foto

Robert Jíša

  • nar. 8.4.1970 (46 let)
    Praha, Československo
  • Sdílet na Twitteru
  • Sdílet na Facebooku

Biografie

Narodil se 9. dubna 1970 v Praze v hudebnické rodině. V šesti letech hrál na klavír, ve dvanácti letech začal skládat a o pár let později i hrát s hudebními skupinami (Spray, Tonic, Parament, Trik...) a po absolvování obou stupňů desetileté Umělecké školy, obor klavír, se hlásí na Ježkovu konzervatoř, obor skladba. Tam ale vydrží jen rok, odchází, a začíná se připravovat na studium na prestižní bostonské Berklee College Of Music.

Mezitím vydává u firem Popron a Aplaus několik sólových alb, nejdříve v Kalifornii míchaný Hourglass, pak svou cestou po Irsku inspirovaný Aquarius, z expedice k Amazonce o dva roky později vzniká cd Amazonas, cesta na Srí Lanku ho inspiruje k projektu Barvy... A navíc objevuje kouzlo filmové hudby.

Po několika multimediálních projektech s malířem, grafikem a kameramanem Miroslavem Hrdým (Český kód a Hourglass ve staroměstských sklepeních, Stars v pražském Planetáriu, Aquarius na Křižíkově fontáně...) a pokusech doplnit studentské filmy FAMU hudbou odjíždí v roce 1996 na Berklee College Of Music. Tam se začíná vážně zabývat profesionální kompozicí filmové hudby. Několikrát se pro inspiraci vrací do Amazonie. Mezitím dokončuje několik desítek soundtracků k různým, většinou českým televizním projektům. V té době poprvé objevuje kouzlo muzikoterapie a její hlavní principy. Velkou pomocnicí v tom je mu paní doktorka Mirka Mašková, s kterou potom během let natočí několik meditačních CD.

V roce 1999 úspěšně absolvuje na Berklee College Of Music jako student geniálního Kenettha Greenhouse bakalářsky program, obor skladba filmové hudby, a vrací se z USA domů. Projekt, na kterém hned dostává příležitost pracovat, je film "Ani málo ani moc" Petra Strnada, na kterém poprvé spolupracuje s vynikajícím chlapeckým sborem Boni Pueri. Následuje série dokumentů pro Českou televizi a Galerii Rudolfinum, zvlášt' hluboce je sám inspirován příběhem Františka Drtikola o kterém jeden z těchto dokumentů pojednává. Drtikolovo hledání "světla" předznamenává i další cestu jeho vlastního života. Projekt Santini (s Talichovým kvartetem) dává Robertovi další impulz ke změnám ve vnímání světa kolem. Santini posedlý světlem a kabalistickým hermetismem, jež dokázal fantasticky "zakódovat" do svých staveb Roberta fascinuje. Ta harmonie mezi intuicí, moudrostí a dokonale racionálním architektonickým řemeslem se ho hluboce dotýká.

Phantom (se Symfonickým orchestrem Slovinské televize a rozhlasu) byl další nelehkou etapou, ale neméně inspirující. Slovinská režisérka Ema Kugler ho konfrontovala s hudbou Crumbovou, Ligetiho, Pendereckiho, až dosáhla toho, že Jíša dokázal konečně překročit stín vlastní dosavadní tvorby zamčené vlastně jen v klasicistní kleci. Asi právě zde definitně ztrácí strach před publikem. Zpětně se zdá být logická úvaha jeho profesora Greenhouse z Berklee: nelze dát radost posluchači bez v první řadě svobodné radosti vlastní. Pro Národní muzeum poté vytvořil hudební instalaci k multimediální výstavě Voda a život a její doprovodné neverbální dvd Aquamarine (první Suround Sound nahrávka hudebního dvd u nás). Komponuje a aranžuje vánoční projekt Supraphonu Kouzelné Vánoce s Lucií Bílou, Karlem Gottem, sborem Boni Pueri a hvězdami českého klasického hudebního nebe, které následně dostává ocenění platinová deska, píše hudbu k filmům Steva Lichtaga (Prapodivný svět, Poslední lovci) a Mirka Hrdého (Freediving.cz, Na nádech s Martinem Štěpánkem nebo Ovlivňování-Interactions), spolupracuje s Janem Loučímem, Romanem Vojkůvkou, Jiřím Kunstem, Bhaskarem Dhunganou, Petrem Horkým, Lenkou Klicperovou a dalšími.

Kromě čistě uměleckých a filmových projektů se také věnuje čím dál tím intenzivněji natáčení relaxačních, meditačních a terapeutických cd (vydavatelství Aplaus, Nextera a Dream&Dream), které pro své praxe využívají i profesionální psychiatři a psychologové. Natočil desítky reklamních nahrávek (JVC, ADRA, Nissan, Lesy ČR, ING, Tic-Tac, Marťánci, Pilsnes Urquell, Radegast a mnohých dalších). S tím, jak se osobně vyvíjí ale reklamní tvorbu tlumí a v dněšní době se jí už věnuje velmi vyjímečně. Namísto toho se v roce 2005 vrhá do nového odvětví, hudby pro děti. Jako jedinému absolventovi Berklee College Of Music pracující v tomto oboru se jeho dětské projekty stávají rychle oblíbené u dětí i rodičů.

V současné době pracuje na hudbě k dalšímu celovečernímu filmu Petra Strnada Křídla, česko-americkému filmu Aldabra 3D, a po platinovém úspěchu cd Pět Tibet'anů a vůbec prvním českém projektu distribuovaném na iTunes Hlasy lesa, začíná připravovat sérii několika alternativnějších cd a dvd-audio na pomezí vážné a terapeutické hudby. Jeden z posledních byl projekt Hlasy vesmíru. Ten využívá i autentických nahrávek natočených družicemi NASA. Vedle terapie a filmu pracuje s divadlem, například baletní představení Tanec pralesa (s libretem Víta Pokorného a Ivanou Malou jako hlavní choreografkou) nebo Jak se vaří žába (Petr Strnad). Po narození syna Jáchyma (2009) dochází zatím k poslednímu kroku ve vývoji Robertovy tvorby. Dále ustupují do pozadí komerční projekty a jeho tvorba se zdá být zralejší a hlubší.

Po projektu Egyptská kniha mrtvých, celém postaveném na numerologii a egyptské symbolice, jejíž základy dodnes definují i naší vlastní estetiku a symboliku se pouští do "definitivní skladby", Rekviem - Hlasy světla. Tématicky jde o mimořádně široce rozpřažené dílo, dotýkající se témat jako jsou indigové děti, probíhající zlom v naší civilizaci, vesmírná energie, život a smrt, ale i dějiny Prahy jako energetické křižovatky s hlubokou duchovní historií... v roce 2014 Hlasy světla obdržely hlavní cenu OSA v kategorii "mezi žánry". V tuto chvíli pracuje například na další skladbě současné vážné hudby Labyrinth, která také zazní jak v planetáriích v Evropě, tak v novém, teprve vznikajícím projektu Emy Kugler.

Na základě svých studií u vynikajících profesorů i vlastních zkušeností věří, že scénická hudba, pokud je komponovaná dobře, dokáže sloužit celku velmi efektivně. Pracuje s podvědomím diváka, což jí umožňuje ohromné možnosti v oblasti manipulace s jeho pocity a jejich načasováním a vedením jeho vnímaní celého díla, nejen jeho fragmentů. Sám se vždy, i u těch nejskromnějších projektů, snaží o kompozici co nejefektivnější která by dané dílo nejen hudebně obohatila, ale hlavně mu maximálně dramaticky posloužila.

Robert "Roboslav" Jisa

Skladatelská filmografie

2014 Aldabra: Byl jednou jeden ostrov
Eskort
Odmevi casa
Suntali
2013 Sněžný drak (TV film)
2011 Total Detox
2009 V jiném stavu (studentský film)
2008 Někdo tam dole mě má rád
2001 Pohádky z lesa (TV seriál)
Prázdniny (amatérský film)
1999 Ani málo, ani moc (TV film)
1997 Liščí doupě (TV film)
1995 Katrin a Rut (studentský film)
Maminka (studentský film)
1994 To hezké růžové (studentský film)
1992 Malčik (studentský film)

Dokumentární

2015 Ze srdce zvon aneb Čtyři zvony pro sv. Bartoloměje
2014 Století Miroslava Zikmunda
2011 Obřezané
2010 Poslední lovci
2009 Interactions - ovlivňování (TV film)
2006 Prapodivný svět
2004 Aquamarine - barvy moře
2001 Velký bílý z Gansbaai
2000 Křídla slávy (TV film)

TV pořady

2007 Hádej, kdo jsem! (TV pořad)

Scenáristická filmografie

Dokumentární

2004 Aquamarine - barvy moře
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace