Reklama

Reklama

Během vánočních svátků s královskou rodinou na panství Sandringham v anglickém Norfolku se Diana Spencer (Kristen Stewart), potýkající se s duševními problémy, rozhodne ukončit své deset let trvající a dávno vychladlé manželství s princem Charlesem. Ačkoli se množí zvěsti o aférách a rozvodu, na Vánoce se musí o všem mlčet a předstírat pokoj v rodině. Je tu jídlo a pití, střelba a lov. Diana tu hru zná. Ale letos to bude úplně jinak. Film Spencer vypráví o tom, co se mohlo odehrát během těch pár osudných dní. (Forum Film CZ)

(více)

Videa (16)

Trailer 3

Recenze (143)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Způsob, jakým Larraín vede Stewart, je pro mě vrcholně nepříjemný až nesnesitelný na sledování. Protože totéž dělal u Portman v Jackie, jsem ochotný připustit, že to je nějaký jeho záměr. Jenže k čemu to fetišistické imitování tak enormně strhávající pozornost a bránící jakémukoliv proniknutí do filmu a zneviditelnění média slouží? Samozřejmě, že existují filmy, kde by dávalo smysl, že má být umělost co nejvíc viditelná, ale proč tady? Napadají mě hypotetická vysvětlení, jako že umělost filmu má reflektovat umělost života, v němž je Diana uvězněna. Podobně vágní vysvětlení jde samozřejmě uvalit na každé blbé rozhodnutí, když má člověk trochu fantazie. Nutno ale dodat, že u Spencer takové čtení funguje mnohem líp než u Jackie, protože celé to klišé uvězněné Diany je pořád relativně nosná věc. Osobně se jen cítím trochu otrávený, když mám sympatizovat s trpícími milionáři - ono to totiž není tak smrtelný. Špatně se vdala, královská rodina jí lezla na nervy, tak se rozvedla... a tím by to bylo vyřešeno. A mezi tím teda sní, aby mohla Vánoce místo královského paláce trávit ve svém rodném paláci. Sad :-(. Filmaři si to zřejmě uvědomují, tak vkládají Dianiny představy a halucinace, aby touhle lacinou berličkou zostřili konflikt, který není sám o sobě zase tak zajímavý, intenzivní ani důležitý. Jako přepjatá performance subjektivního pocitu bezvýchodnosti a uvěznění mě to ale i přes všechno, co píšu, opravdu dokázalo místy zaujmout a strhnout, to uznávám. Rozhodně by se ale dalo říct, že Spencer je takový ekvivalent českého chcípáckého filmu, který je založený na neustálé sebelítosti protagonisty. Tím více živené, že jde o film natolik subjektivní, že "druhá strana" osciluje mezi nepřítomností a monstrozitou, takže Dianu nejde konfrontovat ničím přesahujícím její úhel pohledu. Tahle Diana navíc zřejmě plně odpovídá veřejnému nekomplikovaně trpitelskému obrazu Spencer, který nemá ambici reflektovat skutečnou komplexitu Dianiny osoby - ženy, která tvrdila, že nechce být vnímána jako výjimečná, ale zároveň byla v neustálém kontaktu s médii, informovala je o svém pohybu, aby na ni všude mohli čekat fotografové, a šířila drby z královské rodiny, aby vždy zůstala v čele pozornosti. Je legrační, že tu Dianě neustále někdo vykládá, jak musí budovat svůj obraz, čemuž se ona diví, když skutečná Diana byla asi nejschopnější individuální člověk královské rodiny co do manipulace s médii a veřejným obrazem a dokázala stočit narativ směrem, jakým chtěla, tváří v tvář celé buckinghamské mašině. Respektuju, že tvůrci se tenhle aspekt rozhodli ignorovat ve jménu jednodušší fantazie, je ale na místě říct, že tohle je přesně film, jaký by Diana chtěla, aby o ní vznikl, zobrazující ji jako naivní, nekonečně citlivou a křehkou ničenou ženu. Spencer funguje tako taková manýristická extenze všech těch minisérií a dokusérií o královské rodině, která o ní vypráví tragické příběhy, jaké chceme sledovat, s trochu větší finesou. ()

Mr.Dogman 

všechny recenze uživatele

Seen at the Los Angeles Premiere on 10/27/21. I will tell you this: walking into a Diana "biopic," I did not expect to see a psychological horror with unnerving (and weird!) music and myth-like ghost appearances. It caught me off guard - in the best way possible. I did expect to see beautiful cinematography (reminiscent of the beauty of Portrait of a Lady on Fire), top notch performances and beautiful locations. Spencer, however, misses a little bit of emotional depth and, on the other hand, could use a little less of the metaphorical soap opera. This is a fitting 4.5/5 but for the "Tell them you saw a ghost!" scene, I will grace it with a 5. ()

Reklama

Juto 

všechny recenze uživatele

,,Spencer" je intímna dráma, ktorá sa čo najviac približuje všetkému, čo o Diane vieme. Zároveň je film plný poetickej extravagancie. Na jednej strane sa mi páčilo Larrainovo rozhodnutie dať filmu hororovú atmosféru, ako keby démoni sužujúci Dianu boli doslova skutoční. Na druhej strane však musíte mať veľa vedomostí o Dianinom živote, aby vás príbeh zaujal. V opačnom prípade ste uviazli s veľmi bizarnou ženou, ktorá sa dve hodiny túla po veľkom dome v peknom oblečení. Môžete sa do nej vcítiť, pretože je to zjavne veľmi problémová žena, ktorá prechádza krízou, ale to neznamená, že s ňou nutne chcete tráviť čas. 6,5/10 ()

Eleanor05 

všechny recenze uživatele

Marná sláva, Steven Knight není Peter Morgan, a proto ani Spencer není The Crown. Ztímco v The Crown je Diana i královská rodina vykreslena mnohovrstevnatě, s kladnými i zápornými vlastnostmi, ve Spencer je vše víceméně černobílé. Charles i královna jsou chladné, zlé, neživotné figurky a Diana je zde chudinkou lapenou ve svazujícím životě boháčů plném nesmyslných tradic a bontonu. Nutno ovšem dodat, že Diana pocházela ze šlechtické rodiny, takže velmi dobře znala prostředí vysokých vrstev v Anglii. Byla na něj zvyklá, protože v něm vyrůstala a byla jeho součástí. Nechápu tudíž snahu tvůrců zobrazovat ji jako psychicky nemocnou drama queen, jež je tak zahleděná sama do sebe a své sebelítosti, že není ani schopná obléct se do drahých šatů a dojít včas na opulentní večeři… Pokud odhlédneme od způsobu, jímž je hlavní postava ve Spencer zobrazována, pomalu nám na snímku samém nezbude nic jiného. 85% stopáže totiž tvoří detailní záběry a polocelky na Kristen Stewart, která je herecky jako obvykle ve vypjaté křeči a špatně napodobuje britský přízvuk. Královská rodina je zmíněná jen okrajově, s většinou z ní se divák ani nesetká. Protože to by bylo po všech stránkách náročnější, než oblékat jednu herečku do různých garderob a následovat ji pak kamerou po drahých zdobných chodbách. Za nedlouho se vám do nekonečna se opakující ubrečená a nervózní tvář hlavní postavy začne zajídat, a to, co se zezačátku zdálo jako umělecký, na pocity hlavní postavy zaměřený snímek, vás brzy začne nudit svou monotónností a nikam nesměřujícím dějem. Proto 2*. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Roberta Pattinsona i Kristen Stewart bezpochyby nejvíce proslavila série Twilight sága. Oba se následně po konci série vydali směrem, kdy ztvárňují vážnější a náročnější role, aby dokázali, že nejsou jen ty hezké tvářičky z Twilightu a skutečně jsou schopnými herci. Robert Pattinson se tak objevil v menších filmech jako Dobrý časy, High Life či Maják a též se z něj stal nový Batman. Ani Stewart nezůstává herecky pozadu, což dokazuje i fakt, že se zhostila hlavní role princezny Diany v dramatu Spencer a aktuálně je jednou z předních kandidátek na nominaci na Oscara za nejlepší ženský herecký výkon roku. Stojí ovšem Spencer vůbec za pozornost?   Režie se ujal chilský filmař Pablo Larraín, tvůrce například dramatu Jackie, kde Natalie Portman ztvárnila Jackie Kennedy v krátkém období po smrti jejího manžela Johna Kennedyho. Drama, které postrádalo, nedošlo v něm k žádnému vyvrcholení, spousty momentů ve finále nemělo žádnou pointu a celé to prostě působilo jako záležitost, která se chtěla prodat jen skrze smutné téma a alespoň vydařený výkon Natalie Portman. Stejně jako Jackie poté Spencer není klasická biografie. Spíše má dle zahraničních věhlasů skutečně blíž k klaustrofobickému hororu, který strávené Vánoce v kruhu královské rodiny prezentuje jako nepříjemné peklo. A alespoň netradiční pojetí takovéto látky trochu existenci Spencer ospravedlňuje.   Jisté problémy, které měla už Jackie převládají i zde. Celé to vlastně hezky vypadá, kostýmy, výprava a masky působí dobře. Opět to celé táhne nahoru hlavní ženský herecký výkon, kdy je přeměna Stewart do role princezny Diany v jistém ohledu působivá a i přes americký původ působí Stewart jako britská princezna věrohodně. Jako u Jackie se v průběhu projeví jistá chladnost, na rozdíl od Jackie zde ovšem ta chladnost není tolik patrná a označení za klaustrofobický horor dává v průběhu větší a větší smysl.   Na rozdíl od Jackie je alespoň u Spencer skutečně cítit nějaká osobitost. Smutný příběh Diany Spencer je zde vyprávěn ve zcela novém světle, královská rodina v průběhu působí úplně stejně jako z vyprávění prince Harryho a Megan Markle u Oprah Winfrey. V průběhu se bohužel ukáže, že to celé jako v Jackie působí uměle, přitom tahle látka si přímo říká o to, aby v ní byl skutečně cítit kus citu a film se mohl divákovi dostat pod kůži. Spencer ovšem alespoň v jistých momentech skutečně dokáže něco vzbudit, na rozdíl od Jackie působí jako film, kde se něco načne a pak to má celé má nějakou dohru a smysl. Je tam alespoň nějaká gradace a vývoj z bodu A do bodu B.   V průběhu se jen možná ukáže, že období, které film zpracovává možná není úplně nejnosnější. Film, který by vyprávěl příběh Diany Spencer od jejího zasnoubení s princem Charlesem až po definitivní rozvod by byl ve finále rozhodně nosnější i přesto, že příběh nešťastného manželského svazku je většině lidí známý. Steven Knight se ve svém scénáři tak alespoň Vánoce Diany v roce 1991 okořenil o různé halucinace. Především se navíc film snaží Dianu Spencer vykreslit jako citlivou osobu, která nikdy nechtěla být středem pozornosti.   Stejně jako Diana z roku 2013 od Olivera Hirschbiegela s Naomi Watts je Spencer filmem, který by se Diane Spencer líbil, protože jí ztělesňuje přesně takovou, jak sama sebe nejspíš chtěla za každou cenu vnímat. Přitom právě případný film, který by Dianu prodal jako osobu, která i přes popírání přeci jen o pozornost toužila a byla pořád v kontaktu s médii, vznikl by z toho zajímavý film o komplexní postavě. K té má Diana Kristen Stewart pořád přeci jen daleko a většinu času je to pořád především nevinná oběť, která musí trávit Vánoce se zkaženou královskou rodinou. Celý to v součtu působí neskutečně černobílé, což je prostě škoda.   Nejhorším faktem je to, že i když Diana Spencer hlavní hrdinkou, její osobnost film prostě dostatečně neprozkoumá a nevykreslí. Stewart možná hraje skutečně dobře, její Diana se ovšem dá v rámci Spencera skutečně popsat v jedné větě, což o skutečné princezně nešlo. Larraín možná bývalé ženě prince Charlese ve finále dělá větší poctu než pár let nazpátek právě Jackie Kennedy, pořád to ovšem působí dojmem, že realizoval film bez skutečného procítění. Spencer je v mnoha ohledech sice vydařenější než Jackie, většina problémů, které měla už právě Jackie ovšem zůstávají i u Spencer.   Kristen Stewart se bez oscarové nominace nejspíš neobejde a to netradiční pojetí, které skutečně může vyvolat pocity nepříjemného klaustrofobického hororu je alespoň trochu neokoukané a osobité. Pořád je to černobílé, rozhodnutí zaměřit se právě pouze na Vánoce 1991 je ve finále trochu zvláštní, protože toto období skutečně dvakrát nosné není (i když na jeho konci dojde k zásadnímu bodu v životě Diany Spencer) a celé to vlastně ničím dvakrát nestrhne. Řemeslně ovšem rozhodně solidní práce a na rozdíl od Jackie Spencer alespoň působí jako umělecký film a ne jako něco, co si na umění pouze hraje. Za rok si na Spencer ovšem nikdo nevzpomene.... () (méně) (více)

Galerie (30)

Zajímavosti (7)

  • Bývalý bodyguard princezny Diany Ken Wharfe o výkonu Kristen Stewart řekl: „Ze všech lidí, kteří hráli Dianu za posledních 10 let, je jí nejblíže. Ona dokázala zdokonalit její manýry.“ (veronikajel)
  • Filmovalo sa od 28. januára do 27. apríla 2021 vo Veľkej Británii a v Nemecku. (MikaelSVK)
  • Kristen Stewart trénovala šesť mesiacov, aby zdokonalila svoj prízvuk. Herečka totiž pochádza z USA. (MikaelSVK)

Související novinky

Tvůrce Gangů z Birminghamu dělá seriál o Ferrari

Tvůrce Gangů z Birminghamu dělá seriál o Ferrari

15.07.2022

Tvůrce Gangů z Birminghamu a rovněž scenárista filmů jako Východní přísliby, Noční jízda nebo Spencer Steven Knight našel svůj příští námět. Britský veterán oznámil, že chystá novou sérii o životě… (více)

Reklama

Reklama