Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Dokumentární
  • Pohádka
  • Animovaný

Recenze (36)

plakát

Cesta do středu Země (2008) (TV film) 

Fingovaná jízda na koni je neskutečná zhovadilost, jež dokonale ilustruje molitanovo-pribináčkovou pachuť tohoto „dobrodružného“ výtvoru.

plakát

Bylo nás šest (1986) (seriál) 

Jarda Jaroš (Pavel Zedníček), líčící vějičku na Hanku Duškovou (Veronika Gajerová): „To je totiž erotickej film, i když řeší ekologický problém. Ale forma... forma, ta je muzikálová.“ (4. díl: Výhra, cca 30. min.) Inu, zlatý hřeb herecké kariéry Pavla Zedníčka…

plakát

Sama (2001) 

Kamera, kam pohlédnete. Dokonce i chvíle, která by měla být úzce soukromá, setkání s matkou, je jejím mnohookem přímo vyzděna. Není však klíčová. Prostor pro tu rozhodující nalezneme všude kolem této pasáže. A s nepřekonatelnou krutostí se tne do živého: Lze beztrestně uzmout samotu někoho jiného? Učinit ji veřejnou? Nejzazší mez vůbec. Samota má právo patřit jenom nám samým. Je potom divu, že se ptáci té Její nedovedou odpoutat?

plakát

Varpas (2007) 

Vnímavé a poodhalující. Touhu po nedosažitelném, touhu po splynutí. / Míjení času - úkryt harmonie - zde ilustrované proměnlivými tvářemi hladiny jezera a vůbec promluvou krajiny narušuje promluva lidská. Ne však každá, ze všech jen ta jediná, jež zabírá pouze nicotný zlomek stopáže filmu, dovolává se lidského rozumu a jednoznačně odvrhuje nitku mýtů a pověstí vedoucí k Tajemství. Věří ale její původkyně skutečně cele tomu, co říká? Kamera, která zůstává na místě o něco déle, zaznamenává rozdrolení slov, nejistotu, až smutný pohled. / Co vlastně může pomoci přiblížit? Přijetí odkazu. Pak se člověk může stát slovem z věty toho místa, jeho neoddělitelnou součástí. / A zvon? Záleží na tom?

plakát

Griuvėsių apaštalas (1993) 

Pocta osamělému vytrženému muži, který zapomenutému věnoval svou pozornost, a poskytoval mu tak odraz věčnosti. Film mu oplácí týmž. Cenné je zobrazení nálezu nového domova ač existujícího uprostřed lidí, zároveň liduprostého, světa skrývajícího se v sutinách za zatlučenými dveřmi. V závěru zasazená temně ironická rána znemožňující případným nástupcům nalezení nevědomé kontinuity palčivě bolí…

plakát

Fedia. Tři minuty po velkém třesku (1999) 

Lidské teorie… Lopotné snování terminologií, obezřetné navažování slov a pak obavy, aby vše prošlo sítem - obdivuhodné, ale zároveň v kontextu tajů života a věků směšné... Verbální příval v podání účinkujících vědců ostře rámuje mlčenlivý kout rozpaků, do nějž je Feďa zahnán otázkami dotýkajícími se přesahu lidského života, dobra a zla. O podobě světa, který je mu blízký, má ovšem obdivuhodně jasno. Dokazuje to závěrečnými slovy, jimiž dává na frak všem, kdo zaměňují prostotu se sprostotou.

plakát

Země nevidomých (1992) 

V souvislosti s tvorbou Audria Stonyse na mě dosud nejvýrazněji tlouklo, jak omezující a křečovitá je snaha za každou cenu přisuzovat pozici na škále od pěti k odpadu. Tentokrát nechci. Neregių žemė odleptává svou křehkostí dokonce i slova. Možná se jejich cesta zcela odmyslí, než lopotně dosmolím tento komentář… / Ta jedna slza z očí-neočí a pohled dobytčete ukrývají to podstatné: vědomí řádu i malichernosti pokusů vystoupat výš, než kam umožňuje komín. Proti hluku, který se zařezává tak, až odmazává svoji přítomnost, a masu jako surovině vnímané ve veletunách klade skřípění nepromazaného vozítka na ruční pohon, tušený zvuk česání vlasů před spaním či rytmické chroupání sena v osamoceném polorozpadlém chlévě... A naštěstí také ví, že jakmile dosáhneme horizontu, dojde k proměně. / Audrie, děkuji.

plakát

Skrydis per Lietuva arba 510 sekundziu tylos (2000) 

Kdybych se plátnu „Skrydis per Lietuva“ nepokoušel odkrýt cípy, odbyl bych komentář plácnutím tohoto typu: „Chyběla tomu jen litevská hymna a vysílání v tamější televizi veřejné služby stejně jako u slovenského předobrazu.“ Neudělám to. Skrydis si to nezaslouží. Především proto, že je ve srovnání s vysílacím outrem STV jako lidský výtvor nesrovnatelně blíže lidem. Nezůstává jako nezúčastněný pozorovatel v nedotknutelných výšinách, z nichž lze z člověka spatřit pouhé doklady jeho působení, je schopen přijímat také lidskou perspektivu (skvělá práce s relativizací tempa při její proměně!). Převažující výška letu potom připíná člověku vytoužená křídla – přitom jej nekrade Zemi – a ve spojení s pokorným minimalistickým hudebním odrazem skýtá prostor k ponoru.

plakát

I'm coming home (2011) (studentský film) 

Mno, jak to sesumírovat? Na "I´m coming home" příliš ulpívá lepkavá didaktičnost, nenajdete ji jen v závěru (viz swamp). Všudypřítomné protialkoholické bububu, nacházející svůj vrchol v přehlídce stavů opilosti a jejich důsledků, ale naštěstí vyvažuje slibná kamera a obdivuhodné sladění obrazové stránky s výtečně volenou hudbou. Pokud to už náhodou neudělal, měl by Marek Vohryzka začít přemýšlet o točbě videoklipů. Nepochybuji, že by stály za to.

plakát

Hráz pomíjivosti (2004) 

Jak ukotvit vzpomínku na lidi, místa, předměty, k nimž máme vztah a jež už v životě neuvidíme? Paměť umí být vykutálený alibista… Gyula Nemes minulost lapil po svém. Adekvátně ku tváři kolonie, kterou už dávno opustil čas, a stínů jejich obyvatel volí záběry zaprášené, jako z dob prvních domácích kamer a jejich lačných majitelů ještě tak tak stačících zachovat pro budoucnost pomíjející objekty vlastních citů. Lze slyšet chod přístroje a to, co vidíme, přiznává všechny nešvary těchto prastarých soukromých poct. Máme tu čest být u toho, když se rodí dychtivě snímané budoucí vzpomínky bludného amatérského kameramana z první půle dvacátého století, krve naší krve... Tíže zmaru doléhá i na zvukové ilustrátory - vesnickou kutálku marně zápasící s Beethovenem - a film--