Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (370)

emma53 

všechny recenze uživatele

"U Budyho se nikdy nezavírá." Že by opravdu ne ? Moc milá romantická komedie s moc milým Jackem Lemmonem a moc milou Shirley MacLayneovou. Osobně považuji za velké plus, že to nebyla až tak sladká romantika, ale i trochu toho smutku při pohledu do dvou osamělých dušiček Budyho a slečny Kubelíkové. Všechno bylo velmi vkusně vyvážené, jen ta délka mohla být klidně o něco kratší. Celkově jsem s nimi ale strávila velmi příjemné nedělní odpoledne. 80% ()

Matty 

všechny recenze uživatele

„Řekl jsem, že nemám rodinu, neřekl jsem, že mám prázdný byt“ Asi nejpravdivější ze všech Wilderových komedií, která šikovně kombinuje romantiku se společenskou satirou. Život starého mládence je prezentován se stejným nadhledem a stejnou neochotou moralizovat jako vztah mezi mužem a ženou. Pracovní a soukromá linie jsou do sebe mistrně zaklíněné, jedna postrkuje dopředu druhou, aby mohlo v závěru dojít k jejich naprosto přirozenému splynutí. Wilder sám sebe označoval za „pouhého řemeslníka“, za komerčního režiséra. Byt tomuto tvrzení neodpovídá. Přestože by z dnešního pohledu potřeboval přidat na tempu a ubrat ze schematičnosti při vykreslování ženských figur (labilní, žárlivé, na mužích závislé), pro žánr romantických komedií jde o podobně přelomový film, jakým bylo Psycho pro thrillery. 80% Zajímavé komentáře: Tsunami_X, pshimi, Nathalie, Eddard ()

Reklama

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Nepřikláním se k názoru, že "The Apartment" je nejlepší Wilderův film, není dokonce ani komedií v jeho stylu, opakovanou dívatelnost však rozhodně splňuje, hlavně díky roztomilé Shirley MacLaine i Jacku Lemmonovi, kteří se dokáží prohrát kartami celou scénou bez jediného hluchého místa a Budova rýma by se měla zapsat do nejlépe ztvárněných filmových chorob všech dob, tedy pokud jí Jack Lemmon netrpěl skutečně :-) ()

Jirka_Šč 

všechny recenze uživatele

"Mlč a rozdávej!" ■ Musel jsem chvíli sedět a přemýšlet, proč z tohoto filmu nejsem vyloženě nadšen. Už vím. C.C.Baxter je příliš submisivní, než abych se mu dokázal smát (díky tomu se zdráhám označit tento film za komedii). Je krásný, je přesný, absoluvuje vnitřní proměnu, jenže ta nastane až těsně před koncem. Ve filnále tak po srdci pohladí pouze závěr s nejoriginálnějším vyznáním lásky, jaké jsem kdy slyšel. Přál bych si, aby film trval ještě o několik sekund déle ... ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Takových 70 %. Jack Lemmon je tu fakt roztomilej, stejně tak celá ta parta zhýralých executives, kteří si chodí do bytu na 58. ulici užívat. Některé vtipy fungují pořád výborně, tempo už malinko nefunguje a hlavně je trošku potíž, že mne až tak moc nebere Shirley McLainová. Je docela vtipné se podívat, jak fungovaly korporace v 50. letech a třeba jak se řádilo na vánočním večírku :) ()

Galerie (95)

Zajímavosti (32)

  • Vánoční firemní večírek byl točen 23. prosince 1959, aby byli všichni v opravdové vánoční náladě. Vše se natočilo prakticky napoprvé. (Kulmon)
  • Jméno na dveřích vedle Baxterovy (Jack Lemmon) kanceláře je T.W. Plews. Tom Plews byl rekvizitář. (Kulmon)

Reklama

Reklama