Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Akční
  • Drama
  • Animovaný
  • Krimi

Recenze (3 080)

plakát

Frontline - 20 dnů v Mariupolu (2023) (epizoda) 

Jelikož si na CSFD nechodím procvičovat světonázorovou argumentaci, a velmi zřídka mrhám časem na pokusy přesvědčit přesvědčené, ochotné věřit čemukoliv, co jde z toho jediného správného směru, omezím se jen na prosté konstatování, že tady není o čem diskutovat. 20 dnů v Mariupolu je extrémně syrová dokumentární výpověď o tom, co se dělo v prvních týdnech po zahájení ruské ofenzívy v únoru 2022 (pokud to někdo nepostřehl, tak válku s Ukrajinou Rusko začalo už v roce 2014). Vidět město, jehož některé části vypadají - pardon, vypadaly - úplně jako předměstí Pardubic nebo Havířova, jak se propadá do zmaru, je drsné. Vidět vyčerpané lékaře, z nichž část zoufale roní slzy nad roztrhaným tělem čtyřletého dítěte, a část z hloubi duše proklíná ty, co to způsobili, je ještě horší. Nejhorší je ale pro mě ta část, kde dostane prostor léta nacvičovaná obrana ruských osvoboditelů, která je zároveň velmi nebezpečným útokem - éto dezinformacja, éto herci, všechno je to jen snaha fašistů nás očernit... Nevím, jaký jiný dokument měl toho Oscara vyhrát. 90%

plakát

Top Gun: Maverick (2022) 

Tom Cruise si zaslouží obdiv. Jeho nadšení pro práci a zápal, se kterým do ní jde, jen těžko hledají srovnání. A přináší to výsledky. Kdo jiný by dokázal dát dohromady Top Gun, Star Wars Epizodu IV, Železného Orla 2 a knír osmdesátkového pornoherce, a udělat z toho podívanou skoro tak půvabnou jako Jennifer Connelly, a tak zábavnou, že si začnete ťukat na čelo až když uprostřed "rozhodně ne ruské" pustiny hrdinové (btw Miles Teller tu nějakým kouzlem fakt vypadá jako klon Goose) natrefí na letuschopný Tomcat?:) Děkuji za pozornost, dál už v kratších větách;) Top Gun: Maverick je esencí osmdesátkové nostalgie, a nebýt toho se Žhavými Výstřely hraničícím koncem, byl by klenotem žánru. Ladí tu úplně všechno, motorem jednostopého stroje počínaje a piánem v baru konče. Jediným překvapením snad je, že nový Top Gun není reklamou na nejmodernější emerické stroje, ale na staré dobré Superhornety v modernizované verzi. A je to i celkem logicky vysvětleno, a na nerovném boji mezi "hodnými" letouny čtvrté a "zlými" letouny páté generace stojí prakticky celá zápletka. Opravdu jsem si to užil, a silně zvažuju, jestli nedat pět hvězd. A víte co? Začínalo léto, zábava s kamarády byla, a Jennifer doslova zářila;) Takže pojď mi hop, je to vlastně něco jako vidět ve dvanácti Den Nezávislosti, takže se to může:) 90%

plakát

Barbie (2023) 

Mnohovrstevnatá kýčovitá komedie/společenská satira, které spousta lidí nemůže přijít na jméno, ale kterou jsem si neskutečně užil a považuju ji za vztyčený prostředník celému vesmíru blockbusterů. Autorka zvládla všechno, co si předsevzala. Díky té naplněnosti považuju za zločin prodej lístků na dvojprogram s podobně hutně (ale úplně jiným způsobem) našlapaným Oppenheimerem. Cokoliv dalšího je na osobní diskuzi, protože jak jsem si vyzkoušel, různí lidé vidí v Barbie úplně jiné věci a odnášejí si taktéž dost různé dojmy;) 90%

plakát

The Last of Us (2023) (seriál) 

HBO to opět dokázalo. Znovu posunulo hranice toho, co je na "televizní obrazovce" možné, a tentokrát pro změnu vytvořilo nejlepší videoherní adaptaci všech dob. Samozřejmě že tomu šlo hodně naproti, když umožnilo velmi těsnou spolupráci mezi lidmi ze studia Naughty Dog, se skladatelem Santaolallou, s "mozkem" Černobylu. Samozřejmě, pokud Vám nesedí atmosféra či vůbec děj hry, tak to na Vás nebude fungovat. Já jsem měl největší pochybnosti o dvojci hlavních představitelů, protože Pedro pascal mi přišel jako příliš velký sympaťák na pána jako Joel Miller, a Bellu Ramsey jsem si pamatoval jen z úplně vedlejších rolí v GoT a Zlatém kompasu - pardon, His Dark Materials. A oni tu celou produkci naprosto zválcovali. Kdo chce, může diskutovat, proč je třeba jedna celá epizoda věnovaná dvojici stárnoucích gayů, kteří ve hře jako pár vlastně ani nebyli, ale můj názor je, že narozdíl od takového Zaklínače se HBO dokázalo udržet na uzdě, i když chtělo hrát nějaké "společenskyobjednávkové" akcenty. Jako fanoušek her (ale nikoliv hráč Last of Us) asi nejvíc oceňuji pochopení pro rozdílnost obou médií, kdy se podařilo nahradit infekci šířící spóry něčím, co umožnilo hercům nemít třetinu stopáže dýchací masky, a zároveň vysvětlilo stádní chování a svolávání "zombíků", bez kterého by při té řádově snížené nakažlivosti nedával seriál prakticky žádný smysl. Já jsem byl vrcholně spokojen, a říkám dopředu, že jestli měl někdo problém s tím, že někdo zatahuje "do hry" sexuální orientaci, nedej bože rovnou gender, tak mu doporučuji se na druhou řadu nedívat, protože mu nejspíš rupne cévka:D Já se na druhou řadu velmi těším, protože Ellie projde velmi zajímavým vývojem, protože LoU2 je režijně geniální dílo, a hlavně proto, že teď mám v HBO důvěru, že to vše zvládnou přetavit do seriálové podoby. 90%

plakát

Odvážná Vaiana: Legenda o konci světa (2016) 

Elixír ryzí pozitivity, s (na svou dobu) úžasnou animací, tentokrát pečlivě vyšpekulovanými reáliemi, sympatickou hrdinkou, jejíž fyzická podoba dost odpovídá typické Polynézance a ne panence Barbie/princezně Else, a - především - dechberoucí hudbou včetně písní. Ty dokonale "přihrávají" sílu té které scéně, ať jde o vyjádření Vaianiny touhy následovat předky na moře, o Mauiho samožerskou etudu, nebo tak trochu děsivého obrkraba. Každá z nich je stylově jiná a opravdu jsem si je užíval. Hluboce smekám před Robinem Králem, který převedl původní texty do češtiny, protože se opět podařilo, že - podobně jako u Ledového Království (včetně dvojky) - české verze si vůbec nezadají s původními. Na čemž mají zásluhu i čeští herci/herečky/zpěváci/zpěvačky, že ano;) Zpátky k filmu: Vaiana je pro celou rodinu, dozvíte se něco o historii a legendách tichomořských ostrovů, nasmějete se nejenom praštěnému kohoutovi, občas vám maličko zatrne, a možná i nějaká ta slza ukápne, zvlášť pokud máte doma nějakou potenciální budoucí objevitelku:) A to všechno uteče jako nic. "Já jsem Vaiana z Motonui!" Naprostá pecka, 90%.

plakát

Základna (2019) 

Válečný film hraničící s dokudramatem, především mající skvělou atmosféru, kterou bych připodobnil k Black Hawk Down. Podobné je u Outpostu i odvíjení příběhu, kdy se podle jednotlivých velitelů ukazují problémy řetězce velení, různé pokusy Američanů udržet Afghánistán v jakés takés funkční podobě i v době po jejich plánovaném odchodu (jak to dopadlo ve skutečnosti, ponechávám stranou, názor ať si udělá každý sám), a akce je skutečně pomálu. Palbychtivým divákům vše bohatě vynahradí poslední třetina filmu. Navíc podle "insidera" se dvěma turnusy v Afghánistánu, kterého počítám mezi své přátele, je Outpost jeden z nejrealističtějších filmů, pokud jde o taktiku Američanů, stavbu základny, a takové ty vojensko-technické věci vůbec. Mě jako filmového fanouška zaujaly herecké výkony, které jsou... inu, tak dobré jako v Black Hawk Down, se kterým je tu spojovací článek v podobě Orlanda Blooma. Ten tentokrát není zelenáčem majícím malý (ale sakra zapamatovatelný - "Go, Blackburn, go!") štěk, ale dostal dostatek prostoru v první části filmu, a v podstatě si ji ukradl pro sebe. Tenhle film má v rámci svého žánru prakticky všechno, a dostane ode mě 90%.

plakát

Temná doba (2022) (pořad) 

Kde jinde parafrázovat historický citát o pokračování téhož jinými prostředky?:) Jiří Padevět a kolem něj uskupený "realizační tým" po neprodloužení spolupráce ze strany Seznamu/Streamu v roce 2022 činí v Temné Době totéž, co činil v Krvavých Létech, na jiném serveru, logicky pod jiným titulem. BTW první epizoda měla při uvedení nedopatřením závěrečné titulky z Krvavých Let;), což tvůrci následně opravili, takže dnes to už nenajdete. Přesně takhle funguje vytváření historie, kdy bájná vyprávění starců časem vymizí a zůstanou důkazy, nebo "důkazy":D Ale k věci - nebo raději ne, protože nejsem příznivcem recyklování komentářů. Platí totéž, co jsem napsal ke Krvavým Létům, a vzhledem k okolnostem si výjimečně dovolím udělit hodnocení po sedmi epizodách. 90%

plakát

Krvavá léta (2017) (pořad) 

Úderný formát, stojící na osobě charismatického průvodce Jiřího Padevěta. Webový seriál, obsahově v mnohém objevný (minimálně pro širší veřejnost), přinášející realistický vhled do části našich moderních dějin, která je silně zatížena nejrůznějšími klišé. Nejde v žádném případě o sebemrskačské otevírání starých ran, ale o sdělování výsledků bádání historiků, což je cosi velmi odlišného od líčení romantizujících (ne-li rovnou ideologicky servilních) literátů a filmařů. Srozumitelně řečeno - ukazují se zde jak zrádci, tak hrdinové, jak světlé, tak temné okamžiky, včetně náhledu na to, že leccos nebylo čenobílé. Seznam/Stream se pro rok 2022 rozhodli ve spolupráci s tvůrci nepokračovat, takže se pořad přesunul na Mall.tv, kde nese název Temná doba. Ode mě 90%.

plakát

MOST! (2019) (seriál) 

Další zářez tandemu Prušinovský-Kolečko udělal takové "haló" jako žádné jejich dílo předtím, byť i Trpaslík tnul velmi často dost hluboko do živého. Ale vybudit takové vášně jako se to povedlo tomuhle katalogu neskutečných figurek, které nedělají bohužel nic jiného než že většinu "běžného provozu" nastavují to příslovečné zrcadlo dnešku, to je opravdu nevídané. Stejně jako to, že se tahle přehlídka dlaždičské mluvy dala nasadit rovnou od 20:00 a ještě k tomu na ČT1 :) Ať jde (podle Vašich preferencí) o Romy, Romáky, cikány, cikády, cigoše, vlastence, nácky, pravdoláskaře, vítače, gaye, bukvice, LGBTI+ (oder was) nebo transky a jejich větší či menší měrou na houby jsoucí životy, tvůrcům se podařilo (vedle kvalitní technické stránky) dokonale namixovat sociální komentář s místy až absurdním černým (a taky zatraceně nekorektním) humorem - a taky s momenty, kdy musí každému nesociopatickému divákovi zatrnout. A navíc se o tom dá hodiny a hodiny debatovat. Jako o celku, tak i o jeho jednotlivostech. A závěrečnou scénu mám za Montypythonovsky geniální. Dosavadní vrchol Prušinovského/Kolečkovy tvorby. 90% PS: A vydržím to a neřeknu to s tím Mostem;)

plakát

Strážci - Watchmen (2009) 

Původní komentář z r. 2010: Zack Snyder se zapsal do historie. Když ne filmové, tak rozhodně té comicsové, protože dokázal "nezfilmovatelné" Watchmeny zfilmovat nejlépe, jak to bylo možné, aby mu na ně ještě vůbec někdo šel. Což mě přivádí na myšlenku, že se musel zapsat i do historie filmu, protože dokázal sehnat prachy na taaaakhle dlouhý film s děsivě komplikovaným způsobem vyprávění děje, z něhož porůznu vyčuhují filozofické úvahy, explicitní sex, ještě explicitnější násilí a pěkně znepokojivé myšlenky, a to i přesto, že do něj sehnal takřka výhradně neznámé herce. Tito "nováčci" se režisérovi odměnili perfektními výkony (chtěl jsem jich pár vyjmenovat, ale pak mi došlo, že bych sem musel nasázet všechny výraznější role) a on jim zase tím, že z nich udělal tváře nesmrtelných postav legendárního brutálně komplexního grafického románu se smajlíkem ve znaku. Watchmeni jsou vizuálními orgiemi, to se dalo dovodit už z trailerů. Co je ale dost výrazným překvapením, to je hudba, a to jak original soundtrack od Tylera Batese (skvělé industriálně comicsové akční kompozice i lyrické a snové pasáže), tak především tarantinovsky dokonale volené písně - a k tomu skladba od Philipa Glasse. Sto procent jsem připraven dát režisérské verzi, kterou sprostí distributoři odmítli prodávat v ČR, takže pro všechny důvody, které ani nejde vypsat, ale z nichž můžu namátkou uvést dost časté mrazení v zádech při konkrétních scénách či slovech, a třeba i to, že i na několikátý pokus budete nacházet nové a nové detaily, které vás budou přesvědčovat o naprosté oddanosti tvůrců jejich práci pro větší slávu Alana Moorea (tedy pokud jste ho četli, silly me...pokud ne, budete nacházet jen další detaily svědčící o promyšlenosti toho všeho), teď a tady dávám devadesát procent - ovšem s tím, že velmi hlasitě rozhodně nedoporučuji každému divákovi, a rozhodně ne pro každou náladu. Tohle je totiž událost a ZÁŽITEK HODNÝ PLNÉHO SOUSTŘEDĚNÍ... A ODEVZDÁNÍ SE. Takhle se zkrátka nastavuje zrcadlo, a titulní píseň Boba Dylana je toho ironickým důkazem. O celém filmu však nejvíce platí jiná píseň - Unforgettable. Závěrem tedy ještě jednou číslem - 90%. A update z doby o víc jak dekádu poté - poté, co jsem viděl tříapůlhodinový Ultimate Cut nebo jaký to má oficiální název. Zůstávám na 90%, protože na kladech Watchmenů zfilmovaných Zackem Snyderem se nic nezměnilo. Ultimate Cut má do sebe vsazené Příběhy Černé Lodě tak, jak jimi byl "na pokračování" prokládán comics, a kupodivu to pro film nic dobrého nedělá:) Místo "Unforgettable" předělů dostanete vždycky kousek animáku, který sice není špatný, ale zbytečně to hlavní - a jediné důležité - dílo natahuje až přespříliš. Jinak jsou některé scény přidané (ale neřekl bych, že jsou zásadní), jiné jinak sestříhané a v jiné rychlosti (Komediantův pohřeb), a fanouškovi se to nemůže nelíbit, protože dostává víc toho, co ho kdysi vystřelilo na Mars. Za mě velká spokojenost, a Watchmeni díky svojí jinakosti zůstanou milníkem nejen comicsu, ale i comicsových filmů. 90%