Režie:
Orson WellesKamera:
Gregg TolandHudba:
Bernard HerrmannHrají:
Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (604)
║Rozpočet $686,033║Tržby USA $1,585,634║Tržby Celosvetovo $1,605,000║ Neviem ale tento film ma až tak nezobral, má dosť pestrý príbeh o vzostupe človeka, ktorému k skutočnému šťastiu stále niečo chýba ale ako námet to nie je pre mňa moc pútavé, Orson Welles hrá bravúrne, vrátane premien počas období, kedy sa dej vypráva ale vôbec ma prezentovaní príbeh nevtiahol tak ako by mal. /65%/ ()
Snad nejinspirativnější film mnoha filmových režisérů a nejskloňovanější film v zahraničních žebříčcích nejoblíbenějších filmů. Bohužel musím říct, že se rovněž jedná o možná nejnadhodnocovanější film všech dob. Jistě, Orson Welles ve svém mladém věku ukázal nesporný talent, kamera je nadčasová a hudba skvělá. Jenomže postavy jsou tak nesympatické, že je vám jedno, co se s nimi v dalších minutách stane. A děj mi přišel nudný až běda, pouze s hezkými obrázky. Občana Kanea považuji za nejvzorovější ukázku vítězství formy nad obsahem, kterou znám. P.S.: Jinak se připojuji k tomu málu diváků, kteří se v Oscarovém klání tohoto roku přikloní na stranu Johna Forda a jeho Bylo jednou zelené údolí. 60%. ()
O tomhle filmu je těžko něco nového napsat, když už byl tolikrát rozebírán a analyzován a jeho klady a filmařské nóvum (porušená chronologie filmového vyprávění, úvod coby dokument, úžasné přechody záběrů, prolínačky, práce s kamerou...) jsou všeobecně známé. Jistě je po filmařské stránce v mnohém revoluční a jeho natočení byl od Orsona Wellese tak odvážný čin, že ho nelze svádět jen na jeho mladickou drzost, ale je v tom i odvaha nesporného uměleckého génia. Wellesův Občan Kane je nadčasový film, jelikož předpověděl moc mediálního diktátora, který jako šedá eminence v pozadí může doslova všechno. A tehdejší stejně jako současná demokracie mající fenomén médií v samých svých základech je proti němu bezbranná, neb je jím ovládána... ()
Aj keď vo svojej dobe prepadol, neskôr si vydobil nálepku "najlepší film všetkých čias". Z dnešného pohľadu film pôsobí stále tak, akoby mu roky nepribúdali. Príbeh o vzostupe a páde časom neskutočne bohatého vydavateľa New Yorkského denníka je stále aktuálny a ešte dlho bude. Posledné a tajomné slovo z jeho úst..."rosebud", rozpúta pátranie po jeho životnej kariére , úspechoch i pádoch. Sídlo, aké sa mu podarilo vybudovať a majetok aký nazbieral si zasluhuje obdiv. Najlepší film to pre mňa nebude, ale prívlastky ako jeden z najlepších a prelomových filmov kinematografie si určite zaslúži. 80%. ()
Jsem už zkažen všemi různými filmy a tak asi nedokážu dostatečně pochopit Kanův význam pro film. Nezlobte se na mě, ale prostě nevidím milníky filmové řeči a vypravěčské postupy. Ukažte mi je ať chápu jinak opravdu nedocením technickou kvalitu tak jako všichni ostatní. Svou sílu a působivost film jednoznačně má, ale do dokonalosti mi něco chybí a snad se to na druhé podívání vše ukáže a já pochopím. Podle mě je velmi důležité snímek chápat v kontextu doby natočení a k tomu velmi dobře poslouží např. RKO 281. Pro všechny je Poupátko nedotknutelný symbol, ale pro mě zůstává jen třešničkou na krásném filmu, kterému něco chybí k dokonalosti. ()
Galerie (89)
Zajímavosti (127)
- Dorothy Comingore (Susan) byla v době natáčení těhotná. Orson Welles tuto skutečnost skrýval tím, že ji natáčel za stolem nebo zakrýval její tělo do volných šatů. (džanik)
- Orson Welles používa viaceré postupy k napodobeniu obrazu či zvuku, ktoré boli pre týždenníky tej doby príznačné. Vložené titulky v obraze či burácavý hlas komentátora boli bežnou konvenciou. K dosiahnutiu dokumentárneho rázu šikovne využíva kameru. Aj preto, lebo istá časť pasáže má vyzerať, že je z dôb nemého filmu, resp. využíva veľa filmových materiálov, aby utvrdila dojmom, že zábery sú vyskladané z viacerých zdrojov. Totižto časť materiálu bola vyvolaná tak, aby bol dosiahnutý efekt trhavých pohybov nemých snímok ak boli prehrávané už v rýchlosti používanej v ére zvuku vo filme. Welles dokonca určité materiály schválne doškriabal či nechal vyblednúť. Takéto postupy vsugerujú pocit, že zábery, v ktorých je Kane s Hitlerom či Rooseveltom, sú naozaj dokumentárne. Dokonca v scéne, kedy je Kane na vozíku, je zámerne prekážka v obraze a decentralizované rámovanie postáv napovedá, že Kane bol tajne natočený paparazzim. (Biopler)
Reklama