Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dvanáctiletý Kosťa, chlapec s přebujelou fantazií, se spřátelí s podobně citlivou jedenáctiletou Blankou. Společně se vydávají do zapomenutého zákoutí v domě Blančiných rodičů. Je pro ně onou pověstnou třináctou komnatou. Navíc v Kosťových očích se ze staré skleněné vázy stává magický předmět potřebný k jeho oblíbené hře „na osud“. Děti sledují dospělé a nevědomky vycítí, že se v Blančině rodině něco děje. Blančin otec je lékař a matka s ním není šťastná a neustále vzpomíná na svého předchozího ctitele Petra, který po absolutoriu odjel do Indie. (Filmbox)

(více)

Recenze (44)

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Hodnocení na čsfd má jeden z typických průběhů, pilový, Znamená to, že není lehké se s ním vyrovnat, a nakonec je třeba zaujmout stanovisko typu ANO nebo NE... Z Vávrova filmu jsem neměl dobrý pocit. Především dialogy, jak dětí, tak dospělých, mě dost ubíjely, ale nejen mluva, ale i gesta a pohyby, barevné redukce obrazu a další, již méně postřehnutelné "experimenty". A tak si myslím, že autor tento krok mimo své vyšlapané cesty příliš nezvládl. ()

fragre 

všechny recenze uživatele

Ta snivá nálada opuštěné (takřka rajské) zahrady a starého pitoreskního města, kde se čas zastavil, je tak kouzelná, že jsem první čtvrthodinku nyl blahem. Kamerou se zde vskutku čaruje, a hudba tomuto čarování mocně napomáhá, dokonce i The Rebels zde zpívají velice nerebelsky, též zasněně. Až je škoda, že vlastní příběh je podivně vyumělkovaný a nevěrohodný, a v hlavní roli je tak protivný fracek (Kosťa), že už po další půlhodince vynutil z našince povzdech: Herodes, to byl král. ()

Reklama

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

„Já z ní něco udělám. Ona vidí jen něco. Naučím ji, aby viděla víc, než ostatní.“ Tento film jsem měl hodně rád v době mého vrcholného dospívání, vždy mě fascinoval svou atmosférou a tajuplným dějem, v němž neomezená dětská fantazie ve své zdánlivé nevinnosti přechází až do nebezpečného střetu s temnými sílami... „v tuto chvíli už to nejsem já, už je to OSUD...“ Skoro jsem se bál na tento film po několika letech podívat znovu s tím, že už na mě po v konkurenci světové žánrové tvorby tolik nezapůsobí a půjdu s hodnocením níž, ale vůbec jsem nezůstal zklamán, podíval jsem se s radostí i dvakrát velmi brzy po sobě a já prostě na tom filmu nenacházím chybu! Snad ještě víc, než dřív, teď pro mě vynikl jedinečný styl Otakara Vávry, který zde mysteriózní námět z Neffova románu zpracoval s nebývale precizní psychologií dětských i dospělých postav, nechal v doprovodu drobných surreálních výjevů s pochody fantazirující mysle nahlédnout do světa fantazie bujného Kosti, stejně jako jindy v působivém hrobovém tichu odeznít silné drama tajemné exotické postavy Černého Petra a k tomu až neuvěřitelně detailně vyladil každý jeden záběr po vizuální stránce. Střídá se tu sice hodně filtrů a odstínů, ale všechny mají svůj smysl a každá místnost nebo nálada zde mají svou vlastní barvu. *** Zdaleka ne všechny filmy Otakara Vávry na mě udělaly pozitivní dojem, ale z několika důvodů si ho hodně cením a mj., že obohatil čs. kinematografii o výjimečné filmy v rámci žánrů v tehdejší domácí tvorbě nezvyklých jako horror (Kladivo na čarodějnice), sci-fi (Krakatit) nebo v tomto případě mysteriózní film... s velmi pěknou kulisou prvorepublikové Prahy v nezvykle temnějším hávu i chytlavou ústřední písničkou. Rozumím, že moc divákům asi nesedne, pro dětské publikum je totiž hodně temný a pro dospělého diváka je v něm možná až moc zaostřeno na ty dětské postavy, ale já si podobné filmy vymykající se z běžné tvorby často užívám a tenhle mi i poněkolikáté přinesl zážitek... skoro mám pocit, jakoby Vávra točil tu Třináctou komnatu přímo pro mě... a pokaždé mě těší, když do ní můžu jako vděčný návštěvník opětovně nahlédnout. [100%] ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

„Já jsem se netvářila, já jsem se jenom divila." Poetické drama s výraznou formou odpovídá svým zpracováním době - 60. letům. Tajuplný dům skrývající 13. komnatu, tajemná zahrada, jež ho obklopuje, dvě děti žijící svými fantaziemi a trojlístek dospělých, jejichž vztahy jsou napjaté jak špagáty. Film vedle příběhu postav vypráví obrazem. Ester Krumbachová dle titulků pouze složila slova titulní písně, ale protože s Vávrou spolupracovala před tím a potom, nedivil bych se, kdyby i zde našeptávala, na jaký detail se má kamera zaměřit, jak zarámovat ten který obraz. Doteky secese a romantismu (nikoliv sentimentalismu), lehká temnota a směřování k tragickému konci, který se může a nemusí, dle věštby, naplnit. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Nějak nevím. Je to divné, je to jiné, je to zajímavé, do určité míry i promyšlené, ale zároveň ne tolik, abych z toho měl skutečně silný zážitek. Možná se dostaví časem, až se mi to rozleží v hlavě, ale prozatím z toho mám spíš rozporuplné dojmy. Některé scény jsou dost zajímavé, mysteriózní je to dostatečně a závěr se mi líbil celkem dost. I psychologické to je. Příběh ale sám o sobě zajímavý sice je, ale nechytl mě tak, jak mohl a podobně jsem to měl i u atmosféry. Navíc účel formy jsem sice chápal, ale taky mě moc nebral a místy mi přišel lehce manýristický, protože o nic zas tak velkého tu nešlo, aby forma nepřevyšovala obsah. Ale celkově to určitě není špatné, za pozornost to stojí stoprocentně a jsem rád, že jsem to mohl vidět. Silné 3* ()

Galerie (2)

Zajímavosti (2)

  • Filmovanie prebiehalo v Prahe na Kampe. (dyfur)

Reklama

Reklama