Reklama

Reklama

Príbeh o hrdinoch a zbabelcoch 1. svetovej vojny odhaľuje mocenské boje a ambície, ukryté za falošný patriotizmus. V Európe zúri 1. svetová vojna. Francúzska a nemecká armáda stoja proti sebe pozdĺž opevnených zákopov už dva roky. V tejto patovej situácii by každý pokus o preniknutie za nepriateľskú líniu znamenal hrozné krvipreliatie. Francúzska armáda však potrebuje hrdinský kúsok a generál Mireau preto dostane rozkaz dobyť nemecké pozície v priebehu niekoľkých dní. Jeho nadriadení vyrátali, že táto úloha by sa dala splniť s odhadom 55 percentných strát na životoch. Hoci generál si uvedomuje zúfalstvo tejto misie, vízia povýženia a získania ďalšej generálskej hviezdy je lákavejšia. Plukovníkovi Daxovi dá príkaz, aby svojich mužov viedol do útoku. Dax vie, že generál posiela jeho mužov na istú smrť a preto protestuje. Je však vojakom a jeho česť mu káže poslúchať rozkazy. Čo však znamená vojenská česť v armáde, ktorá sa riadi mocenskými ambíciami a ľudský život bezcitne obetuje hierarchii hodností? Majstrovské dielo režiséra Stanleyho Kubricka je pacifistickým odsúdením vojny, krviprelievania a mechanizmov, na ktorých stoja vojenské rozkazy. Zároveň je to prvý film, ktorý režisérovi priniesol celosvetovú slávu, rovnako aj vzbudil značný rozruch. Nielen kvoli neúprosne realistickému zobrazeniu zákopových bojov, ale aj kvôli nelichotivému obrazu armády. Práve kvôli portrétu predstaviteľov francúzskej armády sa tento film mohol vo Francúzsku premietať až roku 1975, takmer 20 rokov od jeho nakrútenia. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (426)

Eodeon 

všechny recenze uživatele

Film Paths of Glory (a ten název mi přijde trochu zavádějící) myslím nepojímá látku tak dokonale a univerzálně jako FMJ. Zdá se více o filmařských alegoriích, zatímco asociace, nabízené filmem FMJ jsou dané spíše tím, co film zachycuje, než jím samotným. Krom FMJ se mi nabízí i srovnání s Dr. Strangelove, zejména u postavy /ač to ostatním nepřiznává/ kariéristického generála Mireaua. Být vojákem, zejména účastnit se krvavých bojů osobně, považuje za čest a povinnost, a za zbabělce považuje každého, kdo po tom doslova neprahne. Ironicky, on sám zůstává kvůli svému postu bojů stranou, v bezpečí, ačkoliv jizva na jeho tváři dokládá, že tomu tak nebývalo vždy. Současnost vz/shlíží z/s perspektivy zkušeností minulosti a to mu nelze mít za zlé. Kubrick zde divákovi své hodnoty v nejmenším nepodsouvá, ale svůj náhled přesto demonstruje takřka dokonale. Nejlepším příkladem je moment, kdy důstojník zabije vojáka z vlastních řad, skor se zdá, že záměrně, byť z pro mě nejasných, nepochopitelných pohnutek. Vlastenectví zde získává pravý rozměr; posledního lumpova útočiště a pochybné ctnosti. Rovněž zcela iracionální /ačkoliv zdánlivě podložený/ rozkaz k palbě do vlastních řad a následný polní soud je už jen gradací už odhalených nesmyslných okolností filmu/bitvy/války/válek. Fascinující je i úvaha jednoho vojáka /před odvedením tuším profesora/ nad otázkami; Proč se před bitvou bát/nebát smrti/zabití. Dalším /půvabným/ dokladem nesmyslnosti vojenských machinací je rovněž návrh /trestu za zbabělost/ pro jinak hrdinné vojáky, jež se pro svou hloupou poslušnost vrhli do předem prohrané bitvy, rozkazy plnili, ale okolnosti bránily jejich postupu. Související nesmyslností je náhodný výběr tří vojínů, na které je vina svalena. Vyskytují se zde i alegorie iracionálního chování, jejichž význam pro film ani nejsem schopen určit jako např. připisování hanby za neúspěch bitvy všem obyvatelům Francie. Jasnější výhled nabídne až plukovníkova závěrečná řeč u soudu. Kirk Douglas je zde vůbec typickým příkladem hrdiny, muže, jež vyjde živ i s lidskou /tím zdůrazňuji hlavně opovržení tou vojenskou/ ctí i v tak upadlé machinaci, jakou je válka. Ale i on je spoután regulacemi a disciplínou armády, což ho činí v mnohém bezmocným. Dokonalým završením je pak rozhovor u jídla na konci filmu. Pozoruhodné je i tvrzení jednoho z generálů, že /stejně jako dítě touží, aby na něj otec byl přísný, voják touží po tvrdé disciplíně, kterou nějaké ty občasné popravy vlastních lidí podporují a tudíž jsou vlastně správné/. ()

viperblade 

všechny recenze uživatele

Můj druhý Kubrick a hned takováhle rána do slabin. Paths of Glory je film, který by měl patřit do zlatého fondu kinematografie. Proč? Kvůli tématu, které je aktuální i 53 let (!!!) po jeho natočení, pro skvělou kameru, pro vynikající scény (soud, poslední jídlo), kvůli skvělému Douglasovi… tady superlativy šetřit nemíním a vlastně ani nemusím. Tenhle film mluví sám za sebe. 100 %. ()

Reklama

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Snímok je dokonalou sondou do hláv choro ambicióznych papalášov, ktorí postavili svoju kariéru na falošnom patriotizme, pričom obeťami sa stali skutočný hrdinovia z bojiska, bez akejkoľvek medaily. Či niekto verí, alebo nie - povahové črty z tamtej doby, sú nešvárom aj v prítomnosti. "Paths of Glory" vie solídne nasrať, a presne preto tá piata .. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Všimli ste si, že písať komentár alebo recenziu na film, ktorý je vo vašich očiach dokonalý, je omnoho ťažšie? Takže čo mám napísať, keď bol príbeh strhujúci, každá scéna a dialóg mala váhu a herci boli dokonalí. Len škoda, že Kubrick s Douglasom nenatočili toho spolu viac. Ten urobil 40 rokov pred Ryanom film omnoho menej sentimentálny a bez vlasteneckého pozlátka. To je vážne irónia v dnešnej ironickej dobe. Možno vôbec najlepší antimilitaristický film histórie, v mojich očiach určite. A jeden z najlepších filmov vôbec. Potešilo ma aj mierne šťuchnutie do náboženstva, keď plačúcemu odsúdencovi vraví kňaz, že má brať božiu vôlu statočne. ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Kubrick měl za sebou již jeden velmi dobrý a dva slušné filmy, Stezky slávy jsou jeho prvním kusem hraničícím s genialitou. Na pro Stanleyho netypicky malém prostoru se daří navodit slušné množství závažných emocí a úchvatné záběry se skvěle mísí s trefnými a přesnými dialogy. Kirk Douglas samozřejmě zastává svou roli lépe, než by mohl kdokoliv další. ()

Galerie (64)

Zajímavosti (30)

  • Film je založen na skutečné události. V roce 1915 bylo 5 francouzských vojáků zastřeleno pro vzpouru. Očištěni byli o 19 let později. Jedna z vdov dostala odškodnění 1 frank. (raffspIn)
  • Stanley Kubrick, známý perfekcionista, točil scénu s posledním jídlem odsouzenců 68krát. Detaily scény vyžadovaly, aby pro každý záběr byla připravena nová kachna. (Kulmon)
  • Jen během prvního týdne natáčení byla použita více jak tuna výbušnin. (HellFire)

Související novinky

Zemřel herec Kirk Douglas

Zemřel herec Kirk Douglas

06.02.2020

Ve 103 letech zemřel herec a ikona klasického Hollywoodu, Kirk Douglas. Herec byl třikrát nominovaný na Oscara za snímky Champion, Příběh tří lásek, nebo Žízeň po životě. Čestného Oscara přitom… (více)

Reklama

Reklama