Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (370)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Viděno v druhém dabingu (ČT 1995), který je také dobrý (Sváťa Skopal nemůže být špatný), ale dává jen tušit, jak geniální by to muselo být v prvním z Barrandova 1963 (Bek jako sukničkář Sheldrake, mňam). Film Billyho Wildera právem patří do TOP ČSFD, i když... umím si představit i jiný konec, zhruba o půl hodiny dřív, když Badíček mrsknul s klíčem (abych nenapovídal). Za dabingové čachry film nemůže, takže 5*. ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Prijemna romanticka komedia s humornym Jackom Lemmonom a sympatickou Shirley MacLaine, pricom tu nechyba ani par dramatickych chvil. Billy Wilder je pan reziser a tesim sa od neho na kazdy film, ktory som este nevidel. Scenar je zaujimavy, aj ked v niektorych ohladoch predvidatelny, ale to mi vobec nevadilo, hlavne je to, ze som sa ani chvilu nenudil. Najviac som sa bavil na vsimavych susedoch a ako to uz v komediach byva zvykom na roznych nedorozumeniach. _______ Jack Lemmon - (C.C. Baxter) +++ Shirley MacLaine - (Fran Kubelik) +++ Fred MacMurray - (Jeff D. Sheldrake) +++ Ray Walston - (Joe Dobisch) +++ Jack Kruschen - (Dr. Dreyfuss) +++ David Lewis - (Al Kirbeby) +++ Produkcia: Billy Wilder +++ Hudba: Adolph Deutsch +++ ()

Reklama

misterz 

všechny recenze uživatele

Príjemná romantika natočená originálnym a neopozeraným spôsobom, bez pátosu a cukrových kudrliniek, proste ako zo života. Nezabudlo sa ani na humor a citlivé vykreslenie prirodzenej ľudskej povahy. Billy Wilder sa nezaprie, čoho sa chytil, to sa premenilo na nevšedný filmový kúsok, je jedno aký žáner si vybral. A mladá Shirley MacLaine bola veľká kočanda, nečudujem sa, že z nej boli všetci chlapi vo filme paf. Výborná vec, na príjemný víkendový večer ako stvorené. 80/100 ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Miloučký, v mnoha ohledech nadčasový snímek o jednom těžce vytěžovaném apartmánu, který patří do zlatého fondu naprosto po zásluze. Úžasná je postava Jacka Lemmona, uvězněná v osidlech svého zaměstnání a po uši zamilovaná do dívky svého nadřízeného. Úžasná je Wilderova režie, ač prosycená klasickou romantikou, přesto zbytečně nepřeslazená, vtipná a originální- ať už mluvíme o jedinečném nastínění amerického úřednictva coby stereotypního vězení, kde si papalášové se jmenovkou na dveřích vodí dle rozpisu i přítelkyně do bytu, nebo o vyústění romantické zápletky, které s ohledem na dnešní měřítka jistě kdekoho překvapí. Přesto se mi příčí dát pátou hvězdu. Takové hodnocení už jsem přeci jenom dal spoustě filmům (i těm romantickým), které mě jednoduše bavily o dost více. Až se ze mě jednou stane profesionální hnidopich, hvězdičkové povýšení Byt jistě nemine:-) 85% ()

Eddard 

všechny recenze uživatele

Movie-wise, there has never been anything like "The Apartment" - laugh-wise, love-wise, or otherwise-wise! Tenhle zatraceně chytrý propagační slogan přehání jen malinko. Další důkaz toho, že některé filmy časem nescházejí, ale naopak zrají. Byt je úžasný film. Hluboce smekám v první řadě před výkonem Jacka Lemmona, který famózně skloubil komickou a dramatickou polohu své postavy... a že to byla sakra těžká role, tenhle C. C. Baxter. Klaním se rovněž dokonalému scénáři (s vybroušeností dialogů se drtivá většina dnešní tvorby nemůže rovnat) a sním ruku v ruce jdoucí Billyho režii. A zapomenout bych nechtěl ani na milou Shirley MacLaine, která do role přesně sedla a s Jackem jim to patřičně slušelo. "Ya know, I used to live like Robinson Crusoe. I mean shipwrecked among 8 million people. And then one day I saw a footprint in the sand and there you were." 100% ()

Galerie (95)

Zajímavosti (32)

  • Billy Wilder díky tomuto filmu získal v roce 1960 jako první tvůrce tři Oscary za jeden film, a to za režii, spoluautorství scénáře a produkci. (Lynette)
  • Roku 1968 napsal Neil Simon podle filmu muzikál jménem „Promises, Promises“, který se hrál na Broadwayi. Své tažení začal 1. prosince 1968 a odehrálo se 1281 představení. Muzikál dal také vzniknout slavné písni „What Do You Get When You Fall in Love?“ skladatelů Burta Bacharacha a Hala Davida. (HellFire)

Reklama

Reklama