VOD (1)
Obsahy(1)
Buster Keaton, akrobat s kamennou tváří zvaný Frigo, ve svém nejslavnějším filmu, kde mu sekunduje stejnojmenná lokomotiva... (oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (270)
Je zajímavé, že film z roku 1926 má víc šťávy, kreativnější akční scény a lepší kaskadérské výkony, než naprostá většina akčních filmů současnosti. Grotesek jsem moc neviděl, ale tohle je prostě pecka, když se navíc divákovi dostane ještě dokonalého Keatonova mimického herectví, není co řešit. 9/10 ()
Uznávam, že na daný rok vzniku Buster Keaton natočil žánrovo vtipnú zmes romanticko - vojnovej komédie, no ja osobne, čo som vyrastala na Jurských parkoch, sa do nemej snímky z roku Pána cez vynaloženú snahu, nedokážem vžiť. Pričom Keaton je vážne skvelý režisér a herec a svojím talentom vniesol do snímky švih a pestrosť. Bol by hriech nespomenúť unikátnu scénu s rozpadnutým vlakom na moste, ktorá si nezaslúži 1*, ale hneď 3*, no i tak filmu nemienim prilepšovať len preto, že je všetkými možnými filmovými inštitútmi považovaný za doslovný kult v oblasti filmu. ()
Nesporným vrcholem Keatonovy tvorby je o tři roky starší Navigator, (žel v Česku méně známý) jenž je se "slavným" Frigem na mašině kvalitativně nesrovnatelný a jeho slavnější následovník z něj mnohé gagy kopíruje. Jediné čím je Frigo na mašině výjimečný je, pro němou grotesku zcela netradiční, "epická rozmáchlost", další klady se mi však hledají těžko... ()
Tento film není ani tak zajímavý díky svému ději, ale spíš zpracováním. Celé to totiž stojí na šílených kaskadérských kouscích, které tu Buster Keaton neustále předvádí. Je to také můj první němý film, takže oceňuji i práci s hudbou. Celé je to vlastně o člověku, který se snaží dostat do konfederační armády a zároveň zachránit svou milou. Na své cestě zažívá dost šílená dobrodružství. Je to i dost akční. Zaujalo mě hlavně to, co všechno s těmi vlaky dovedli... ()
Nový hudební doprovod Tokyo City Philharmonic Orchestra pod vedením Joea Hisaishiho dodává úžasnou šťávu. Pro některé může být výhodou, že to není klasicky groteskově ztřeštěné; je zde vše od lásky, situační komiky, války, honiček... Prostě vše v čistém kondenzátu klasické zábavy. Navíc je to echt akční a dynamické, nejen na svou dobu. Buster Keaton si zde splnil svůj velký sen co se týče vlaků. Nebýt slabší prostřední pasáže ve velitelském sídle Unie a útěku z něj, tak je to bezchybné. Ovšem i tak je to geniálně jednoduché, jednoduše geniální. ()
Galerie (44)
Photo © Stadtkino filmverleih
Zajímavosti (29)
- Buster Keaton měl původně přislíbeno použití skutečného Generala, ale když se majitelé dozvědeli, že se má jednat o humorný příběh, povolení zamítli. Prostor tedy dostal stroj Oregon Pacific 12, vyrobený v roce 1866 v Pattersonu (New Jersey). Jak tato lokomotíva, tak i General jsou dnes v muzeích. (classic)
- Buster Keaton vždy říkal, že Frigo na mašině je jeho nejoblíbenější film. (Kulmon)
- Film stál na svou dobu neuvěřitelných 750 tisíc amerických dolarů, z toho scéna padající lokomotivy vyšla na 42 tisíc dolarů. Jde o nejdražší scénu z éry němého filmu. (sator)
Reklama