Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Komedie
  • Drama
  • Akční
  • Animovaný
  • Dokumentární

Recenze (31)

plakát

Anny, ukrutná přítelkyně (francouzská verze) (1932) 

Kamera: Otto Heller Jednoduse dokonale, velmi zabavne, mnohem vic nez nektere z CB filmu, ktere davaji stale dokola v televizi. Naprosto necekane sceny, a i na dnesniho divaka fungujici fory / situacni komika i slovni humor. Top je scena kdy je Anny "smykana" bandou cernochu v suknich a cylindrech - z cehoz se vysvobodi pomoci bice. Cernochy zbicuje... neuveritelne proste. Bajecna kamera Otto Hellera vycniva, a povysuje tento snimek mezi ty, ktere by dokazaly udrzet pozornost a pobavit i dnesniho divaka.

plakát

Do panského stavu (1925) 

Kamera: Václav Vích Scénář: Václav Wasserman na motivy románu Popelky Biliánové Do panského stavu. Karel Lamač v tomto filmu ukazuje svou dokonalou tvář bez jediné chybicky a ještě podivuhodně mladá Antonie Nedošínská roztáčí svůj temperament. Nádherné záběry Prahy, a častá účast neherců či ochotníků v komparsových scénách (ženy z dvorů, lidé na tržišti) přidává tomuto filmu dokumentární hodnoty - zachycení podivuhodných duší skutečných pražských lidiček z l.p.1925 je nedocenitelné. (shlednuto z originalni kopie v ramci soukrome projekce v NFA)

plakát

Commedia del arte (1980) (divadelní záznam) 

Tento černobílý snímek má silné, k historii divadla vázané, téma. Když přidáme bravurní herecké a akrobatické výkony Bolka Polívky, Jiřího Pechy, Aleny Ambrové, Vladimíra Hausera, Miroslava Donutila, Jaromíra Dulavy a účast Franty Kocourka, je jesné, že diváka zaujme. Ovšem z hlediska filmové řeči je to nudný a fádní záznam. Blíže tuto inscenaci přibližuje kniha OSLZLÝ, Petr. Commedia dell´arte Divadla na provázku (1974 - 1985) : analýza, rekonstrukce, dokumentace inscenace režiséra Petra Scherhaufera & Harlekýna Boleslava Polívky. 1.vydání. Brno : JAMU, Divadelní fakulta, 2010. 283.stran.

plakát

Domů na svátky (1995) 

Tento film má na svědomí Jodie Foster. Jedná se o 3. z jejích dosavadních 4 režijních počinů, z roku 1995. Tento film zárověň také produkovala. Scénář pro ni napsali dva nepříliš úspěšní scénáristi, Chris Radant a W.D. Richter , proto se domnívám, že se Jodie do jisté míry přímo podílela na příběhu filmu. V hlavní roli vidíme Holly Hunter, českým divákům známou například ze seriálu Božská mrcha. Zde však hraje roli ženy, o jejímž životě toho nevíme zas tolik, kromě toho, že má naprosto šílenou rodinu, plnou rozporuplných vztahů. Přesto máme důvod se domnívat, že nejen ona, ale všechny postavy příběhu, i my sami, máme možnost zažít absolutní životní štěstí v nejednom okamžiku našich životů. Často právě v těch všedních.

plakát

Pépé le Moko (1937) 

Tento film rozhodne nekonci happy endem, a to je to, co na nem obdivuji.

plakát

Něžný barbar (1989) 

Zejména Bolek Polívka zde vytvořil mistrnou dramatickou postavu, která nám skutečně přibližuje osobnost Vladimíra Boudníka. Silný charakter, naprosto vědomý svého názoru, nemožno jej zvyklat, nemožno jej svést z cesty. Proud uvědomění, který po troškách upouští svou pravdu nám, těm slepým. Jsem si jista, že i Hrabal Boudníka velice obdivoval. Výtka -místy je trochu cítit , že některé repliky , do puntíku přepsané jak z knihy, tak z Boudníkových manifestů explosionismu, jdou Polívkovi "ztěžka přes pusu". Vyslechnout originál je ale lepší, než kdyby se je snažil říct svými slovy. Máme možnost se do těchto filozofických výkřiků zaposlouchat, a nechat na sebe působit jejich originální sílu. Nejsou lehko stravitelné, a je jasné, že celé řadě lidí jejich jednoduchá geniálnost zůstane navždy skryta - neboť někteří lidé mají tak chabou myšlenkovou kapacitu, že na pochopení prostě nestačí - pak se mohou u filmu začít i nudit. To, že scénárista Václav Nývlt změnil některé prvky známé z knihy, nepovažuji za škodu, je to ku prospěchu syžetu. K obsazení dalších dvou rolí - ve filmu to přímo nezazní, ale je evidentní, že Jiří Menzel hraje postavu Bohumila Hrabala. Ano, jsem s ním v této roli spokojena, i když jsem se také neubránila vzpomínce na jeho výkon v tragicky nepovedeném seriálu Hospoda na TV Nova. Hospoda však vznikla později, a zde je Jiří Menzel v roli Bohumila Hrabala výborný. Komu se zdá příliš uhlazený, připomínám, že Hrabal již v 60.letech byl nejen doktorem práv, ale také velmi bohatý - jelikož mu už vycházely knížky. To, že ke sklonku života se změnil v plesnivého dědu obklopeného kočičkami, neznamená, že takto musel působit již v době svého relativně mladého věku - 60.léta, o nichž film vypráví. Proto jsem s Menzelem v roli Hrabala spokojena, samozřejmě je zde použita určitá dramatický zkratka, a znaky, nejedná se přece o dokument, ale dojem, který pan Menzel vyvolává, dělá z Hrabalovy osobnosti důstojného protihráče jiné velké osobnosti - Boudníka - v podání Bolka Polívky. Třetím "kamarádem" by měl být Egon Bondy v podání Arnošta Goldflama. Nyní jde o můj osobní názor - osobnost Bondyho mi není sympatická, jeho verše obsahují často vulgarity, které je snad mají shodit, aby nepůsobily příliš vážně, nebo nevím. Jeho filozofie mi nepříjde nijak objevná, a vedle OBROVSKÝCH a SVĚTOVĚ ORIGINALNICH osobností jako byli Hrabal a Boudník, je Bondy pouhým ... "přizdisráčem" (řečeno jeho stylem vyjadřování). ( V tomto smyslu se o něm vyjádřil i Magor v rozhovoru pro Reflex. ) Ano, nepopírám, byl osobností, která jistě inspirovala mnohé, překládal, psal verše, filozofoval, ale co je to vedle geniality Hrabala a Boudníka? Osobností zářících tak silně? Proto se mi ztvárnění jeho postavy líbí. Také to, jak neustále říká "kurvafix jdu radši psát Morgensterna" - zcela ho to vystihuje, a divákovi, znalému souvislostí, toto ukazuje, že jde o Bondyho. Goldflam ztvárnil člověka, který sám nebyl malou osobností, ale v porovnání s Hrabalem a Boudníkem ano. A tak působí i na plátně, což je správné. Můj názor na osobnosti, ve filmu ztvárněné, se prostě ztotožňuje s názorem scénáristy i režiséra.

plakát

Ecce homo! (1928) 

The Crowd - děj: muž, od mala přesvědčen, že je předurčen k úspěchu, ale nic moc pro to nedělá. V 21 odchází do New Yorku, místo studia zakládá rodinu, jedno dítě mu zemře pod koly auta. Důraz na specifika života jedince ve městě - odosobnění, sdílení prostoru s tisícem dalších lidí... atp. Muž končí jako středně úspěšný, vlastně šťastný, že má alespoň nějakou práci, manželku , dítě a přátele. Konec filmu je záběr na lidi sedící ve hledišti - zrcadlo nastavené publiku v kině ? Film s zajímavým scénářem - právě svou jednoduchostí. Z historického hlediska je zajímavým svědectvím doby. Zároveň můžeme pozorovat v určité rovině (jistě že ne třeba ve vybavení domácnosti :-) spoustu paralel se životem současných lidí - průměrnými příslušníky střední třídy. Pro uživatele http://www.csfd.cz/uzivatel/38598-wiliem/ : použití speciálního efektu, projekce na čelo hl.představitele - v kanceláři vidíme , že myslí na svou mrtvou dceru - právě to, je důvod proč se film objevuje mezi nejdůležitějšími filmy němé éry. Škoda, že není v CSFD mezi herci uveden taky nesmírně často obsazovaný Bert Roach, který ve filmu The Crowd vytvořil výraznou roli, nejvýraznější mužskou po hlavním představiteli.

plakát

Andaluský pes (1929) 

Un Chien andalou , An Andalusian Dog Krátkometrážní / Experimentální / Drama / Psychologický Francie, 1929, 16 min Režie: Luis Buñuel Hrají: Simone Mareuil, Pierre Batcheff, Luis Buñuel, Salvador Dalí http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=532499 oko: http://www.viddler.com/explore/Microcinema/videos/98/ krátké, morbidní (detail rozřezaného kravího oka hned na začátku) -děj: muž žije se ženou, měšťáci, alkoholismus či šílenství – metafory jejich života, nevědí co by (protože mají základní potřeby zajištěny) hudbu – vybral LuIs Buñuel surrealismus, na svou dobu velmi šokující