Režie:
Lewis MilestoneHudba:
Heinz RoemheldHrají:
Louis Wolheim, Lew Ayres, John Wray, Arnold Lucy, Ben Alexander, Scott Kolk, Owen Davis Jr., Walter Rogers, William Bakewell, Russell Gleason (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Zatímco většina filmů zastarává velmi rychle, neuhlazené a hluboce procítěné adaptaci protiválečné knihy Ericha Maria Remarque od režiséra Lewise Milestona léta neubrala nic z její působivosti. Ještě mnoho let po své premiéře se film nesměl promítat v zemích, které mobilizovaly do války. Film vypráví příběh skupiny mladých německých branců v době první světové války na jejich cestě od mladistvého idealismu k trpkému životnímu rozčarování. Slovy hlavního hrdiny, Paula Baumera (Lew Ayres): Žijeme v zákopech, bojujeme a snažíme se nenechat se zabít. To je celé. Příběh je antologií dnes již klasických scén: Ayers uvězněný v dělostřeleckém kráteru s Francouzem, kterého sám smrtelně zranil; první setkání branců s veterány; krutý masakr pěchoty kulometnou palbou; půlnoční plavání s dívkami z francouzské vesnice; Ayersův pacifistický proslov k ohromeným spolužákům a finální záběr vojákovi ruky, která se ve fatálním pohybu snaží dosáhnout na nedalekého motýla. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (158)
Remarqova kniha je ve svých tématech a výpovědích bezesporu vynikající, ale o to víc si v žádném případě nezaslouží klasický filmový přepis (Hollywoodský) se stejným či plytčejším obsahem, než co sama nabízí. Dobou omlouvat nelze - Remarque všechno napsal 2 roky předtím (myšlenky) a Milestone operuje dobře (leitmotiv vojenských bot, ale i technika), snad jen vysvětlit - uspěchanost celého projektu. ()
,,AKO MÔŽE KRAJINA NAPADNÚŤ KRAJINU? MYSLÍŠ, ŽE VRCH V NEMECKU SA NAŠTVE NA POLE VO FRANCÚZSKU?" __ Sledovať ,,Na západe nič nové" takmer 90 rokov od jeho nakrútenia musí predstavovať pre súčasného diváka ojedinelý zážitok, počas ktorého treba brať na zreteľ viacero vecí vyplývajúcich z obdobia v ktorom bol nakrútený. Dnes je Remarqueov román literárnou klasikou 20. storočia, avšak v čase nakrútenia filmu uplynuli iba dva roky od jeho napísania, čiže Milestone nakrútil aktuálny knižný bestseller. Pre mňa osobne ide zrejme o najstarší zvukový film, aký som videl a preto ma zaujímalo jeho technické spracovanie. Hudba absentuje vo väčšine scén aj vzhľadom k tomu, že ešte v počiatkoch zvukovej éry ešte stále hrala priamo na scéne a pokiaľ nebola diegetická, hrali ju hudobníci mimo obraz kamery. Zvuková stránka filmu je inak - ako už uviedli iní - mimoriadna a vynikne v boji počas rôznych výbuchov, ktoré sú spracované mimoriadne dynamicky a dramaticky s veľkou snahou o autenticitu zobrazením špinavých, dotrhaných a zranených vojakov. V prejave hercov je badať iba minimum patetických gest z nemej éry, kamera je v pohybe i kompozícii, celku nechýba posolstvo z čias pred najväčšou vojnovou katastrofou v dejinách a preto možno zhodnotiť, že film využil a zúžitkoval všetko z vtedajších možností i výdobytkov kinematografie. __,,JE PRÍJEMNÉ A ADEKVÁTNE ZOMIERAŤ ZA VLASŤ." (1841. hodnotenie, 131. komentár k filmu) ()
Neskutečná síla, tolik pravdy v dialozicích jsem už dlouho neslyšel. Co je však vlastně nejvíc silné, že ten film je stále aktuální a měl by být promítán po celým světě všem mladým klukům a holkám, protože zdá se mě, že bojechtivosti za vydatného popichování mocipánů, kteří, ale nikdy nebudou v první, ve druhé, ale ani v poslední linii, za to my všichni ostatní budeme chcípat, pro jejich ego. Ten film ve mě pořád roste. ()
Vážně přemýšlím, že to s tím Erichem Mariou ještě jedenkráte zkusím. Řeč je samozřejmě, jak pozorný čtenář vytušil, o kultovním textu, Na západní frontě klid. Co si vzpomínám, ještě žádný protiválečný film mnou tak dlouho nerezonoval, jako Milestoneova adaptace z třicátého roku. Pacifismus dostal silný výraz! 80% ()
(1001) Okej, tak já to řeknu: tomuhle filmu k Olověné vestě (můj osobní piedestal) chybí jenom Surfin' Bird a Vincent D'Onofrio. (A padesát sedm let filmařského vývoje, ale to považuji za detail.) Zákopová válka je tady tak reálná a hmatatelná, až z toho mrazí. A jak je v mých očích často problémem (zvlášť starších) literárních adaptací, že autoři neumí funkčně převést literární dějový oblouk do filmového, tak tady ta uhýbavá epizodičnost se slepými rameny a zacentrovaná na postavy funguje brilantně. Boty jako jeden příklad za všechny, ale jinak jsem stoprocentní fanda. ()
Galerie (105)
Zajímavosti (33)
- Ve filmu se jako statista objevil i pozdější slavný filmový režisér Fred Zinnemann (Sedmý kříž, V pravé poledne, Odtud až na věčnost, Člověk pro každé počasí). Z natáčení byl však vyhozen, poněvadž odmlouval režisérovi. (džanik)
- Záběry z filmu jsou použity v dokumentu Velká válka: 1914-1918 (2008). (Duoscop)
Reklama