Režie:
Alejandro JodorowskyScénář:
Alejandro JodorowskyHudba:
Alejandro JodorowskyHrají:
Alejandro Jodorowsky, Alfonso Arau, Bertha Lomelí, Brontis Jodorowsky, Julián de Meriche, David Silva, Agustín Isunza, Cecilia Leger, José Luis Fernández (více)VOD (2)
Obsahy(2)
Psanec El Topo vyzve na souboj nepřemožitelné Čtyři pány pouště kvůli lásce jedné ženy. Poráží je a dosahuje vyšší úrovně vědomí, zradí ho však jeho žena. El Topo začíná novou existenci jako svatý muž a ujímá se osvobození komunity vyděděnců. (Film Europe)
Videa (1)
Recenze (150)
Flanďácko hipísácký výkřik zdatného filmaře ( z westernu jen kulisy a klišé,podle mě by to mělo stejné vyznění i kdyby se to točilo na Václaváku,-ale to by asi režírovala Chytilová)(pro mě vyjmečně projednou zvítězil obsah nad formou). Zas jeden film na který jsem čuměl s otevřenou hubou.Měl bych ji co nejdřív zklapnout,aby mi tam nevletěla nějaká ta včela ,nebo splašenej zamyšlenej krtek.-Chtěl jsem dát čtyři,ale kvůli výbornému zvuku (místy geniální podkres,-jako třeba, když se Jodorowsky chystá na souboj,pohybuje se venku ,ale ozvěny jeho kroků zní jak v katedrále)je to za pět.(i když jsem se celý film nemohl zbavit dojmu,že Jodorowsky musel hodně často chodit na pivo s Pasolinim) ()
Podobenství o společnosti je rozděleno do několika kapitol, pomyslně pak na dvě části. V první hledá El Topo původce masakru a následně čtyři mistry, s nimiž se chce utkat na život a na smrt, no, chce je zabít, ve druhé se pak snaží pomoci skupině lidí uvězněných v podzemí tak, že jim prokope tunel. Jde ale o jedince různě postižené, jelikož byli v podzemí příliš dlouho a děti se rodily z incestů a svazků několika málo lidí. Jejich touhou je jít do městečka pod horou. To je však zcela dekadentní a rozhodně horší než místo pod zemí. Film příjemně plyne jako řeka, občas se objeví nějaký symbol (např. zrcátko), ale i bez nich je příběh dobře srozumitelný. Dobro a zlo, život a smrt, láska a nenávist. Pro okrajové publikum. ()
Nepřipraveného diváka "El Topo" téměř určitě zaskočí, ale pokud očekáváte patřičnou dávku nesnadno dešifrovatelné symboliky, explicitně zobrazeného násilí a baví vás v tom všem hledat i nějaké výsledné poselství, budete spokojeni. Vedle vynikající vizuální stránky a v komentářích zde už několikrát zmíněné výborné hudby, zaslouží pochvalu práce se zvukem jako taková - kombinace vhodně volených hudebních motivů a rozličných ruchů a zvířecího řevu působí na diváka strhujícím dojmem. Film mne uchvátil jako celek a myslím si, že kdo má rád Buňuela, Lynche nebo třeba i Pasoliniho, oblíbí si i "Krtka". ()
Krtek (El Topo) je zvíře, které kope tunely v podzemí. Nějak jsem to nechápal. Proč se například mrtvoly v kostele houpou? Proč nemá kovboj i dítě nohy od krve, když v ní neustále chodí? Proč je to dítě v poušti nahé? Celá tahle "umělecká" forma příběhu mě nezaujala, nebavila a nelíbila se mi. Uvažoval jsem u jedné hvězdě, ale to bych byl sám proti sobě. Třeba se ještě někdy pokusím o vzkříšení. ()
„Být příliš dokonalý je chyba.“ Inu.. kdyby se Jodorowsky tolik neopájel samým sebou a svou vlastní dokonalostí, mohl by být výsledek ztrávitelnější. Ústřední děj s přesahem do podobenství měl rozhodně cosi do sebe: jak v první polovině, kdy Krtek coby krvelační gangster na koni bojuje se svými protivníky, až ho jednoho dne zlomí prohra v podobě dobrovolné sebevraždy jednoho soupeře, tak v té druhé, kdy se dostáváme do města plného bizarních a šílených rituálů. Některé scény v této části, nejvíc asi provádění ruské rulety s rozesmátým farářem coby rozhodčím, mi připadaly v rámci podobenství zkaženého světa správně úderné a znepokojivé i zábavné současně. Vyzdvihnout musím i vizuální stránku a plno ojedinělých surrealistických nápadů (nimiž se to ovšem v těchto starších artových filmech z Mexika často přímo hemží), které mě v tom často dokázaly upoutat a rozvířit chvilkovou nudu i zastínit hůře uchopitelnou symboliku. Problém jsem měl však s nataženou délkou a pomalým tempem ve chvíli, kdy samotný děj tu nejednou probíhá celou řadu scén v poněkud monotónních variacích na to samé, stejně tak s nejedním (někdy až mírně samoúčelným) bizarně nechutným výjevem. Na oplátku musím prásknout, že nikdy jsem nebyl fanouškem westernů, takže ač do jisté míry oceňuji pokus o velmi svéráznou, silně surrealistickou variaci na tento žánr v duchu podobenství, nijak mi k srdci nepřirostl ani Krtek. [55%] ()
Galerie (63)
Photo © AČFK/ Douglas Films
Zajímavosti (15)
- V roce 2016 vyšlo pokračování v komiksové podobě pod názvem „Sons of El Topo“. (Emo-haunter)
- John Lennon a Yoko Ono boli filmom natoľko nadšení, že poskytli Jodorowskému jeden milión amerických dolárov na realizáciu jeho ďalšieho projektu. (ancientone)
- Peter Schjeldahl, píšící pro The New York Times, popsal film jako „velmi podivné mistrovské dílo“. Řekl: „Na první pohled by se to mohlo zdát jen jako násilná surrealistická fantazie, dílo báječné, ale pravděpodobně vyšinuté představivosti. Surrealistické a bláznivé to může být, ale je to také (člověk si to uvědomuje podruhé) plně zváženo a uspořádáno jako jemný hodinový stroj.“ (Emo-haunter)
Reklama