Reklama

Reklama

Posvátná duše

  • Španělsko Espíritu sagrado (více)
Trailer
Španělsko / Francie / Turecko, 2021, 97 min (Alternativní 93 min)

Obsahy(1)

Vyšetřování záhadného zmizení mladé dívky převrátí život v městečku vzhůru nohama, ale José Manuel nerušeně pokračuje ve své každodenní rutině. Pracuje ve skrovném tapas baru, pečuje o svou matku a účastní se pravidelných setkání ufologického spolku OVNI-Levante, kde si s ostatními členy vyměňuje informace o mimozemských bytostech a tajemných únosech. Když jejich vůdce nečekaně zemře, José Manuel je jediným člověkem, který zná vesmírné tajemství, jež by mohlo změnit budoucnost lidstva. Tento strhující, strašidelný snímek nahlíží do nejtemnějších hlubin lidské duše. (Cinemax)

(více)

Videa (11)

Trailer

Recenze (7)

rivah 

všechny recenze uživatele

Tragikomedie ze současnosti z vyprázdněného smyslu životů, náhražkového nábožanství ap.. Festivalový film, příkladový.(70%) ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Sakra, to jsem zase jednou viděl hodně rozporuplný film... Co teda s tím? Na jednu stranu musím ocenit, že to má dost promyšlených scén, solidní kameru a taky skvěle napsaný příběh, který všechno dobře propojí a plně tak i naváže na celkovou myšlenku filmu. Jenže na tu druhou stranu mi dost vadí, že když vám dojde, co se tím snaží tvůrci říct (celé je to kritika současné lidské vyprázdněnosti a hledání naivních útěch v obyčejných předmětech, které nějaký "guru" označí za posvátné a vybuduje na tom ideologii a sektu - přičemž se mi hodně líbilo, že se to celé vztahuje na new age náboženství, která neprodukují nic jiného než instantní pravdy vydávající se za neskutečně hluboká porozumění smyslu života, tzv. všehomíra apod...), tak je celý příběh dost průhledný i přes hru na mindfuckovost a závěrečná pointa tedy pak neumí překvapit, protože je jasné, že v tom nic nadpřirozeného rozhodně nebylo. Ačkoli... vyšší moc teoreticky v závěru opravdu zasáhne, ale to už bych prozrazoval až moc. Kromě tohohle mi ale taky dost vadilo to záměrně bezemoční herectví, které tu sice záměr na rozdíl třeba od Lanthimose opravdu mělo, ale pro mě tenhle v současnosti velice oblíbený prvek artových filmů začíná být spíš už jen těžce klišovitý a vyčerpaný (podobně jako černobílý 4:3 formát obrazu nebo rozklepaná kamera), jelikož zapůsobit dokáže jen někdy a hlavně se jím spousta tvůrců snaží zakrýt své určité neumětelství a zároveň si při tom hrát na těžké hluboké umělce - jako třeba právě Lanthimos - přičemž se najde nemalý počet lidí, kteří jim tu pózu umělce opravdu věří. Tady to póza naštěstí nebyla, smysl to mělo, ale jaksi už se mi to přejedlo a nebaví mě to sledovat ani s účelem. Kvůli tomu si mě ten film za celou dobu nedokázal získat tak, jak měl a právě díky tomu pořádně nevím, jestli bych vůbec měl chuť si ho někdy pustit znova. A díky tomuhle všemu jsem teď v situaci, kdy to vidím přesně na 3,5* a netuším, jestli jít dolů nebo nahoru s hodnocením, protože na současnou dobu to je víc propracované než je na zvykem, jenže zároveň to zápory má a pro mě nejsou zrovna malé. Ale nakonec to rozseknu tak, že dám vyšší hodnocení právě kvůli tomu, že si to dělá srandu z new ageistů. To se dneska jen tak nevidí a bizarnost všemožných opravdu absurdních sekt to vystihlo skvěle. Ale nezaručuji, že to časem neshodím, zas tak moc mě to opravdu neodrovnalo. Slabé 4* ()

Reklama

POMO 

všechny recenze uživatele

Z těch filmů u kterých přemýšlíte, WTF to právě sledujete. Na jakých astro-houbičkách to tvůrci jedou. A nakonec to do sebe zapadne a jste překvapeni. V tomto případě dokonce šokováni. On ten akademický minimalismus, statické záběrování formátu 1,60 : 1 a osobitý výběr a vedení herců s nepřítomnými pohledy tady nejsou žádnou pseudo-artovou hoňkou, ale záměrem chytrého tvůrce, který ví jak diváka s otevřenu myslí zaujmout a skrz nejednoznačně uchopitelné vyprávění příběhu zabřednout do jednoho z nejvážnějších a nejčernějších témat společnosti. Festivalovka jako hrom, a pozoruhodná! ()

JitkaCardova 

všechny recenze uživatele

Břitká, vtipná, byť zároveň jemná i drsná sžíravá tragikomedie na adresu vyprázdněnosti smyslu lidských životů v éře pozdního, úpadkového kapitalismu, který nám dovoluje hledat štěstí, naději i pocit důstojnosti jen v chatrných náhražkách, a z blbosti, slabosti, nevědomí, bezradnosti a uštvanosti se podílet na různých podobách zla. *** Z televize se linou reklamy o duchovním rozměru podnikání, který člověku někdo za balík peněz vyjeví v sérii lekcí placeného kurzu, obyčejní lidé se chytají nejasných symbolů a znamení, které lze spatřovat v čemkoli, protože nic pevnějšího, jistějšího, hmatatelnějšího, morálnějšího, oč se opřít, dnes k dispozici nemají, ovzduší je plné nové vlny new-age ezoteriky a na ní založeného byznysu s nadějí, kde reálná naděje chybí, a když se někde vytvoří organizovaná skupinka, můžete si být jistí, že duchovní rozměr nebo lákání na zlepšení stavu světa jsou jen zástěrkou pro to, aby si někdo pomohl k tučnému výdělku. A peníze jsou tím větší, čím amorálnější a cyničtější si dovolíme být. Mezilidské vztahy jsou obětovány, vědomě či nevědomě, společnost se rozpadla a všichni jsme se už tak či onak stali obětí mamonu, který ovládl vše. *** Oceňuju uvolněnost, civilnost, klidnou pozornost, s jakou je celý film natočen, jak systematicky, velice vlídně nám dávkuje informace i atmosféru, jež do nás chce nechat proniknout, stejně (byť s opačným účinkem) jako samozvaní uklidňující guruové dávkují hledajícím pomocí power-pointových prezentací a křiklavé, kýčovité estetiky ty své. Jak nenápadně, ale přesvědčivě a důvěryhodně film svou výstavbou a záměrem působí, jak cílevědomě si jde za svým sdělením, a jak dobře s ním divákovi je. Cynická pravda, která vyjde v závěru najevo, není překvapivá ani šokující, ale o to silněji působí, jak je střízlivá a dobře známá, očekávatelná - protože všechny ty absurdní výjevy, kterým se nám chce se smát, jsou s jejich temným, zvráceným podtextem bohužel přesným a krutě trefným obrazem absurdity našich každodenních životů obětovaných v dnešní společnosti cílené v posledku vždycky na zištnost. *** Vnímejte s čerstvou, všední absurditě neuvyklou myslí dnešní reklamy. Dnešní pozvánky do seminářů a workshopů. Dnešní sliby a záruky pomoci, úlevy. Všechnu tu náhražkovitost, jíž platíme za ztrátu možnosti dobrého společného života. *** Když se kolem sebe rozhlížím, neznám už nikoho, kdo by mohl svou práci vykonávat s ryzím vědomím a svědomím, že opravdu pomáhá zlepšovat svět a že je také upřímně spokojený s tím, v jaké kvalitě mu je dovoleno se své práci věnovat, rozvíjet se v ní, že je za ni po zásluze odměněn a zároveň žije bez pochybností, a že to právě takhle stačí, že přispívá svou troškou do celku nejlépe, jak může, a že je v souladu s tím, do jaké budoucnosti i s jeho přičiněním naše společnost a celá zeměkoule směřuje. Že nepotlačuje nutkání vybuchnout, mluvit o tom, jak nic nefunguje, a paniku ze ztráty skutečného hlubšího smyslu jakéhokoli činění. A co jiného pak zbývá než se přesvědčovat, že to prázdno a úmorno musí mít nějaký jiný smysl, skrytější, větší, převratný (v jaký potřeboval věřit Veřin strýček)? Buď se můžeme utěšovat lichými nadějemi, nebo si překrývat vědomí zábavou či otupovat alkoholem nebo farmaky, nebo můžeme jít s proudem a hledat smysl v penězích a sobectví - pokud nepatříme k těm nemnohým, kteří mají odvahu čelit beznaději a marnosti, hrůze a depresím z toho, kam míříme a jak zaprodáváme drahocenný životní čas, který mohl být plný skutečných zázraků. Své posvátné duše. *** Všechny tyhle úvahy nezbytně spouští tenhle zpočátku tak nenápadný, z nahodile absurdních a krutě směšných výjevů se skládající film - odraz naší doby. *** (Dny evropského filmu, Velký sál Světozoru, s Lí.) *~ () (méně) (více)

honajz 

všechny recenze uživatele

Fakt nevím, jak hodnotit. Na jednu stranu má vlastně vše, co oceňuju - skutečného Svatého ducha a víru v Boha nahradil duch new age, instantní (okamžité) "velké" pravdy, různé obracení se k tibetským, indiánským, paleo, křováckým, maorských a kdoví jakým dalším "tajným" "naukám", a všichni jedí klíčky a veganskou stravu a očisťují se, a přitom jsou uvnitř prázdní jako právě dopitý sud piva; a komu by nestačilo tohle, stojí na každém rohu nehybně jehovisté, kteří slibují konec světa už skoro přes sto let, nebo si můžete koupit zaručeně pravé cetky z Egypta, obchodní strategii z doby dinosaurů... a tak. Tomuhle všemu se film vysmívá, protože to celé může vést ke skutečně tragickým věcem. Jen ten konec jsem čekal poněkud, řekněme vyváženější - než doslovný návod k pochopení, že vše bylo jen pozlátko, iluze a atrakce, bych čekal, že se tam objeví někdo skutečně duchovní, někdo, kdo skutečně v sobě toho Ducha svatého má, jako takové pozitivní zrnko naděje, že vše přece jen ještě není ztraceno. To mi tam chybí teda hodně, protože takhle je to vlastně černobílý příběh bez naděje. Mno, ale na druhou stranu ta forma nezaujatosti a civilnosti a dlouhých pohledů a dlouhých záběrů na jízdu na kolotoči a na to, jak někdo sedí v autě a jede pryč a... prostě mi ta forma nesedla, přišla mi nepříjemná (možná to tak mělo být), a protože každá scéna tak dlouho trvala, měl jsem čas přemýšlet nad nelogičnostmi příběhu, třeba proč policie ten jeho obchod a sklep zdá se vůbec nikdy neprohledala, proč členové té UFO skupinky něco neprokoukli daleko dřív atd. Ale aspoň jsem si zapsal recept na ty sendviče se šunkou a sýrem obalené ve vajíčku, to zkusím. ()

Galerie (12)

Reklama

Reklama