Reklama

Reklama

Významný americký režisér Sam Peckinpah natáčel jako potomek prvních osídlenců amerického západu především westerny, v nichž se technická zručnost snoubila se silným osobním zaujetím pro osudy lidí ve vypjatých situacích. Také jeho předposlední snímek Konvoj (1978) nese výrazné znaky žánru, byť se odehrává v současnosti. Koně v něm byli nahrazeni obrovskými řvoucími kamiony, ale jinak se skoro nic nezměnilo. Je tu hlavní hrdina se smyslem pro spravedlnost (Kris Kristofferson), úplatný a zarputilý šerif (Ernest Borgnine), dívka podléhající hrdinovu kouzlu (Ali MacGrawová), dobrácký kamarád (Burt Young), vychytralý politik (Seymour Cassel) a další nezbytné postavy, které z westernů známe. I když se Konvoj lehce dotýká některých vážnějších problémů, je to především svižně natočená akční komedie, v níž hlavní roli nehrají herci, ale někdy až neuvěřitelné výkony kaskadérů a dynamická střihová skladba. Scénář snímku byl napsán podle stejnojmenné populární písně countryového zpěváka C. W. McCalla, která zní pod závěrečnými titulky, ovšem už s novým textem, jenž do písně zakomponoval události i postavy Peckinpahova filmu, které v původní verzi vůbec nebyly. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (113)

Terminus 

všechny recenze uživatele

Filmy vznikají podle lecjakých předloh, ale podle písně jich nevzniklo mnoho - a jedním z nich je Konvoj, film mnohými odmítaný jako prohra velkého režiséra Sama Peckinpaha, jehož retrospektivu uvedl Karlovarský Festival v roce 2005. Píseň - předlohu složil Bill Dale Fries alias C.W. McCall (narozen 1928), zpěvák a milovník přírody, jehož čtvrtá deska se jmenuje "Rubber Duck" - tedy stejně jako hlavní hrdina tohoto "truckerského filmu číslo 1". Náklaďákům jsou v tomto filmu připisovány takřka mytologické proporce, to, že jejich řidiči jsou novodobými kovboji bylo řečeno již mnohokrát. Upozorní na sebe i mnohé dobové a více či méně nadčasové motivy jako postoje násilnického jihu k černochům (řidiči putují přes Arizonu i Nové Mexiko), hipísácké hnutí (auto naložené hipíky v čele s deklamujícím reverendem) politický boj o každý hlas a mediální boj o každého diváka (politik připravený řidičům pomoci, senzacechtivý reportér). Důraz je kladen i na soudržnost, kolegialitu a přátelství mezi řidiči. Máte-li rádi filmy, v nichž tvrdí chlapíci vyrážejí na cestu, zkuste i komediální Smokey and the Bandit s Burtem Reynoldsem v roli řidiče, který veze náklad piva a je pronásledován posedlým šerifem. vp 22.6.2005 ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Tak tohle jsem měl zařazené jako potenciální akční film a docela jsem byl zvědavý. Výsledkem je bohužel typická slátanina ala Peckinpah. Začíná to ve stylu Polda a bandita - frajerský kamioňák vs. zaťatý polda kde to vypadá na nějaký ten respekt v pozadí a odlehčený styl. Jenže z poldy se vyklube naprostý psychopat co neváhá mučit "zajatce". Hrdina na útěku si chce jen zachránit kejhák, nemá žádný plán ani poselství a přesto se k němu přidává armáda truckerů... proč? V druhé půlce se z toho stává jakýsi pseudofilozofický protest proti... čemu?  K tomu politika a původní jakžtakž slušná roadmovie vybředne v šílenou nudu s kvalitními herci, kteří netuší co hrát (Borgnine). Koho baví kamiony, tak bude asi nadšený, mě to ale nic neříká. Jo a akční film to není, je tu pár bouraček, jedna špatně střižená bitka a řekněme solidní finále na mostu, ale jinak to nemá absolutně spád ani žádnou pořádnou honičku. 2* za finále a solidního Kristoffersona. PS: Ta vyprávěná country odrhovačka je otřesná. ()

Reklama

KASUGI odpad!

všechny recenze uživatele

Podle popisku filmu v tv programu jsem čekal buď vážné 70s drama s automobilovýma honičkama a bouračkama typu Vanishing point, nebo odlehčenou taškařici s automobilovýma honičkama a bouračkama typu Polda a Bandita. Nebylo to ani drama, ani taškařice. Dostal jsem jakýsi nedomrdek, který je jednu chvíli hrozně vážný a pak zas děsná bžunda. Marně jsem ve filmu hledal ty zkorumpované a úplatné policisty, na které odkazoval popisek. Viděl jsem tam pouze poldy, kteří zcela oprávněně a dle zákona pokutujou kamioňácké BURÁNKY za vysokou rychlost a drzost. Kamioňáci se chovají jak děcka, zmlátí policajty, přivážou je pouty k sobě, zdemolujou policejní auta a pak se hrozně diví, že jsou na ně cajti nasraní a chtějí je zavřít. Ve městečku jezdí jak prasata, srazí zmrzlinářskou dodávku, převrátí svůj kamion, který málem zabije projíždějící řidičku. Kamion necháme ležet, přisednem do jiného náklaďáku a jedem. Někam. Vlastně ani nevíme kam, prostě jen tak jedem a vytvoříme obrovskou kolonu buránků, kteří následují prvního řidiče, který vůbec neví, co chce. Pak si ještě vyzvedneme černouška z vězení a to stylem, že kamionem zdemolujem vězení, co na tom, že tam zrovna může stát občan, něco na stanici vyřizující. Do toho všeho hraje debilní country písnička zpívaná, pardon mluvená nějakým Jackem, co neumí zpívat. Větší pěst na oko k akci už snad ani nejde vybrat. Být tohle neškodná debilita bez děje, dala by se vložit jedna ta hvězdička, ale způzob, jakým se tu z buranských nezodpovědných kamioňáku dělají národní gerojové, z toho dělá čirý odpad! ()

Deverant 

všechny recenze uživatele

Convoy je v prvé řadě o revoltě, revoltě skoro v Camusovském smyslu, jak ilustruje odpověď, kterou dává Rubber Duck na otázku jaký je smyl konvoje:"Purpose of the Convoy is keep moving." Opět se, pro Peckinpaha typicky, jedná o posun současnosti k westernu, ale jakoby důsledněji, s pohledem zpátky (Západ) i dopředu (současnost), což se nejvíce ukazuje ve chvíli, kdy potom co je Rubber Duck zlikvidován, uspořádává se mu "státní pohřeb", tedy absorpce dříve společností odmítáných vyvrhelů s odstupem času za hrdiny a "pokračovatele (či zakladatele) amerického způsobu." A scéna s kulometem je svým způsobem inverzí scény ze závěru The Wild Bunch. Convoy určitě není jedním z nejlepších Peckinpahových filmů, přesto oplývá více kvalitami než by se mohlo zdát a než by tento pokus o velký komerční úspěch mohl slibovat, za veselými country melodiemi a úmyslnou zkratkovitostí (nebo snad spíše hyperbolou?) se skrývá nepominutelná hloubka (a také patrně nexexplicitnější kritika současnosti, kterou Peckinpah natočil). ()

Tsunami_X 

všechny recenze uživatele

Naivní báchorka o chlapské soudržnosti a jedné malé revoltě, která přerostla v něco, co sami její tvůrci nemohli ani při nejlepší vůli očekávat. Útěk před policií se zde mění v anarchistické putování plné siláckých řečí, rozmáchlých gest a zběsilých honiček. Sexy třicetiletá brunetka spolu s narážkami na otrokářství, zkouřený kněz rozdávající lásku svým ovečkám a tlustý polda s touhou pomstít se. Inu když je režisérská stolička už silně zaneřáděna bílým práškem, vznikají obdobné patvary. V tomto případě má snímek sice něco do sebe, alespoň co se týče jeho komediální roviny, ovšem v kontextu režisérovy tvorby je to skoro katastrofa. ()

Galerie (43)

Zajímavosti (6)

  • Jméno firmy na dveřích Bobbyho (Burt Young) kamionu je Paulie Hauling. To je narážka na film Rocky (1976), kde postavu Paulieho ztvárnil právě Burt Young. (Stiggie)

Reklama

Reklama