Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V motorestu kdesi na zapadlé silnici pracuje mladá servírka Dana (I. Janžurová). Touží po velkém, dalekém světě, po krásných věcech, a snad i po lásce. Jenže její život se plní různými krátkodobými vztahy, milencem je projíždějící kamioňák, bohatý obstarožní cizinec, náhodné známosti, které ji dávají dárečky. Dívka nedělá pro splnění svých snů nic. Náhoda přivede do motorestu partu studentů, a jeden z nich, Martin (J. Hanzlík) se servírce zalíbí. Vyvine se vztah, který by snad mohl vést k upřímné lásce, ke splnění jejího přání o novém životě… (Česká televize)

(více)

Recenze (18)

PollyJean 

všechny recenze uživatele

Dana je vlastně takovou starší sestrou postav ze spousty devadesátkových (a pozdějších) filmů, ztracenců ve svém životě, kteří sní o tom, že jednou - až odejdou z místa, které je ničí - budou doopravdy žít. Na rozdíl od mnoha podobných hrdinů, Dana dostala vysněnou možnost, stačilo se jí jen chytit. Faktem ale je, že děj resp. příběh, tady není zásadní. Taky další z filmů, který těží z baletních začátků Heleny Růžičkové. A zajímalo by mě, kdo a proč vymyslel právě tento název. Žádný nůž se filmem, ani slovně, nemihne. ()

milos.bradik 

všechny recenze uživatele

První co mne přímo udeřilo do očí byl ten "hotel" s motorestem. Za komunistů byla úroveň těchto zařízení fakt strašná. Další věc, které mne zaujala byly ty fantazie Ivy Janžurové, například ten tanec v jeskyni, který předváděla Růžičková, to byl zážitek a Hanzlík taky stál za to. Vynikající herecké výkony, dal bych i pět hvězdiček, ale vadilo mi, že ta servírka, v podání Ivy Janžurové, nebyla schopná se vymanit z toho marasmu ve kterém se ocitla a utéct pryč, spíš to vypadalo, že je s tím smířená. ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Zapomenutý motorest kdesi kdysi a chodící skříňka na sny pro osamělé. Režisérka Eva Sadková obsadila do role servírky Dany, holky, která ubíjí svůj život ve stereotypních přízracích všedního dne, Ivu Janžurovou a právě díky ní příběh nabývá na křehké niternosti a konkrétnosti. Proměny nože ji ukazují v zajímavých, neobvyklých odstínech, v tragikomických střetech s realitou, jež autor, scénárista a spisovatel Ota Hofman, navíc zvýraznil přišedší postavou Martina v podání Jaromíra Hanzlíka. Příběh plný nadějí, zklamání, nesplněných slibů i beznaděje je prodchnut atmosférou konce šedesátých let, doby, která sice symbolizovala přicházející zmar, ale ještě v ní zvolna doznívala vzpomínka na předcházející okamžiky radostného uvolnění. A mimochodem, kde jinde uvidíte Helenu Růžičkovou baletit na tehdejší šlágr Karla Svobody a Karla Gotta Lady Carneval? ()

Vančura 

všechny recenze uživatele

Když jsem se o tom filmu dozvěděl, myslel jsem, že by to mohl být skrytý poklad, ale bohužel mě to příšerně nudilo (nesmyslné scény v jeskyni mě vyloženě otravovaly) a dospěl jsem k názoru, že se Hofmanovi tento úkrok od jeho celoživotní dětské tvorby příliš nepovedl. Herecky tomu ale samozřejmě nejde nic vytknout (btw. nepostřehl jsem, kde se tam měl vyskytnout ten Viktor Preiss) a jako zpráva o své době to může někoho zaujmout i dnes. Btw. podobně jako jiní jsem nepochopil smysl názvu filmu, byť jsem si u něj vzpomněl na píseň Marty Kubišové Sněžný muž (z filmu Vražda Ing. Čerta), v níž zazní slova: "Láska není hřích / je jak padlý sníh / je jak vostrej nůž / a chce svý", tak snad by to mohla být stopa. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Opět velebím ČT3!!! Já o tomhle televizním filmu neměl ani tušení a kdyby ho nezařadila do vysílání, o hodně bych přišel! Proměny nože jsou po všech stránkách brilantně odvedeným filmem. Hned úvodní scéna mě dostala. Iva Janžurová se v motorestovém pokoji obléká a staršího pána budí se slovy : "Zdeněčku vstávat, musím do práce", načež si bere antikoncepční pilulky a v rádiu vyhrává Marta Kubišová. Rok 1969. Cože? Tohle muselo zákonitě skončit v trezoru. Iva Janžurová je tady fakt kus, dokonce se nebojí odhalit. Její postava Dana, pracující jako servírka by ráda vypadla z tohoto zapadlého motorestu do Prahy, ale jaksi pro to nic nedělá, střídá chlapy jako ponožky, nebojí se jít ani do trojky! Když se na scéně objeví studentík Martin (Jaromír Hanzlík), zabouchne se do něj, jenže si myslí, že on chodí s jinou (božská Jaroslava Bartošová). Skončí to happyendem?...Fakt čumím, že Ota Hofman, který pracoval zejména pro dětské publikum napsal takový scénář vyloženě ze života a Eva Sadková že se nebála film v té době natočit. Janžurka byla herečka pár exeláns, což dokazuje v každém záběru! Moc se mě líbily snové sekvence Dany, kdy mluví o jeskyních, které jsou za rohem a představuje si vždy jednotlivé postavy, jak tam tancují. Úžasné! Škoda, že krasové jeskyně Oboříčko jsou jen smyšleným místem, rád bych se tam vypravil :). V dalších rolích zaujmou Helena Růžičková (manželka hospodského), Josef Koza (hospodský), Pavel Landovský (občasný milenec Dany) nebo Viktor Preiss (kamarád Martina). Dobrá scénka je, když Martin říká, že je Dana někomu podobná a ona na to odpoví - Janžurové? Haha, dost dobrý! Dokonce se tam zmiňuje i Felliniho film Osm a půl a herečka Sandra Milo, která má být zase podobná Stanislavě Bartošové (a opravdu jí podobná je!). Užíval jsem si každičký dialog!! Vymakanost scénáře Oty Hofmana je tak živočišná! Nápisy na zdech vypovídají mnohé o povaze Dany : "RADA : DANA DÁ RÁDA. DANA RÁDA MR.." Skutečně parádní snímek před nastupující normalizací. Tohle by už v sedmdesátých létech stoprocentně neprošlo. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (4)

  • Prášky, které zobe Dana (Iva Janžurová), jsou Antigest, první hormonální antikoncepce v socialistickém Československu. (sator)
  • Jeskyně Oboříčko, které jsou blízko Motorestu, ve kterém se příběh odehrává, jsou fikce. (sator)

Reklama

Reklama