Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (603)
Scénář: Herman J. Mankiewicz, Orson Welles .. Rád se podívám na filmové klasiky z let třicátých až padesátých minulého století, které si vybírám podle dostupných žebříčků zde či na IMdb. Líbí se mi, povětšinou. Musím však konstatovat, že Občan Kane patří spíše k tomu slabšímu, co jsem doposud viděl. Film, jenž je sice zbožňován či do nebe vynášen, mne nechal velice chladným. Ocenil jsem (nápad) úvod, zpracovaný do podoby filmového žurnálu, ale tím mé počáteční nadšení skončilo a občas se vrátilo jen díky technickému zpracování. Nikoliv kvůli ději. Fiktivní životopis fiktivní postavy, jenž je přes všechno, co tvoří a vlastní, velmi prázdný, neboť jeho život není, přes veškerou snahu, takový, jaký by chtěl. 70%. ()
Bylo to velmi dobré, a upřímně si ani zbla nedokáži představit, co to pro obyčejné smrtelníky muselo v den tehdejší premiéry znamenat. Takový nadčasový snímek musel být ve čtyřicátých letech minulého století pro diváky jako pecka mezi oči. Jediné, co mě mrzí je fakt, že si film po celou dobu stopáže ani zdaleka neudržel své dechberoucí tempo. To je totiž v první půlce snímku opravdu úchvatné a při sledování jsem měl pocit, jako bych bez rozmýšlení naskočil do pendolína Praha-Brno. Jenže pak přišla první závada, a nuda se začala protahovat... Nebylo to vyloženě hrozné, ale ta jiskra prvních sedmdesáti minut tam znatelně chyběla. Kolem dokola se Wellesovi povedl bravurní snímek, který by v dnešní době měl shlédnout každý, kdo touží po filmovém vzdělání, závanu staré kinematografie a vyšperkovaném uměleckém kousku. ()
Po 77 rokoch už bolo o Charlesovi Kaneovi povedané snáď všetko. Pravdepodobne neexistuje nič nové, čo by sa dalo dodať k jeho historickej dôležitosti, dokonalosti a novátorstvu. Míľnik svetovej kinematografie a geniálny masterpiece. --- "If I hadn't been very rich, I might have been a really great man." ()
Old, but cold... Tohle je tedy ten klenot a stavební kámen kinematografie v jednom? Rozhodně to není vůbec špatné, ale mně jsou tak nějak bližší nepatrné kamínky, nalezené čistě náhodou při okrajích mé životní cesty, a na tomhle monumentálním a mistrně vysochaném balvanu pro mě poupě emocí nevykvetlo. Ale při prvním zhlédnutí nějakých deset let zpátky to na mě vůbec nezapůsobilo, tak třeba za dalších deset let uvidím nefalšovanou dokonalost. Prozatím se pro mě vrchol Wellesova génia bude nacházet v poválečné Vídni. A něco málo vysvětlujících slov od mistra Michaela Chabona: "Dlouhý vertikální zdvih kamery zšeřelým zákulisím opery, jenž končil u dvou kulisáků, zacpávajících si nosy, když Susan Alexandrová nastoupila ke svému debutu. Kamera střešním oknem prudce sjela do zpustlého nočního klubu přímo na nebohou Susie. Jak se postavy dozvěděly o posledních slovech, když s ním v místnosti nikdo nebyl. Extrémní detaily, nezvyklé úhly záběru, rafinované aranžování pozadí i popředí, dokonalé propojení slova a obrazu. Bez ponurosti a odvážných kamerových experimentů, bez divadelního nasvícení a neobvyklých úhlů záběru by to byl pouze solidně napsaný film o zazobaném všivákovi." ()
Legendární drama vyprávějící fiktivní příběh o magnátovi, který měl všechno, ale umíral vykořestěný a jeho poslední slovo bylo prosté: "Rosebud". Ve své době naprosto převratný film, který se stal filmovím milníkem hlavně díky do té doby neobvyklému scénáři a stylu vyprávění. Orson Welles si napsal scénář, zahrál hlavní roli a usedl i na režisérské křeslo. I kdyby nikdy předtím ani po tom ,nenatočil žádný film, stal by se stejně nesmrtelným. Existují filmy, které se musí vidět, ať už jste filmový maniak či ne, a tohle je jeden z nich...... ()
Galerie (89)
Zajímavosti (127)
- Film byl Americkým filmovým institutem v roce 1998 zvolen nejlepším filmem všech dob a tuto pozici obhájil i v roce 2007. (džanik)
- Prechod medzi Kaneovým (Orson Welles) životom na vrchole až po jeho samotu v Xanadu symbolizujú už scény z redakcie. Sochy, starožitnosti plnia Kaneovu kanceláriu. To predpovedá, že jeho ambície vzrastajú, ale vytráca sa interes ohľadom novinárčiny. Začiatok úpadku je v scéne hádky s Lelandom (Joseph Cotten). Redakcia je využitá na politické účely. Stoly sú odsunuté na okraj, kolegovia už odišli a priestor tak vyzerá rozľahlý a prázdnejší ako v scénach predtým. Náramne pripomína neskoršie scény rozhovorov v obrovských priestoroch Xanadu. (Biopler)
- Film byl zařazen na seznam "nejvýznamnějších filmů", který vydal Vatikán v roce 1995 na přání papeže Jana Pavla II. při 100. výročí kinematografie. Objevil se v kategorii filmů, které jsou významné svou uměleckou hodnotou. (gjjm)
Reklama