Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Devatenáctiletý Adam (Josef Trojan) je pacientem protialkoholní léčebny. Ocitá se tak na místě, které si většina lidí spojuje s už staršími, profesionálními opilci. Jenže realita je jiná. Alkoholově závislými se stávají čím dál častěji i velmi mladí lidé. Stačí k tomu málo. Adam měl život před sebou. Zbývalo mu jen dodělat maturitu, poslat přihlášku na vejšku. Ale to nespěchalo, byly to hlavně správné časy na pořádnou pařbu s partou, na rande s holkou nebo na pivko či něco ostřejšího s kámošem. Adam byl přesvědčený, že má všechno pod kontrolou. Pití vnímal jako účinný lék proti nudě, připadal si po něm mnohem odvázanější a vtipnější. A jeho rodiče? Ti byli v pohodě a díky bohu si ho moc nevšímali. Jenomže pak se to podělalo a přišel nevyhnutelný průšvih. Adam se nedobrovolně dostal do léčebny. Zde přísnému odvykacímu režimu zpočátku vzdoruje, setkává se s dalšími pacienty a s jejich životy poznamenanými alkoholovou závislostí. Negativní postoj k léčbě a v podstatě i k vlastnímu životu Adamovi vydrží do chvíle, než se sblíží s empatickým terapeutem. Nehostinné prostředí léčebny se pro Adama mění v útočiště a postupně se stává místem sebereflexe nedávné události, která nenávratně změnila jeho život. (Cinemart)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (75)

kingik odpad!

všechny recenze uživatele

Pokud si k lahvince tvrdého alkoholu pouštíte z jakýchkoliv osobních pohnutek Čajkovského a Mozarta, pak jste zcela jistě před branami Bohnic. V protialkoholní léčebně se svého času ocitl Menšík, Kňažko i Švehlík, tedy míněno z hlediska filmových rolí. Ovšem zavřít do stejného ústavu nedochůdče jménem Josef Trojan je přinejmenším nerozum. Tohle pískle budí svoji tělesnou konstitucí dojem, že po přičichnutí k špuntu od slivovice skončí v márnici. Do hereckého stádia, kdy mu budu moci uvěřit, že je závislák, rozhodně ještě nedospěl. Film je ochuzen o drastické scény alkoholového opojení. Opilec Adam občas zkrápí své hrdlo větší kapkou ostřejší tekutiny, stále má ale vizáž studenta teologie, naprosto příšerně nestravitelně působí Trojan v nemnoha scénách, kdy je mu zle po těle, případně po duši. Jeho herecký výkon byl v těchto fázích absolutně směšný. To samé platí i o režii Davida Vignera, závěrečné skladbě, která se hodila do titulek, a též technické zázemí filmu má nevalnou a mnohdy nepříjemně proměnlivou úroveň. Speciální odstavec nepopsatelné hrůzy si zaslouží nasnímání filmu, doprovázené neochvějně asynchronním zvukařským peklem. Vše příslušně zabaleno do extrémně levné produkce. Režisér usiloval o umělecký i patrně realistický náhled na již notně provařené téma piják za zdmi léčebny. Angažoval se mladík, který místo na devatenáct vyhlíží na patnáct let, budí dojem, že za svůj život usrkával maximálně tak dětský šampus, načež aby jeho postava byla alespoň v něčem dramatická, klučina má na krku delikt a brzy za něj vstane před soudem. Navíc jeden z angažovaných scenáristů, který byl za života terapeutem, se raději premiéry filmu ani nedožil. Čest jeho památce i tematicky spřízněným filmům, které měly zajímavý průběh i realizaci a neříkaly si o vypnutí v polovině. 1/10 ()

Cuzan 

všechny recenze uživatele

Lidé, léčící se se závislostí zažívají mnoho vnitřních konfliktů, bojů, musí překonávat sami sebe, a když na to přijde, může to být dost zajímavé dobrodružství poznávání sama sebe. Nic z toho mi ale film neukázal, a klouzal po povrchu, možná podobně jako sklouzne po povrchu první léčba mladého muže. Některé momenty a motivy byly pěkné, například počáteční odpor hlavní postavy k procesu léčby, nebo jeho nepřítomní rodiče a hyperprotektivní matka, a taky klasická hudba zaznívající ve chvílích, kdy se chtěl Adam napít. Ale třeba postava terapeuta, který generuje náhodné hlášky o léčbě závislostí a zjeví se vždy Adamovi v zádech, když má nějaký problém mně přišla kapanek plochá. A pak ta celá řada formálních chyb, kdy filmařská licence ustupuje realitě... Třeba to, že takhle mladí alkoholici jsou velmi vzácní, a trochu pochybuju o rozvinutí závislostí u kluka, který pije poslední rok (jo, kdyby to byl chlapec, který usosavá od 10 let a rodiče sami taky chlastaj, bylo by to reálnější, ale asi ne tak divácky sympatické), také ten až skoro individualizovaný přístup terapeuta, to že někde za oknem jiný pacient vidí delirantniho pacienta, nebo i to, že v ústavní léčbě je možné s takhle kamarádit s osobou opačného pohlaví, která dokonce přijde na noční randez-vous na pokoj (!). Na naprosto komorní film, který bude skutečně o tom, co se děje v léčbě v člověku tedy stále čekám. Na závěr už je poklona Josefu Trojanovi, který celou stopáž utáhl, a jeho herectví bylo koukatelne a zábavné. Kromě té trochu přehnané scény, kdy se v křeči zhroutil na zem ve sklepě, a to proto, že mu je zle při vzpomínce na pití alkoholu, to bylo uvěřitelné. A taky mě bavilo pozorovat, kdy je podobnější jednomu a druhému rodiči. A prima také bylo rozpoznávat apolinářské a bohnické lokace. ()

Reklama

Fifer 

všechny recenze uživatele

Trojan v DVTV tvrdí, že chce pro mladé zrestartovat český film. A s Šarlatánem se mu to povedlo (otázka však je, jestli jej spíš nerestartovala 70letá Agnieszka). S Abstinentem je to ale právě naopak. Vykazuje doslova všechny neduhy českých filmů posledních let. Je nijaký, není špatný, jen zcela obyčejný. Zkoušet točit vážné a civilní alkoholové drama dnes už skoro nejde, jsou tu tuny lepších filmů na stejné téma. Co však jde, je natočit standardní varování, které zároveň využije zábavné euforické prvky drog. Ano, je to šablona, ale slušné řemeslo. 1. fáze - sranda, vtipy, večírky, 2. fáze - dno 3. fáze hrabání se ze dna. Vignerovi se podařilo natočit tak neuvěřitelné nudnou euforickou fázi, že víc to snad ani nejde. Zkuste se podívat, jak vypadá třeba euforická fáze v Trainspottingu. Anebo i náš Vorel, jak umí udělat večírek v Gymplu a Vejšce. Myslím, že 63letý Vorel by zvládl natočit mnohem poutavější partu mladých alkoholiků na párty. Mladý Vigner by přitom měl mít ke generaci dnešních puberťáků mnohem blíž, měl by čerpat ze slangu a jazyka, který už Vorlovi uniká. Jinými slovy, něco je špatně. Avšak je to prvotina, třeba se to příště povede lépe. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Fandím všem českým filmům, které se snaží být něčím jiným, než jen romantickou komedií, filmu o komunismu, filmu o druhé světové, politickým filmem nebo pohádkou. Takových filmů moc není a v poslední době je jich čím dál tím míň, takže se chytám každého stébla. Někdy se mi to ale pěkně vymstí (viz. Můj příběh) a obávám se, že i Abstinent toho bude příkladem. Já se na ten film těšil a doufal v nějaký (alespoň) povedený film o alkoholismu, ale bohužel, nepovedlo se. Dokonce se i přemáhám, abych tu druhou hvězdičku vůbec dal. Nejvíc mi na tom vadí to, že je tady úplně naivní až směšný pokus o psychologii, který sem tam je dokonce i protichůdný oproti tomu, co už nám bylo "odtajněno". A když se nad tou psychologií člověk zamyslí, totálně se to celé rozpadne. Proč vlastně Adam začal chlastat? Kvůli tomu, že se mu rodiče nedostatečně věnují? Vždyť nejsou bůhvíjak hrozní, dokonce mu tolerují zezačátku i to chlastání. Kvůli tomu, že nemá přátele? Dle konce má, a celkem věrné, navzdory tomu, že chvíli spolu nemluví a chvíli je jak páté kolo u vozu. Kvůli problémům, co má s holkou... ne, to už je totální blbost, vždyť ti dva skoro žádný problém nemají, snad jen ten, že chvíli ji Adam ignoruje (proč? aby mohl chlastat? proč je pro něj chlast přednější? a opět na to ten film nic neřekne) a chvíli se jí zase věnuje. A dokonce asi není tak velký alkoholik, když se na maturitním plese dokázal dlouho vydržet o dvou deckách červeného. Tak kde je sakra nějaká psychologie? Hlavně že se ten film křečovitě snaží o silné scény tím, že do scén Adamova chlastání pouští nejprofláklejší z nejprofláklejších titulů vážné hudby (což vypadá spíš směšně) nebo "dialogem" Adama s flaškou vodky či slivovice o tom, že ví že má problém, ale neví co s tím - a opět do toho hraje vážná hudba (a to už působí totálně směšně). Snad jediná povedená scéna je ta, o které nemůžu psát, protože je to spoiler jak prase. Navíc je divné, že se z toho svého "alkoholismu" Adam tak strašně rychle dostane, protože to fakt nefunguje jak lusknutím prstu. Po stránce kamery to není špatné, ale pořád to působí spíš jako studentský film, než film co by měl jít do kin. A hodně povedený zvuk to má. Bohužel pak ale přichází další katastrofa v podobě hereckých výkonů. Hele, když tady z celého obsazení podá nejlepší výkon Eva Hrušková (!!!), co se tu navíc jen dvakrát mihne, je něco sakra špatně. Zbytek buď přehrává nebo je nevýrazný. A výkon Josefa Trojana mi přišel dost špatný, jelikož se celý film tváří, jak kdyby hrál v Rafťácích, marně čekal, kdy bude moct říct něco vtipného a jelikož ten moment nepřichází, tak má jeden a ten samý výraz. A když promluví, je to absolutně nepřesvědčivé. Ani ta léčba nepůsobí zrovna důvěryhodně a ostatní "spolupacienty" vůbec nepoznáme. Marně hledám nějaké další klady, protože to prostě není povedený film. Ani náhodou. A pak ať člověk má chuť ty odlišující se české filmy sledovat a fandit jim, když většinou zklamou. A Abstinent mě zklamal jak sviňa. Objektivně za 1*, ale úmyslně nadhodnocuji a líbí se mi i plakát, takže to sotva na slabé 2* je. () (méně) (více)

Djoker 

všechny recenze uživatele

Alkohol je špatný, to už všichni víme. Trojan mladší se potatil, to se zase dalo očekávat. Vigner však evidentně není schopný režisér. Ani v protialkoholní léčebně neumí vystavět silnou scénu a gradace je pro něho cizí slovo. Mladé talenty před kamerou to v kombinaci s příjemnou stopáží zachraňují od velkého průseru. ()

Galerie (24)

Zajímavosti (5)

  • Natáčení trvalo 24 dní. (Duoscop)
  • Natáčení probíhalo v Praze a okolí. Mezi lokacemi byla například Psychiatrická nemocnice Bohnice, filmové ateliéry na Barrandově, Klinika adiktologie 1. lékařské fakulty UK v Praze a VFN v Praze či Nákladové nádraží Praha-Žižkov. [Zdroj: stars24.cz] (Duoscop)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno