Obsahy(1)
Limonádový Joe, Tajemství hradu v Karpatech, Adéla ještě nevečeřela, Císařův pekař a Pekařův císař… Tyto a další filmové hity české kinematografie spojuje jméno Jiří Brdečka. Scenárista, spisovatel a kreslíř Brdečka v Čechách proslul svou spoluprací s Jiřím Trnkou, Janem Werichem nebo Oldřichem Lipským, ve světě se proslavil především jako respektovaný režisér animovaných filmů. Kým ale vlastně Brdečka ve skutečnosti byl? Kde hledal inspiraci a jaký byl jeho bohatý vnitřní svět? Kam se schovával před nesvobodným politickým režimem, aby mohl nakonec světu ukázat svou svobodnou a nadčasovou tvorbu? Režisér Miroslav Janek postupně proniká do nitra jedné z nejvýraznějších osobností českého filmu a divákovi předkládá svět zázračně oživlých obrazů, grafik, olejů, akvarelů, fresek a mozaik. Na Štědrý den roku 2017 by Jiří Brdečka oslavil 100. narozeniny. (Aerofilms)
(více)Videa (1)
Recenze (13)
Tak tenhle dokument se vůbec nepovedl. Nudné, nezáživné, utlachané a vůbec celé takové laciné. Velice špatně se na tento výtvor hledí Ve srovnání s úplně běžnými dokumenty o různých osobnostech napříč všemi TV, je tento silný podprůměr. Bohužel osobnost, jakou je J.Brdečka by si zasloužila dle mého názoru podstatně lepší zpracování, co do obsahu, učinkujících a čteného komentáře. Dokument jsem chtěl původně navštívit v kině, nestihl jsem, a jsem za to rád. Raději si za ušetřené peníze koupím DVD s Tajemstvím hradu v Karpatech, abych tomuto mistrovi vysekl poklonu, jak se patří. ()
Universum Brdečková je jedno velké neštěstí už od dob Alhambry (románu o jejím otci, částečně vyfabulovaným, částečně vylhaným). Doufala jsem, že jejich společné dílo vyvrcholilo nejhorší vzpomínkovou knihou Pod tou starou Lucernou, ve které Brdečka komentoval výpisky z filmových katalogů a jeho snaživá dcera tento "text" dokončila k vydání... O Bohémě raději pomlčím. Bohužel lid je stále lačný drbů a rodinných historek a tak zaniká Brdečka filmař a stále více vyčnívá Brdečková jako profesionální pábitelka, která má spoustu zajímavých věcí na půdě. Ach jo. #finaleplzen ()
Na tenhle dokument jsem se hodně těšila. Bohužel. Poslepované dílo, podle toho, jaký předmět na půdě nebo v knihovně p. Brdečková našla, na to se nalepila nějaká vzpomínka. Povídala sice o věcech velmi zajímavých, bohužel to tak nějak nedrželo pohromadě. A bohužel, p. Brdečka z toho nevycházel nejlíp. Průřez životem bohéma, ale i geniálního člověka, sobce, který si v podstatě celý život dělal, co chtěl. Ale tak už to u těch velikánů chodí. Bez nich bychom patrně neměli spoustu skvělých filmů, ilustrací, loutek, atd.. Řadím p. Brdečku do kategorie sobeckých velikánů a ne náhodou ti další z nich byli i jeho přátelé – Jiří Trnka, Jan Werich, atd.. A není náhoda, že tihle všichni měli dcery, které své dětství rozhodně neměly jednoduché a které svým otcům v podstatě obětovaly život a udržovaly/udržují jejich odkaz dodnes. V tomto ohledu ještě p. Brdečková měla štěstí, Werichova dcera tolik toho štěstí neměla. Tento dokument to v podstatě potvrdil, ano, byl velmi nadaný, velmi svérázný, ale žít s ním asi nebylo jednoduché. Celý ten dokument ve mně nechal jakousi pachuť, postrádala jsem tam základní informace, aspoň formou titulku, kdy a kde se narodil, kdy zemřel.. No, bohužel. Kolikrát, že jsem řekla to bohužel? Tak asi tak. ()
Tereza Brdečková je povoláním dcera. Navíc se pasovala do role jediné vykladačky života a díla svého otce. Možná by nebylo od věci vyhodit z kolonky režie Miroslava Janka a napsat tam rovnou ji. Hard verze Ludmily Zemanové, ale narozdíl od Universa Brdečka není dokument Filmový dobrodruh Karel Zeman tak zmarněná příležitost. ()
Dokument o životě bohéma, intelektuála, dandyho a člověka s mimořádným výtvarným cítěním a literárním talentem realizoval Janek v úzké spolupráci s Brdečkovou dcerou Terezou, čemuž odpovídá výrazně osobní ladění filmu. Hlavní slovo patří samotné Brdečkové, komentující fotografie z rodinného alba, Brdečkovy rané kresby a další artefakty. Chronologický průřez Brdečkovým životem ve druhém plánu slouží jako výpověď o vztahu dcery k otci, který byl vším možným, jenom ne rodinným typem (málokterý rodič by zřejmě svému osmiletému potomkovi dal číst Kafkovu Proměnu). ___Brdečkovo vlastní dětství je přiblíženo vzpomínkami jeho dědy, učitele Otakara Brdečky, které dotyčný zaznamenal ve knize vydané vlastním nákladem. Podobně Janek postupuje během celého filmu. Využívá dochovaných fotografií, kreseb a textů, které Brdečku v daném životním období popisují co nejvýstižněji. Struktura filmu sice není perfektně semknutá, občas dojde k většímu skoku v čase nebo delší odbočce mimo hlavní směr životopisného vyprávění, ale rozbíhavost odpovídá pestrosti Brdečkových zájmů. ___Nepřeberné množství oblastí, v nichž se Brdečka dokázal realizovat, v dokumentu dlouhém necelou hodinu a půl neumožňuje věnovat každé kapitole jeho života náležitý prostor, Universum Brdečka ale každopádně dokáže probudit zájem o život a dílo dotyčného a slouží jako velmi solidní rozcestník k dalším zdrojům. ___Byť zvolená perspektiva neumožňuje do větší hloubky a v širších souvislostech poznat například Brdečkovy tvůrčí postupy, vnímavě, s lehkostí a bez patosu natočený film projevuje pochopení pro objekt svého zájmu, jaké je u dokumentárních poct tohoto typu poměrně vzácné. 75% ()
Reklama