde Blackie (Jack Palance) zasiahne Reeda (Richard Widmark) pištoľou do hlavy, si to herci najskôr nacvičili s gumovou pištoľou, no keď sa začalo natáčanie tejto scény, Palance mal skutočnú zbraň. Widmark, po jeho údere zostal dvadsať minút v bezvedomí. (westerns)
- Režisér Elia Kazan se ve filmu objevuje jako asistent v márnici. (J.A.K.)
- Richard Widmark neskôr povedal o Jackovi Palanceovi: "Je to najtvrdší chlap, akého som kedy stretol. Bol to jediný herec, ktorého som sa fyzicky bál." (westerns)
Reklama