Režie:
Margarethe von TrottaKamera:
Börres WeiffenbachHrají:
Liv Ullmann, Ruben Östlund, Mia Hansen-Løve, Carlos Saura, Gaby Dohm, Gunnel Lindblom, Daniel Bergman, Olivier Assayas, Stig Björkman, Katinka Faragó (více)Obsahy(1)
Margarethe von Trotta objevila lásku k filmu na projekci Bergmanovy Sedmé pečeti v roce 1960. Není tedy divu, že její dokument o švédském režisérovi začíná na stejné pláži, kde Max von Sydow odehrává svou šachovou partii se Smrtí. O Bergmanovi zde ale nevypráví jen ona, nýbrž i další umělci, které inspiroval – herečka a režisérka Liv Ullmannová, legendární španělský režisér Carlos Saura, scenárista Jean-Claude Carrière, francouzský režisér Olivier Assayas (který je i spoluautorem knihy o Bergmanovi, vydané ve Francii v roce 1990) či Bergmanův krajan Ruben Östlund, který sdílí jeho smysl pro rozehrávání precizně vypilovaných osobních dramat. (MFF Karlovy Vary)
(více)Recenze (2)
Nejsem žádný velký fanda ani znalec IB a nebýt toho, že jsem před pár dny viděl opravdu chutné Lesní jahody, na dokument bych se určitě nevypravil. Dokument je to poctivý, se vztahem autorky k objektu. Zaujalo víc věcí, třeba Bergmanův popis práce režiséra, kdy se pro množství problémů na place, které musí okamžitě řešit nemá čas ani zamyslet... Nejcennější je pro mě rodinná výpověď syna z které dost mrazí. 53. KVIFF ()
Poctivý dokumentární snímek, jehož prostřednictvím na Ingmara Bergmana vzpomínají zejména lidé, kteří ho opravdu znali a kteří s ním pracovali. A ačkoliv na něj vzpomínají v dobrém, někteří se nebojí velikána podrobit i mírné kritice. Nejde tudíž o jednostrannou glorifikaci Bergmana, za což dávám palec nahoru. Nejvýraznější tváří je bezesporu Liv Ullmann. Mírně mě mrzelo, že mezi dotazovanými se neobjevil i Bergmanův dvorní herec Max von Sydow, což ovšem nelze nikomu vyčítat. Jedinou vadou na kráse pro mne byla neutuchající potřeba režisérky Margarethe von Trotta mít vždy poslední slovo a skákat dotazovaným osobnostem do řeči takovým způsobem, že ji poté museli jen přikyvovat a opakovat: „Ano, ano, ano,“ čímž potvrdila, že sice je schopná režisérka, ale jako průvodkyně snímkem mírně selhává a irituje. Pozitivní pocit to ovšem nepoznamenalo. [KVIFF 2018] ()