Režie:
Todd PhillipsKamera:
Lawrence SherHudba:
Hildur GuðnadóttirHrají:
Joaquin Phoenix, Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Brett Cullen, Shea Whigham, Bill Camp, Glenn Fleshler, Leigh Gill, Josh Pais, Marc Maron (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Zkrachovalý komediant Arthur Fleck (Joaquin Phoenix) se dlouho pohybuje na tenké hranici mezi realitou a šílenstvím. Jednoho dne se ve svém obleku klauna potuluje po ulicích Gotham City a dostává se do konfliktu s brutálními zloději. Pomalu se roztáčí spirála událostí dosahující hrozivých rozměrů. Všemi opuštěný Fleck se začne čím dál více propadat do hlubin šílenství a postupně se mění v ikonu zločinu, kterou svět brzy bude znát pod jménem Joker. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (3)
Recenze (1 902)
Strhující studie upachtěného snaživce a otloukánka. I když zprvu vystupuje jako „vysmátý” klaun v morálně a sociálně se hroutícím městě. Propast mezi smetánkou a obyčejnými lidmi je hlubší a hlubší. On musí brát podřadné joby, občas mu při čísle mezi dětmi na nemocničním oddělení vyklouzne revolver, byt sdílí se svou nemocnou matkou a živí v sobě jeden velký sen: být bavičem ve vlastní stand-up show. Ulice šedivého Gothamu ho ale od jeho snu vzdalují a zasazují mu jednu ránu za druhou. Stejně jako lidé okolo, kterým je pro smích, přitom se mají jeho vtipům smát. Než se z něj ovšem stane ikonický záporák, dojde k několika zajímavým zvratům, které jej dostanou na naprostý okraj. Ruku v ruce s tím jde skutečnost, že ti mocní a bohatí začali pošlapávat oblast duševního zdraví a problematiku celkově zanedbávají a nehodlají do ní sypat peníze. A náš antihrdina tak ze statusu „ten s psychickou poruchou” přechází na „toho s neléčenou psychickou poruchou”. A pak se stane cosi v metru (výborně mrazivá sekvence) a už není cesty návratu. Obzvlášť když ještě rozpoznává lži v rodinné historii. Režisér Todd Phillips chtěl po několika komediích zkusit něco serióznějšího, nicméně své Týpky a zbraně odvyprávěl hrozně nezajímavě. Joker je naopak trefou do černého (i když některé pasáže jsou zbytečně moc doslovné). Je špinavý, je drsný, psychologický a nesází na velké akční scény. Zdaleka nejde o snadnou podívanou pro typického comicsového diváka. Snímek o zrodu jednoho monstra vyniká nepříjemnou atmosférou, nabízí několik syrových momentů (kupříkladu skvostná scéna v bytě při návštěvě dvou bývalých kolegů) a nápaditých detailů. Phillips nechává prostor divákům na to, aby si sami interpretovali vývoj hlavní postavy. Na ní pak vše stojí. Sledovat Phoenixův herecký výkon je skrz naskrz vyložený požitek. Výrazně zhubnul, jeho nezvladatelné vlny smíchu jsou děsivé, gesta naprosto přesná, zlomenému hrdinovi věříme prakticky každý detail. Herecký Oscar bude ve správných rukou. ()
Že je to v Hollywoodu s originalitou scénářů tristní, to víme už dlouho. Ale dosud se to projevovalo hlavně v oblasti popcornové zábavy, kde je už 10 let přemarvelováno a o inteligentní sci-fi skoro nezavadíte. Tento film je ale jiný. Snaží se být něčím víc než comicsovou blbostí, snaží se být seriózním psychologickým dramatem či snad dokonce uměním, ale zůstalo jen u té snahy. Je to comicsová blbost bez akce. Není to popcornová zábava, není to umění, je to... nemám to slovo rád... midcult. Má to sice hezky temnou atmosféru, ale taky stejně ploché a předvídatelné postavy jako normální comicsové filmy. Je to vlastně jako Nolanův Batman, ale bez Batmana a bez akce. Jestli je tohle začátek nějakého nového trendu, kdy stačí odstranit z tuctové comicsové blbosti akční scény a jako mávnutím kouzelného proutku vznikne film, který bude sbírat filmové ceny a vyhrávat festivaly (v porotě MFF v Benátkách asi seděli taky klauni, Zlatý lev pro Jokera je pro mě naprosté WTF), tak asi nad Hollywoodem úplně zlomím hůl. Že comicsy zničily kvalitní popcornovou zábavu, na to už jsem si zvykl, ale jestli zničí i seriózní mainstream, bude to katastrofa. Jakýkoli Oscar pro tento film bude klaunství. Ale při pohledu na 92% koukám, že cílovce stačí fakt málo. Co přijde příště? Sociální drama o Supermanovi pracujícím jako dělník na stavbě a snažícím se vyjít s výplatou? Tomu určitě děti z CSFD dají aspoň 95%. ()
92%? Ale no tak. Po tom hype jsem se na to taky nechal nalákat a táhnul se až na Anděla a po pravdě není to nic víc a nic míň než řemeslně slušně natočená óda na jednoho šílence a po pravdě řečeno ten smích mě už po půl hodině docela iritoval a ke konci už regulérně sral. Jinak proti Phoenixovi a jeho výkonu nic nenamítám, ale nemuseli ho na konci za každou cenu stylizovat aby se co nejvíc podobal na Jacka Nicholsona, protože ten je jenom jeden a nejlepší Joker ever to si říkejte co chcete. Jinak průměr kde mimo hlavního hrdiny už nic výrazněji nezaujme a to avizované údajně drsné násilí je teda slabý čajíček z pohledu toho co už jsem kdy viděl. Oceňuji snahu DC točit víc temný a dospělácký filmy než ty stupidní digitální omalovánky z Marvelu, ale tohle zůstalo na půlce cesty a abych byl upřímný, tak už mi to z větší části vyšumělo z hlavy.55% ()
| Rozpočet: 70 miliónov $ | Tržby: 1.07 miliárd $ | Sociálno-psychologické drama o skutečných lidech. V tom se pro mně skrývá skutečná síla filmů, jako takových. Minimum akce, minimum efektů. Tleskám, a jenom doufám, že je to klíčovým zvratným bodem v historii kinematografie a hlavně, Hollywoodu. Komerční úspěch musí být jasným důkazem, že divák má i nadále potřebu objevovat hlubší hodnoty a významy, než nám naznačovali trendy blockbustrů založených na rozmanitosti technologických vymožeností a megalomanství. Tím samozřemě neříkám, že mě nebaví Temný rytíř nebo Avangers, ale to, že i tohle je cesta, a divák vždy ocení kvalitní příbeh s hlubším způsobem sdělování. Pokud za tohle Todd Philips a Joaquin Phoenix nedostanou Oscara, nic se nestane. Akademie pro mě stratila serióznost již v předešlích ročnících hodnocení. Jakkoliv to dopadne, já budu vědět, že se Jokrem položil nový mílnik ve světě filmu. ()
Je fajn vidět, že i ve světě superhrdinů lze natočit film prakticky bez superhrdinů, nadpřirozenosti a rychlé akce. Joker těží z divácké znalosti prostředí Gothamu a Batmanova dětství, kdy na těchto základech dokáže vystavět působivé, depresivní drama o zrodu zoufalého šílence. Nevím, jestli si Joaquin Phoenix jde přímo pro Oscara, ale Heath Ledger se rozhodně v hrobě neobrací. 8/10 ()
Galerie (91)
Zajímavosti (87)
- Ve filmu Batman z roku 1989, kde hraje Jokera Jack Nicholson, při ničení v Gothamském muzeu mine Joker obraz „Chlapec v modrém“, což je obraz malíře Thomase Gainsborougha. Vznikl roku 1779 a jde o portrét Jonathana Buttalla, syna bohatého obchodníka – což je samo o sobě drobná paralela na Batmana – v životní velikosti. Ve skutečnosti tento obraz visí v Huntington Library v San Marinu v Kalifornii. Stejný obraz – vzhledem k sociální situaci pravděpodobně repliku – má Arthur Fleck (Joker hraný Joaquinem Phoenixem) ve svém obývacím pokoji ve filmu Joker z roku 2019. (Sidarius)
- Arthur (Joaquin Phoenix) vystoupí jako stand-up komik v Pogo’s, což je zřejmě odkaz na sériového vraha Johna Waynea Gacyho, který si přivydělával jako klaun na dětských oslavách. Jeho přezdívka byla Pogo the Clown. Své oběti lákal na brigády v jeho stavební firmě, na příslib marihuany nebo je sebral jako mladistvé prostituty. Jednalo se o mladé chlapce/muže. (Kejf.)
- Natáčelo se od 10. září do 3. prosince 2018. Natáčelo se v New Yorku a New Jersey. (Varan)
Reklama