Hercule Poirot - Season 12 (2010) (série)
Režie:
Philip MartinScénář:
Stewart HarcourtKamera:
Alan AlmondHrají:
David Suchet, Eileen Atkins, Hugh Bonneville, Jessica Chastain, Marie-Josée Croze, Serge Hazanavicius, Stanley Weber, Barbara Hershey, Toby Jones (více)Obsahy(2)
Orient expres, luxusní vlak, projíždějící celou Evropou, se jedné mrazivé noci stává dějištěm případu, k jehož vyřešení musí Hercule Poirot, který se čirou náhodou ocitl mezi jeho pasažéry, zapojit veškerý svůj důvtip a genialitu. Má k tomu dostatek času, protože vlaku, uvězněnému sněhovou kalamitou kdesi v srbském vnitrozemí, nezbývá než trpělivě čekat na vysvobození ze závějí. A zatím se tedy slavný belgický detektiv pokouší vypátrat, kdo je pachatelem neobvyklé vraždy amerického obchodníka a jaký byl její motiv. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (207)
Suchetova Poirota mám velice rád,považuji ho za jediného filmového Poirota a mám nakoukáno většinu z jejich dvacetileté symbiózy.Toto je první film, který hodnotím pouze 3 hvězdy.Vůbec se nedá srovnat s klasickou verzí ze 70.let, ať už co do obsazení se týče, nemluvě o zpracování a vyznění filmu.Kouzlo, které měly Poirotovy filmy v 90.letech(Smrt Lorda Edwara,Vražda Rogera Acroyda,Vraždy podle Abecedy,Vánoce Hercula Poirota nebo třičtvrtěhodinový seriál) vymizelo s filmem Vražda v Mezopotámii(2001),mimochodem poslední film ve kterém se objevila postava kapitána Hastingse a právě po tomto filmu dostaly Poirotovy filmy zcela odlišný feeling(nepřirozený kontrast barev) i celkovou atmosféru, nemluvě o absenci charakterů, bez kterých se V 90. letech Poirotovy filmy neobešli(Hastings,Japp,Lemonnová).Jsem rád za každý nový "Poirotův" film, ale lehkou pachuť po jeho zhlédnutí, vzhledem ke kvalitě filmů z 90.let, nejde přehlížet. ()
Poirota tu lze vidět jako zlomeného člověka. ČLOVĚKA. Pořád mu fungují šedé buňky mozkové, ale jeho neotřesná víra, se kterou soudil všechny zločince, byla narušena, a proto je pro mě tohle zpracování nejlepší ze všech, nemluvě o tom, že předčilo i knižní předlohu. Velmi zdařilé, nemluvě o perfektní zápletce a výbornému vyvrcholení. A samozřejmě skvělých hereckých výkonech, protože bez nich by to bylo polovičaté. I přestože Vraždu v Orient expresu znám jako své boty, koukala jsem na to pomalu s pocitem, že absolutně nevím, co se bude dít - prostě jsem si to nefalšovaně užila. ()
S12E03. Kdyz jsem videl "Expres" poprve, byl jsem z toho uplne paf, protoze je to dost jine nez ostatni poirotovky. Jednak to zpracovani s jakymsi "psycho" nadechem - zima, osamoceny svistici vlak, bodava a dramaticka hudba - a pak hlavne pointa a cely moralni presah pribehu. Hlavne v tom poslednim je podle me toto zpracovani mnohem lepsi, nez klasicka verze z r. 1974 s podivnym A. Finneym jako Poirotem a oscarovou I. Bergmanovou (ktera tam pronesla jen par vet, tak doted nechapu, za co to tehdy dostala :) Suchet zde hraje Poirota trochu zniceneho, nahlodaneho. Hned na zacatku je svedkem sebevrazdy, nasledne vidi lyncovani, a v tom vsem se snazi zachovat svou katolickou viru pro pravdu a pravo. Tento jeho postoj, velmi zasadoveho a vericiho cloveka pak v zaveru dostane nejvetsi ranu, protoze se musi rozhodnout, zda stat mermomoci na strane "bezneho prava", nebo zdanlive moralne prohrat a akceptovat, ze ma spravedlnost nekdy jinou formu. Forma vrazdy je tu totiz velice netradicni a tvurci spravne pochopili, ze udelat konec (po odhaleni vraha) hlavne ve filosoficke rovine je spravna cesta. Emocne jeden z nejlepsich dilu serie. ()
Jejejej. Tohle byl prostě přešlap. Hrozně moc jsem se těšil na nejzpracovávanější (a možná i nejlepší) předlohu A. Christie a na to jak v ní bude vypadat David Suchet. Stalo se, ale co jsem nečekal. Po množství filmů, kde je Poirot v Suchetově podání vykreslen jistým způsobem, je z nepochopitelných důvodů jeho profil v tomto filmu změněn na moralistického, katolického (přestože se předchozí filmy tomuto tématu poměrně pečlivě vyhýbaly) zabšklého páprdu, pro kterého je zákon nade vše (viz. schválení ukamenování ženy). Skvělá detektivní zápletka s neuvěřitelným vyvrcholením se pak bohužel ztrácí v morálním dilematu. Je to v naprostém rozporu s předchozími příběhy, kdy Poirot nechá třeba i hlavního padoucha uprchnout, protože k němu chová sympatie potěšen tím, že případ vyřešil. Připomeňme si například jeho chování v závěru adaptace Smrt na Nilu, to byl pravý Poirot, nostalgický, chápající. Nemohu si pomoct, ale stará zpracování Vraždy v Orient-expresu toto nepřekoná a nezachrání to ani tradičně brilantní David Suchet. ()
A odpusť nám naše viny, protože my neodpouštíme našim viníkům... Odpouštět je božské, ale nám, po této zemi se plahočícím a božství nahony vzdáleným lidským zvířatům ten pokrm chutnající nejlépe za studena přece jen příliš dráždí naše chuťové buňky, a tak víra nevíra nezbývá než dodat mateřštinou belgického vlastníka výkonných šedých buněk, čelícího blížící se chvíli, kdy se opona chystá klesnout: "Marie, Mére de Dieu, priez pour nous, pares péchers, maintenant et á l´heure de notre mort." ()
Galerie (14)
Photo © Carnival Films
Zajímavosti (5)
- Väčšina filmu bola natočená v štúdiách Pinewood v Buckinghamshire (Anglicko), kde bola vybudovaná verná replika vagónu Orient Express. (Petulinecko)
- Námět románu se zrodil v roce 1931 během návratu autorky novely z Ninive domů na Vánoce. Někteří zajímavý spolucestující se tak stali předlohou pro literární postavy. (annes)
- Zápletku příběhu autorce poskytla autentická kriminální událost té doby, a to únos a vražda ani ne dvouletého syna amerického pilota Ch. Lidbergha, hrdiny prvního sólového přeletu přes Atlantik. (annes)
Reklama