Režie:
Sam MendesScénář:
David SelfKamera:
Conrad L. HallHudba:
Thomas NewmanHrají:
Tom Hanks, Tyler Hoechlin, Paul Newman, Jude Law, Daniel Craig, Stanley Tucci, Jennifer Jason Leigh, Liam Aiken, Dylan Baker, Ciarán Hinds, David Darlow (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Titul Road to Perdition lze chápat ve dvou významech. Perdition je jméno města, do kterého jede Michael Sullivan (Tom Hanks) se svým synem Michaelem Sullivanem jr. (Tyler Hoechlin). Perdition - zatracení - je také eufemismus pro peklo. A Sullivan senior poznává, že si zvolil životní cestu vedoucí do pekel. Modlí se, aby svého syna od takové cesty uchránil. Je rok 1931, doba velké hospodářské krize. Michael Sullivan, nájemní vrah, pracuje pro irský gang. Do jeho života vstoupí pan John Rooney (Paul Newman). Zachrání mu život dřív, než si Michael Sullivan vůbec uvědomí, že o krk jde. Pan Rooney je pro Sullivana seniora vzorem. Totéž k svému otci cítí Sullivan junior. Annie Sullivanová (Jennifer Jason Leigh) svého muže velmi miluje. Neptá se ho na jeho práci. Má se dobře a je za to vděčná, ale často má strach. Bojí se o děti. Avšak práce zasáhne do života Sullivanovy rodiny. Umírá manželka Annie a jejich starší syn. Michael Sullivan se s druhým synem vydává na cestu odplaty a vyrovnání. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (864)
Veľmi pekný film s výbornými hereckými výkonmi a kamerou. Ale tým chvála končí. Aby mohla byť Road to Perdition gangsterka na úrovni Coppolových Kmotrov, musela by viacej pozornosti venovať vzťahu Paul Newman / Tom Hanks. A ponurú atmosféru by nesmel rozbíjať žiaden humor. Takto ide skôr o taký Eastwoodov Dokonalý svet, navoňaný parfémom Americkej krásy a zakončený prehnane nafúknutým vyvrcholením. A dejová šablónovitosť v ňom taktiež nerobí dobrotu. Formulku „he was my father“ som mal na jazyku skorej, než ju vyslovil malý Sullivan. ()
Aneb jak i přímá cesta do zatracení může vést k filmové dokonalosti. Vizuálně nepopsatelně atmosférická podívaná. Herecky přesné, kamerou dokonalé a režijně bezchybné i invenční. Sam Mendes natočil doposavad nejvěrnější adaptaci komiksu převedeného na filmové plátno. Dějová linka je sice hodně jednoduchá, ale právě v tom tkví její síla. Možná by se dalo vyčíst, že je to nádherně nablýskané nic o sbližování otce se synem, ovšem já ten pocit nemám. Ba naopak, minimálně scéna v dešti se zařadila do mého žebříčku nejoblíbenějších scén. V té je prostě naprosto vše. Od emocí, přes nádherné zpracování, hutnou atmosféru až po pány herce. A v mírně rozmělněné podobě je takový i celý film. To přeci není zase tak málo, ne? ()
Napoprvé mě převálcoval. Od první sekundy až do konce obrazově oslnivý filmový zážitek. Z každého záběru je cítit bezchybná souhra skladatele Thomase Newmana (charakteristicky působivý, ale ne úplně stejný), kameramana Conrada L. Halla a Sama Mendese, který potvrdil svou režijní výlučnost. Režisérovým pomníkem nechť se stane lahůdková scéna v dešti, v níž kulky baletně smetou gangstery, a pak dovolí Paulu Newmanovi ukázat, čemu se říká mistrovství jednoho pohledu. Pravda, s odstupem už Road to Perdition nepůsobí obsahově tolik vitálně. Jde o jednorozměrný výlet otce a syna, který na komplexnost Americké krásy a Mariňáka nemá. ()
Sam Mendes natočil nablýskanou krásu v utlumených barvách, na níž dokázal, jak umí režírovat. Ale režie není jenom dokonalost záběrů. Postavy musí taky přijít naproti divákovi, který s nimi musí příběh prožívat. To rejža podle mého nějak nezvládá. Už k "AK" jsem měl vnitřně plno výhrad, které se mi tady jenom potvrdily. I když tu hrají moji velcí oblíbenci (a rozhodně ne špatně), tak jsem se na konci cítil, jako by mě někdo okradl. Vždyť já se tak těšil ! Jako bych si koupil nádherné Ferrari, ale byl v něm tak slabý motor, že bych mohl jet jenom stodvacet. No nic, je to přece jenom Ferrari a tři hvězdy by byly asi málo. Při vší dokonalosti - po střele do zad by se u dotyčného mohla objevit alespoň malá dírka v saku :) ()
Tom Hanks není zrovna můj favorit, ale tady zahrál parádně a nejen on. Třeba Dan Craig, myslel jsem si že v kategorii mafianů nikdo ani na moment nepřekoná Joa Pesciho v oboru "mafián-surovec" ale scéna kdy Dan doběhne Michaela, který zrovna chytil svýho syna a ty pohledy tam, hmm v tu chvíli mně bylo jasný že začne bejt velmi brzo hodně lidem horko a po větě "je to tvůj syn, to mě stačí" nasledoval ještě jeden pohled se rozjasnilo úplně. Každý film, kterýmu dávám nadprůměr mně musí něčím zasáhnout a tady zafungovaly dva elementy, totální herectví všech zůčastněných a vynikající obrazová složka. Těch záběrů co mám teď v hlavě je víc, ale samozřejmě vrcholem je závěrečný střílecí scéna, kterou jako třešinku na dortu ještě zvýraznily herecký výkony Paula Newmana s Tomem Hanksem a právě to propojení dokonalýho obrazu a mistroveského herectví udělalo tuhle scénu věčnou. Jediný co jsem nesplknul až s takovou chutí byl vyvíjející se vztah mezi otcem a synem, tam to chtělo ještě přidat nějakou tu minutu, nějakej ten dialog, pohled nebo gesto, ale i tak patří tenhle bijáček mezi ty, kvůli kterým milujeme kouzlo pohyblivých obrázků, slyšící na jméno Film. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (27)
- Maskér Daniel C. Striepeke jako první věc poradil všem hercům, aby se vyhýbali slunečním paprskům, jelikož se děj filmu odehrává v zimě. (Hal_Moore)
- Skladba zahraná na piáno ve scéně rozlučkového aktu byla opravdu zahrána Paulem Newmanem a Tomem Hanksem. (Hal_Moore)
- Město Perdition je ve filmu zmíněno pouze jednou. (ČSFD)
Reklama