Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Debut Evy Gerové po boku Zity Kabátové v románu Marie Blažkové  Další úspěšnou adaptací románu se Zitou Kabátovou v hlavní roli, který původně vycházel ve Hvězdě, se staly Spodní tóny Marie Blažkové. Pro film byl titul aktualizován jako Manželství na úvěr a z Ostravska převeden do Prahy. Na plátna kin přivedl vedle Kabátové také teprve šestnáctiletou Evu Gerovou a rok od roku populárnější Věru Ferbasovou. Příběh se tentokráte věnoval milostnému životu sester Ley a Emy Pohlových a komickým eskapádám Kristýny Žitné, Eminy spolužačky. Příznivý ohlas a zájem publika udržel film v neutuchající pozornosti celou zimní sezónu 1936/1937. (Filmexport)

(více)

Recenze (30)

nash. 

všechny recenze uživatele

Oddechová prvorepubliková limonáda, která možná měla být vztahovým dramatem, ale díky Věře Ferbasové se lehce a neplánovaně nachýlila ke komedii. Navzdory plytké zápletce a lehce toporným hereckým výkonům je to milá podívaná, která neurazí a člověk se s ní rád na chvíli ponoří do iluze idylických starých časů. ()

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Slabý sentimentální románek natočený podle románu "Spodní tóny" od spisovatelky Marie Blažkové (v třicátých letech ještě třeba předloha k filmu Klatovští dragouni, podle románu "Rozvod na zkoušku"), od nepříliš známého a úspěšného režiséra Oldřicha Kmínka. Od kterého vůbec nejraději mám jen jediný film a to drama Žena na rozcestí o kterém si zároveň myslím že byl jeho asi nejlepším a nejúspěšnějším filmovým počinem. I když..? Samotné vyústění filmu Manželství na úvěr bylo pro mě trochu překvapivé a také pomalu tragické ! Lea se seznámí se svým sousedem, medikem Brožkem (Antonín Novotný), který je v jisté finanční tísni. Lea se s ním proto dohodne že bude financovat jeho studia a on se s ní po dostudování ožení. Všechno je ale jinak než do filmu a do děje vstoupí Ema (Eva Gérová), která se později do Brožka zamiluje..A také pozdější setkání Ley s JUDr. Pavlem Navrátilem. František Smolík jako JUDr. Pavel Navrátil, bývalý spolužák Ley Pohlové ( Zita Kabátová), snad ve své jediné milovnické roli ! Těchto druhů rolí se mu až zas tolik nedostávalo, či spíše se na ně nehodil. Ale přesto pěkné. Hudba od Josefa Stelibského a od tehdy populárních Setlerů s texty Jaroslava Mottla bylo to jediné malé plus tohoto filmu, jinak se spíše jednalo o takový šedý kýčovitý podprůměr a také o něco co už tady bylo ale v daleko lepší kvalitě a podání. 1,5/5* za hudbu a výkony Zity Kabátové. ()

Reklama

Bebacek 

všechny recenze uživatele

Přemýšlím, co bylo pro českou/československou kinematografii horší. Jestli Zdeněk Troška, budovatelské filmy o traktorech nebo Olda Kmínek. Btw. říká se, že sledováním filmů velkých mistrů se mladý filmař hodně naučí. Já bych řekla, že snad i víc se naučí sledováním špatných filmů. Toto je učebnicový příklad totálního failu - scénář, režie, herectví, střih (!!!) - můj pes má lepší cit pro kontinuitu záběrů. Věrka zachraňovala. "Ty jsi ten nejpitomější velbloudek, který kdy běhal v Evropě.“ ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Manželství na úvěr je žánrovou záležitostí naivního romantismu, holčičí knihovnička nevalné úrovně je určená pro únik dívek a žen. Zde se mohli na chvíli ztotožnit s jednou ze tří hrdinek a prožít si ty roztodivné představy dráždivého melodramatu rytířství, povznést se na sebevědomé emancipační vlně a zapomenout na chvilku na skutečnost reality. Hlavní zápletka i ty vedlejší jsou vskutku pitomé a zvrhle potěšit může snad jen občasná bezradnost hereckých celebrit. Skutečné poslání o nebezpečnosti ztotožňování se s představou romantismu naivním děvčátkem je životu nebezpečné a kontraproduktivní ke svému vlastnímu žánru. O humoru mluvit nelze a v celém průběhu děje se může dostavit migréna, schoulená v roztřesených dlaních. Hvězdou příběhu je Lea Pohlová (zajímavá Zita Kabátová), sebevědomá mladá žena s úspěšnou samostatnou cestou a ochrannou rukou nad svou mladší sestřičkou. Lásku lze koupit, tělesný chtíč se drážděním může vymknout z pod kontroly. Nadějí příběhu je středoškolačka Ema (zajímavá Eva Gerová), sestra Ley, je vskutku příkladnou ukázkou naivního děvčátka, věřícího bezhlavě na ideály romantismu, do něhož vkládá veškerou životní energii. Pravidla je schopná porušit, své představy nikoli. Poslední výraznější ženskou postavou je Kristýna Žitná (Věra Ferbasová), Emina spolužákyně s rafinovaným líčením na muže. Hlavní mužskou postavou je Olek Brožek (sympatický Antonín Novotný), chudý student medicíny s nenadálou možností dostudování a uplatnění. Výraznější mužskou postavou je také právník Pavel Navrátil (příjemný František Smolík), galantní muž a pozorný nápadník. Dále nový profesor fyziky Havelka (sympatický Bedřich Veverka), Kristýnina kořist, a domovník Brabec (velmi zajímavý Theodor Pištěk), jízlivý komentátor ženského klevetění. Z dalších rolí: Brožkova povýšená bytná Brandejsová (příjemná Milka Balek-Brodská), klevetící sousedky Kokošková (Ella Nollová) a druhá drbna (Betty Kysilková), středoškolští profesoři matematiky (Jan Hodr) a přírodopisu (Jan W. Speerger), či upřímný Brožkův přítel a začínající lékař (sympatický Štefan Munk). Film je určen pro příznivce svého žánru, které uspokojí, byť je kvalita nevalná a nezvýší ji ani hysterická obrana fanoušků laciného melodramatu. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Po obrovské kampani Hvězdy se Světlem jeho očí bylo jasné, že další podobné filmy se Zitou Kabátovou na sebe nenechají dlouho čekat. Nicméně další román, tentokrát z pera Marie Blažkové - Spodní tony - neměl už tak atraktivní ceny v soutěži, jakými byly dívčí role ve filmové adaptaci. Osvědčenou Zitu tak doplnila rok od roku lepší Věra Ferbasová a debutující Eva Gerová. Výběr to byl šťastný, protože Věra i Eva brzy rozkvetly jako výtečné komičky. Na jistotu pokračovala spolupráce Stelibského v interpretaci R. A. Dvorského. Zápletka je sice možná až příliš moderní a pesimistická, přesto není důvodu nad Manželstvím na úvěr ohrnovat nos. Kromě hlavního ženského tria film oslní záběry tehdejší Prahy a ty nejlepší frky dostaneme od Pištěka, který má lepší vyřídilku než trio klepavých bab Kysilkové, Balek-Brodské a Nollové. Tu a tam mám chuť i na Bělu Tringlerovou, leč byla koč, ale neměla na růžích ustláno. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (6)

  • V jedné scéně jede spolu kabrioletem Z. Kabátová a F. Smolík po silnici podél Vltavy. Ale Smolík neuměl řídit, tak režisér kladl na srdce Kabátové, ať ho hlídá, aby nešlapal na plyn nebo netočil volantem. Auto pro jistotu táhl jiný vůz na laně. Ale Zita hlídala špatně. V jednom okamžiku Smolík říká: "Podívej se, jak to slunce krásně za tu vodu zapadá!" A udělal gesto, strhl volant a scházelo pár centimetrů, aby se nezřítili do vody. (Elisebah)
  • V románu Marie Blažkové Spodní tóny je několik věcí jinak. Původně se děj odehrává na Ostravsku, ve filmu je velice důležitá pražská kapitola. Mezi sestrami Leou a Emčou má být věkový rozdíl 15 let, zatímco herečky Kabátová a Gerová měly mezi sebou jen 7 let. A postava Týny, kterou hraje Věra Ferbasová, nebyla původně takovou uličnicí. (NinadeL)
  • Natáčelo se také na nádraží v Nymburce. (M.B)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno