Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Píše se rok 1855. Josef je kvůli policejnímu vyšetřování postaven mimo službu a nesmí se vrátit do Prahy. Božena se snaží psaním uživit rodinu. Je spisovatelkou na plný úvazek, žije na dluh a nad svoje možnosti a rozptýlení nachází v bujarých večírcích se studenty. Ve svém životě je stále více nekompromisní, ale nepřestává hledat lásku. Prožívá románek s jedním z mladíků a její chování pohoršuje Prahu. (Česká televize)

(více)

Recenze (38)

Skuby47 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

V posledním díle se tvůrcům podařilo navodit dokonalou atmosféru tehdejší doby. Aňa zvládla umírající spisovatelku skvěle, i když se tvářila, jako by trpěla po celé své účinkování. Nezasmála se kromě večírku, neradovala se, ani když se ji něco povedlo. Jak je zde shodně konstatováno, poslední díl byl nejzdařilejší. Herecky i lidsky se nejvíc prosadil Josef Němec v podání Jana Hájka. I když se jeho chování vůči manželce jevilo velmi dramaticky tvrdé, tak v předvedených souvislostech si to svým chováním zasloužila. Ženy tehdy nepracovaly, staraly se o domácnost a rodinu a pokud scénáristky vycházely z nějakých méně známých pravdivých historických skutečností, tak agresivní přístup svého muže sama svým jednáním vyprovokovala. Psaní zde bylo prezentováno jen okrajově, spíše jako utrpení a povinnost vůči vydavateli na vyrovnání dluhů, než tvůrčí radost. Mám skoro všechny její povídky, tak si hned večer nějakou přečtu. ()

LachtanShows 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Minisérie, jež mi ze spisovatelky, na kterou se vždycky pohlíželo zásluhou Babičky jako na anděla mezi českými spisovatelkami, udělala mučednici vlastních hříchů, dojela do svého konce. Není asi dobře, že já jsem nejvíce zbystřil při scénách, kdy měli doma vyloženě terno, oproti nezáživnému třetímu dílu tady ale bylo opravdu co sledovat. Zejména ten trpký konec ženy, co se v době, kdy bylo třeba držet hubu a krok, rozhodně nechtěla řídit společenskými pravidly. ()

Reklama

filmfanouch 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Závěrečný díl Boženy je bez debat nejlepší. Což ovšem zároveň neznamená, že by nějak kompletnímu seriálu napravil reputaci nebo by svou kvalitou ty předchozí strkal do kapsy. U čtvrtého dílu Boženy už je ale po třech předchozích dílech alespoň jasné kam to celé vede a konečně se v samotném závěru ukáže o co šlo tvůrcům seriálu. Definitivně se totiž ukáže, že měl být seriál především o rodinných eskapádách Boženy. Především díky fajn výkonům nejen Aňy Geislerové, ale i Jana Hájka jako Josefa Němce je tahle epizoda z pohledu hereckých výkonů nejzajímavější a konečně se jejich vztah dokáže nějakým způsobem prodat. Po řemeslné stránce se ve finále nic razantně nezměnilo. Celkem v pohodě masky, příliš dokola opakující se soundtrack, výrazný rozpočet a celkem pěkný vizuál. Právě u finále se ale definitivně ukazuje, že se na něj dají aplikovat stejné názory jako u předchozích dílů. Klady u finále tkví tak právě v tom, že je čtvrtý díl dramaturgicky snad nejlépe zvládnutý, zachycuje dost možná nejzajímavější úsek života Němcové a konečně se mu podaří správně vykreslit vztah Němcových. Jinak by se ale člověk u čtvrté epizody víceméně opakoval. Finále je tak jen o ždibec zajímavější a lépe zvládnuté, pořád to má ale celé k dokonalosti daleko. Samotný problém tkví právě i v tom, že tóny jsou zajeté už od první epizody a je velmi těžké je v samotném finále obměnit a především je úsměvné očekávat, že by se cokoliv změnilo. Samotný problém tak ve finále tkví přece jen v samotném tvůrčím uchopení, které si ujasnilo, že chce příběh Němcové pojmout nějakým způsobem. A přitom existuje bezesporu mnoho zajímavějších a objektivně lepších variant. Ve finále se tak může člověk radovat alespoň tím, že to není vyložené filmařské peklo, je na tom vidět kreativní snaha a své herce minisérie využívá na max. K nějakému velkému uspokojení z kompletního sledování Boženy to ale samo o sobě jednoduše nestačí. Upřímně ale v mých očích vystihla čtvrtá epizoda Boženy Němcové tuto spisovatelku v té nejideálnější představě. Nejen jako skutečně milující matku, ale skutečně i jako silnou ženu. Jen je problém, že mnoho věcí v tomto seriálu tuto klasickou představu podkopává. ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Do sledování závěrečného dílu se mi už ani moc nechtělo, dost jsem to odkládal. Nakonec to byl asi ten nejméně slabý díl, i když nijak výrazněji z řady nevybočil. Dialogy opět příliš neodpovídaly 19. století, zejména mladší postavy se chovaly často jako dnešní puberťáci. Aňa Geislerová mi jako Božena Němcová vůbec nesedí, chybí ji větší oduševnělost i vnitřní noblesa. Prostě jen ztrápená stárnoucí ženská, která si se sebou neví vůbec rady. Odkud se bere ten všeobecný obdiv nejbližších přátel k ní, to se nedá ani uhádnout. ()

zdeny99 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Už druhý díl mi ukázal, kdo to byla Božena Němcová. Byla to pořádná kurva se vším všudy! Jediné co dělala, bylo, že psala, oddávala se slasti za námahu svého manžela, podváděla manžela a především neustále remcala, jak se stará o manžela, o děti a domácnost. A přitom co nedělala, že o rodinu vůbec nepečovala. Svých dětí se naposledy tak dotkla pičou při porodu. Pak se k nim vůbec neměla. Jestli byla opravdu taková a není to jen tak upraveno filmaři pro feministické publikum, tak je mi z ní zle.... [547. hodnocení, 28. komentář, 72%] ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

  • Premiéru poslední čtvrté epizody sledovalo bezmála 1,71 milionu diváků starších 15 let, což z něj činí opět nejsledovanější pořad večera a celého nedělního dne. (rublik05)

Reklama

Reklama