Reklama

Reklama

Nebožtíci přejí lásce

  • USA Avanti! (více)
Trailer

Obsahy(1)

Nebožtíci přejí lásce (1972) je pátým titulem, na němž spolupracoval herec Jack Lemmon s Billym Wilderem. Známý režisér ve své pozdější tvorbě upřednostňoval prověřené předlohy a v tomto případě se svým stálým spoluscenáristou I. A. L. Diamondem adaptovali divadelní komedii Samuela Taylora Avanti!, byť se při své broadwayské premiéře v lednu 1968 neudržela na programu ani tři týdny (na našich jevištích se nehrála). Původní text, který se víc zabýval rozdíly mezi americkými a italskými životními hodnotami, posunuli do polohy nahořklé love story se spoustou humorných odboček a břitkých dialogů. Příběh uspěchaného byznysmena Wendella Armbrustera Jr. (Jack Lemmon), jenž přijíždí na Ischii vyzvednout tělo zemřelého otce a seznámí se s dcerou jeho životní lásky, rozkošně baculatou Pamelou Piggottovou (dcera známého anglického herce Juliet Millsová), patří k těm dílům, jež stárnou do krásy a při každém dalším zhlédnutí vypadají lépe než posledně. Velkou zásluhu na tom mají herci. Nejen Lemmon se svojí partnerkou, ale také pečlivě vybraní představitelé vedlejších rolí, zejména Clive Revill jako vynalézavý ředitel hotelu, Edward Andrews (který nahradil zaneprázdněného Waltera Matthaua) v úloze agilního diplomata J. J. Blodgetta a Gianfranco Barra v propracované figurce pletichářského sluhy Bruna. V epizodce dr. Fleischmanna v úvodu filmu herecky debutoval Lemmonův maskér Harry Ray. Ač se snímek odehrává na ostrově Ischia, natáčel se převážně na Amalfinském pobřeží, v okolí Sorrenta a na Capri. Film přinesl Zlatý glóbus Jacku Lemmonovi a byl poctěn pěti dalšími nominacemi (nejlepší komedie/muzikál, scénář, režie a herecké výkony Juliet Millsové a Clivea Revilla). Vysílat ho budeme s původním dabingem ČST z roku 1978, v němž se podařilo nahradit výpadky, způsobené necitlivými cenzurními zásahy do několika replik. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer

Recenze (335)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Nejen další nahlédnutí do tvorby Billyho Wildera, ale i vzácné setkání s původním českým dabingem ze starých let (na speciální doporučení!) se konalo u mě po hodně dlouhé době a v obou směrech mohu hlásit výraznou spokojenost. Jack Lemmon je skvělý ve všech polohách během komplikovaného úředního problému s několika nebožtíky i nečekaného milostného záletu v prosluněné destinaci a Vladimír Brabec svým hlasovým projevem s často ironicky uštipačným tónem sedí k Lemmonovi přesně jako poklice na hrnec, nutno říct, že svižné dialogy s břitkým humorem sedí oběma. Hana Maciuchová s jemným něžným hlasem zase dodává zvláštní půvab Juliet Mills, která tu sama v rámci romantické komedie představuje trochu netradiční typ postavy dívčího pohlaví, minimálně pokud jde o ne zcela dokonalý vzhled s mírně tlustší postavou... nakonec si mě však postupně mimo hlasu i hezkým pohledem ve tváři dokázala získat. V případě ředitele italského hotelu namluveného Milošem Kopeckým jde taky o přímo dokonalé dabingové spojení. Samotného filmu jsem se nejdřív obával zejména s ohledem na tak rozsáhlou stopáž a ač možná ne vždycky šlapal úplně naplno, nudit mě určitě nestihl. I jako diváka, který až na výjimky romantické filmy moc nevyhledává a neoblibuje, mě tato komedie o služební cestě, náhlém prozření s novým zamilováním a dojemném loučení dokázala zaujmout, pobavit i dojmout. Byl jsem rád, že to celé nespadlo tam, kam jsem se obával, že spadne, a závěr tu dýchal i jistou realističností, jakoby vypadl přímo ze života, když se hlavní hrdina po výletu musí přeci jen vrátit do svého tradičního života neodkladně zpátky... a také mě dost těšila i první ze dvou zápletek a osobitý humor mimo romantickou linku, zvláště úřední vybavování v márnici patří v tomto směru k nezapomenutelným scénám. Za mě tedy v rámci žánru rozhodně zábavnější filmový výlet v Itálii z amerického pohledu, než černobílé Prázdniny v Římě. [80%] ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Nesmírně pozitivní film, který sice vlastně uznává nevěru, ale v dané situaci a hlavně místě kdoví, jak by se každý z nás zachoval? Protože především jde o život, o schopnost užívat si krás a radostí života, myslet pozitivně a nenechat se svazovat správními radami a neustálými schůzemi - alespoň jednou v roce na jeden měsíc... Samozřejmě je to svým způsobem pohádka, protože kdyby nebyl synek z milionářské rodiny, ale třeba dělňas z lodi, asi by to tak romantické a kouzelné nebylo. A samozřejmě, že se zde pracuje skvěle s nadsázkou a stereotypy (tvůrci českého seriálu Most! by se tady měli učit, jak se to dělá a jak to má být dobře) americké, anglické i italské povahy (a vlastně i sicilské, abych nezapomněl). Co na tom, že je to kašírované, je to jen výsek ze života, podobně jako naše dovolené nebo prázdniny, na které rádi vzpomínáme. Je to však skvěle napsané, včetně velice vtipných dialogů ("Ty černé ponožky - na znamení smutku?"), výborně zahrané, i když myslím, že Clive Revill v podání majitele hotelu Carlucciho všechny ostatní zastínil ("Co bych si bez vás počal?" - "Také si to často říkám."), skvělá kamera a lokace - a hlavně to velmi pozitivní kouzlo a atmosféra, které člověka příjemně naladí. Takových filmů žel není moc. Protože pohladit po duši je daleko těžší, než natočit depku. ()

Reklama

castor 

všechny recenze uživatele

Cynický Billy Wilder se znovu inspiroval divadelní hrou, která mu svou pevnou dramatickou stavbou poskytla oporu. Dá se říct, že znovu nešetří nikoho a nic. Ukazuje obraz světa tak, jak se mu jeví, přináší precizní řemeslo, neztrácí se v souvislostech a i po těch dekádách odstupu působí pořád svěže. Úspěšný syn úspěšného otce v Itálii zjišťuje, že nebožtík papá vždy každý rok na dovolené udržoval milostný poměr s ženou, se kterou nyní zahynul při autonehodě. Syn má zajistit převoz rakve za velkou louži. Setkává se nicméně i s dcerou nebožky. A z nenávisti se stává láska. Výsledek je dalším kousavým příspěvkem plodné spolupráce s Jackem Lemmonem, znovu je satirický, tentokrát se strefuje i do hodnot, které panují na Apeninském poloostrově. Tentokrát spíš na pomezí tří a čtyř hvězd, jindy mě Wilder prostě bavil víc. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Upřímně jsem se bavila. Juliet Mills je krásná ženská krev a mlíko s nádhernýma očima (nejen), no a Jack Lemmon je ve své proměně z prudérního syna v zamilovaného muže jedním slovem skvělý. Billy Wilder se zhostil ožehavého tématu letní nevěry s nevídanou lehkostí a neotřelým vtipem. Inu, lásce se poroučet nedá a ani kroužek na prsteníčku nikoho neochrání. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Príjemnú, oddychovú romantickú komédiu s tak primitívnym scenárom, ale s ľahkosťou spracovania, hojnosťou vtipu, nadsádzky, a filmového intelektu, už nik nenatočí tak prirodzene a spontánne ako pán Wilder. Krásna spletitosť úprimnej romantiky, čierneho humoru a letnej exotickej dobrodružnosti. Prakticky to už chcelo len viac pristrihnúť minúty, aby bol tento celuloidový účes dokonalý. 85%. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (17)

  • Partitúra obsahuje a adaptuje niekoľko klasických talianskych piesní, vrátane „Palcoscenico“ (Sergio Bruni, skladatelia E. Bonagura, Chianese), „Senza Fine“ (Ornella Vanoni, skladateľ G. Paoli ), „Un'ora sola ti vorrei“ (Nuccia Natali, skladatelia P. Marchetti a U. Bertini) a "La Luna" (Milva, skladatelia Detto Mariano a Don Backy). (Arsenal83)
  • Česká televize do restaurované verze dodabovala v roce 2013 zcerunovanou scénu a film uvedla bez cenzurního zásahu z roku 1978. (lexa.k)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno