Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (370)

Filmpress.sk (Erik Binder)

"Alfou a omegou romantickej komédie je pochopiteľne casting a jeho podpora chytro napísaným scenárom. Jack Lemmon a Shirley MacLaine vytvorili v Byte jednu z najlegendárnejších ľúbostných dvojíc strieborného plátna vôbec. Medzi hercami to iskrí od prvej chvíle, a i keď viete, kam celý príbeh smeruje…" více

Filmserver.cz (Leoš Medřický)

"Navzdory všem obavám z diváckého přijetí se ale Byt stal komerčně nejúspěšnějším filmem režisérovy kariéry a mezi jinými cenami posbíral pět Oscarů z celkových deseti nominací. Spolupráci s Lemmonem a MacLaine si Wilder zopakoval o tři roky později ve Sladké Irmě, která se dotýkala podobných témat,…" více

Kfilmu.net (Alena Veličková)

"Jeden byt, jeho majitel, jedna ústřední ženská postava – jablko sváru – spousta ženatých šéfů a ještě větší spousta milenek. Ne, to není popis necudného filmu. To je popis kvalitní romantické komedie se společenskokritickým přesahem." více

Kultura21.cz (Martina Kynclová)

"Na film, který byl natočen již před jednapadesáti lety, diváci nezapomněli. Patří, stejně jako většina Wilderovy tvorby, ke snímkům, které se pravidelně objevují na prvních příčkách diváckých hitparád." více

MovieZone.cz (Karel Ryška)

"Byt je tím vzácným typem filmu, který bez sebemenšího zaváhání přeskakuje z komedie do dramatu. Přesně obsazené postavy se vám totiž okamžitě zaryjí pod kůži, a pak už není problém věřit jejich roztomilému vtipkování nebo naopak vážným životním rozhodnutím. Zkrátka stoprocentní Hollywood v každém…" více

Normanbloom.blogspot.com

"Wilder jako režisér tradičně dává přednost službě scénáři před formální exhibicí. Ladnost, s jakou film střídá nálady komedie, dramatu a romance, lze přičíst především jeho vedení (a hereckým výkonům pod jeho taktovkou). Satirické prvky příběhu se soustředí především na zobrazení finanční korporace…" více

25fps.cz (Jana Bébarová)

"Při dojímání se nad citlivě vystavěným příběhem neopětované lásky dvou outsiderů mě až zamrazilo, jak moc mi vlastně Byt připomíná pro Jennifer Lawrence oscarovou Terapii láskou (Silver Linings Playbook, 2013), respektive jak mi Terapie láskou připomíná Byt. Někomu to zřejmě přijde jako rouhání,…" více

Reklama

Reklama