Reklama

Reklama

Světlo proniká tmou

  • angličtina The Light Penetrates the Dark
všechny plakáty
Krátkometrážní / Experimentální
Československo, 1931, 4 min

VOD (1)

Obsahy(1)

K natočení prvního snímku Otakara Vávru podnítila světelná plastika Zdeňka Pešánka, významného českého kinetisty, umístěná toho času na transformační stanici v pražské Jindřišské ulici. Krátký avantgardní film je směsí geometrických obrazců a jakési optické hudby a jedná se o filmový debut tehdy dvacetiletého Vávry. (Weissik)

Recenze (17)

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

To jsem vůbec netušil, že koncem dvacátých let dorazila evropská avantgarda i k nám. Nemluvě o tom, že první český film tohoto proudu vytvoří taková konzerva jako Vávra. Ale příjemné překvapení. Snímek je takovým spojovacím článkem mezi hrou světel v Rayově Návratu k rozumu a nasnímanou kinetickou plastikou Moholy-Nagyho v Lichtspiel. ()

nanamarak1 

všechny recenze uživatele

Otakar Vávra was CRAZY badass aneb jeden z těch filmů kategorii WTF. První půlka, plná šílených střihů, záběrů a vpravdě vysmažené kamery dokáže zaujmout. Druhá, ve které se Vávra soustředí na Pešánkovo "hudební sousoší" je tak trochu na hovno; sousoší je totiž snímáno z tak blbých úhlů (možná záměr?), že kdybych dopředu nevěděl, na co se to dívám, tak bych neměl šanci to poznat. S úcty k tomu, kam to Vavro dotáhl, dávám 50%. PS: Film je už z roku 1930, zde je chyba. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Plynulé nadviazanie, ba až spojenie s medzivojnovou filmovou avantgardou, fascinovanou abstraktnými geometrickými obrazcami, svetlom a elektrinou. Otakar Vávra "válí". O takýchto skvostných začiatkoch tohto kontroverzného režiséra som netušil. Zrejme jeho neskoršia režijná flexibilita zodpovedala úrovni jeho názorových posunov vo vzťahu k moci. Bol schopný akejkoľvek zmeny. Vo filme, v hodnotách i v spoločensko-politickom vyznení jeho diel. ()

Zajímavosti (6)

  • O snímku dorazily zprávy i do zahraničí, v anglickém časopise o režisérovi mluvili jako o O´Varovi. (Weissik)
  • Mladí filmaři ze svých úspor (Vávra prodal část své knihovny) zakoupili 110 metrů filmového materiálu a díky přesnému plánu natáčení a rozkresleným záběrům z tohoto množství použili celých 100 metrů. (Weissik)
  • Společně s Vávrou se na filmu podílel jeho kamarád František Pilát a bratr Jaroslav. (Weissik)

Reklama

Reklama