Reklama

Reklama

Angličan

  • Česko Anglán (více)
Trailer

Obsahy(1)

Jediné, co mu zbylo, je pomsta... Devět let strávil v jednom ze zařízení Jejího Veličenstva, britské královny. Jmenuje se Wilson, je stárnoucí profesionální gangster a těch devět let jej držela nad vodou jen myšlenka na Jenny, jediného člověka, který mu na světě zbyl. Jenomže Jenny, jeho krásná, sladká dceruška, ke které se vždycky z vězení vracel, už není. Její mrtvé, ohořelé tělo našli před časem v nabouraném autě na Mulholland Drive v Los Angeles, kde žila se svým milencem, hudebním promotérem Terrym Valentinem. Policie případ uzavřela jako nehodu. Wilson se však příliš dlouho pohyboval ve světě zločinu, aby dokázal této verzi uvěřit. Ví, že za smrt jeho dcery je někdo zodpovědný. A od okamžiku, kdy se dozvěděl tu zdrcující zprávu, žije jen pro jedno: pro pomstu... Režisér Steven Soderbergh na sebe upozornil už svou celovečerní prvotinou Sex, lži a video (natočil ji v pouhých šestadvaceti letech!), která získala Zlatou palmu v Cannes a za niž byl nominován na Oscara a Zlatý glóbus. Do povědomí diváků vstoupil i svými snímky z posledních let Zakázané ovoce, Erin Brockovich nebo Traffic. Ve filmu Anglán, jehož drsný děj silně kontrastuje s nádherou a pohodovostí losangelského světa boháčů, tohoto „předpokoje ráje“, se snaží jednoduchost zápletky vyvážit strukturou vyprávění: děj se odvíjí jako Wilsonovy vzpomínky na nedávné události, časová posloupnost je neustále narušována krátkými flashbacky nebo naopak záběry, předjímajícími budoucnost. Zajímavostí je také využití filmu Kena Loache Smůla na patách z r. 1967, v němž hraje mladý Terence Stamp, pro evokaci Wilsonových vzpomínek na vlastní dávnou minulost. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (44)

Skip 

všechny recenze uživatele

Terence Stamp jakožto mstitel působí uboze a mnohdy až komicky. Je to pitomá postava, pitomě napsaná i zahraná. To samé platí o Peteru Fondovi, který hrál spíš jako idiot než herec, kterému za to zaplatili. Soderberghovy netradiční filmařské postupy jsou celkem originální (proto jedna hvězdička), ale dokážou být i dost otravné. ()

Topco 

všechny recenze uživatele

Soderbergh pracuje s klasickým noirovým motívom pomsty na vlastnú päsť a ozvláštňuje ho o preňho typické technické hrátky so strihom (časté prelínanie časových rovín, ktoré nás udržujú v strehu inak banálneho príbehu). Režisér sa netajil, že sa v tomto inšpiroval svojim obľúbeným filmom: neo-noir klasikou Point Blank (1967). Čerešničkou tiež je, že ako flashbacky z hrdinovej minulosti šikovne použil zábery z debutu Kena Loacha Poor Cow (1967) s mladým Stampom. ()

Reklama

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Co pořád vymýšlet k tématu osamělého mstitele, že? Mění se jen kulisy a postavy, ale mustr příběhu je pořád dokola prakticky tentýž. Co tento film odlišuje od mnohých jiných je ale Soderberghovo režijní uchopení, prolínání časových rovin příběhu a postupné skládání jeho mozaiky včetně psychologického prokreslování hlavních postav. Nenápadně se na konci vynoří asi i stěžejní pointa, a sice, že Jenny byla zavražděna zbytečně, protože svou hrozbu telefonátu na policii vůči svému partnerovi nemyslela vážně, tak jako coby dítě nikdy neměla ve skutečnosti úmysl splnit podobnou hrozbu vůči otci, když ho chtěla odradit od jeho zločinných aktivit. Nicméně zřejmě i kvůli jeho příkladu tíhla k mužům s podobným nebezpečným charakterem, což se jí stalo nakonec osudným. Rána osudu tím ale ještě víc dopadla především na Anglána samotného. Anglán je bohužel ve filmu ztvárněn až jako moc velký superman, což nepůsobí příliš věrohodně, a také některé scény působí překvapivě naivně, jako když třeba Anglán přehodí 150kilového bodygarda bez jakékoliv námahy přes vysoké zábradlí do propasti, přičemž kaskadér zjevně skáče stylem Horine přes překážku sám jako někde na závodišti. ()

Raziel_cz 

všechny recenze uživatele

Stylový revenge thriller, ve kterém – vzdor převažujícím názorům – forma nezvítězila nad obsahem, ale pozdvihla ten obsah na mnohem vyšší úroveň. Děj je sám o sobě velmi přímočarý: starý britský kriminálník přijíždí do L.A. pomstít smrt dcery. A to, že je Brit, je důležité, protože angličtí kriminálníci jsou v tomhle světě mnohem inteligentnější a drsnější než ti američtí. Terence Stamp hraje v podstatě šedesátiletého cockney Parkera, takže pokud máte rádi Starkovy romány nebo Helgelandovu Odplatu, nemůžete si ho neoblíbit. A pak je tu ta forma. Soderbergh v inspiraci z pozdně šedesátkové/raně sedmdesátkové kinematografie absolutně kašle na časovou posloupnost a anarchisticky přechází mezi současným děním, flashbacky a flashforwardy (a pak si uvědomíte, že jsou flashbacky úplně všechno a je to pozdvižení a šílenství a svět hoří a tohle není spoiler!) stejně často jako mezi různými kamerovými filtry, ale vychází mu to. Příběh je naprosto koherentní a rapidní střihy pomáhají znásobit dopad emotivnějších scén. A "emotivnějších" píšu úmyslně, protože v tradici britských protagonistů tady plný rozpuk citů úhýbá chladnému pragmatismu. Je to hodně jiný Soderbergh, než jak ho znáte z Dannyho parťáků... a přesto – kamerový styl, timing vtipů i důraz na svérázné postavy, všechno už se formuje. A já jsem moc zvědavý, na jeho adaptaci Elmora Leonarda. ()

d-corso 

všechny recenze uživatele

Začnu tím, co mě na filmu okouzlilo nejvíc-střih-dokonalé, dále časové prolínačky a nakonec TERENCE STAMP. Možná jeho nejlepší role. To, co dokázal zahrát jen drobným pohybem tváře, lehkým úsměvem(obzvláště nádherné v tomto ohledu byly scény z letadla, kdy vzpomíná na různé etapy setkání, chování a v neposlední řadě smrti jeho dcery), je úžasné a mnohdy dojemné, ale především perfekcionistické. Jediná grimasa, jediný pohyb nevyjde nazmar. O skvělé doplňování hlavní postavy se starají Luis Guzmán, Lesley Ann Warren a pochopitelně Peter Fonda, který zde měl krásnou možnost zavzpomenout na 60. léta a svůj nejslavnější film. V malé "televizní" roličce se objeví i George Clooney.Steven Soderbergh je skvělý v tom s jakou lehkostí (a většinou se mu to podaří) točí filmy nejrůznějších žánrů. Na počátku-a posléze nikoliv v časové posloupnosti- byl v pravém slova smyslu nezávislý Sex, lži a video, posléze fantazie o možnostech, které Franze Kafku vedly k sepsání Zámku-Kafka, podle všech pravidel, ale přesto kvalitní "hollywooďárny" Erin Brockovich a Dannyho parťáci, atypický drogový thriller Traffic, naprostá(a mnou zcela nepochopená) úleťárna Hollywood, Hollywood a Lem, sice zcela jiný, než jaká je kniha, ale přesto nepřehlédnutelné ...ehm...SCI FI -Solaris. Před tímto pánem se nedá než-li smeknout klobouk. Na IMDB má tento film vysoce nadprůměrné hodnocení-70%. I přes slabší scénář si nemohu dovoli hodnotit jinak než za 5, správně by to ovšem bylo 4,5, což tu nelze. Ale Terence Stamp... ()

Galerie (12)

Zajímavosti (5)

  • Príbeh o motorke a jeleňovi, ktorý rozpráva Valentine, sa skutočne stal jeho predstaviteľovi (Peter Fonda). (Real Tom Hardy)
  • Rovnako ako dej filmu, aj jeho natáčanie prebiehalo v Los Angeles a Big Sur. (Real Tom Hardy)

Reklama

Reklama