Reklama

Reklama

Pulgasari

všechny plakáty

Obsahy(1)

Místodržící jedné provincie středověké Koreje krutě panuje tamějšímu lidu. Když lidem zabaví všechny nástroje a rozkáže z nich ukovat zbraně pro svou gardu, starý kovář ho odmítne uposlechnout. Stařík je tedy vsazen do vězení, kde před svou smrtí vytvoří figurku z rýže. Jeho dcera pak figurku oživí a vzniká tak Pulgasari - monstrum požírající všechno železo. Pulgasari se pak postaví do čela lidové revolty za svržení samotného krále. (Ertai)

(více)

Recenze (27)

corpsy 

všechny recenze uživatele

Každý izmus, či krajina s politicky nadneseným prednesom, má svoju propagandu. Amíci majú RAMBO 2, či ROCKY 4, sovietská kinematografia bola sama o sebe, Čína zrejme TAKING TIGER MOUNTAIN BY STRATEGY ( 1970 ), Československo Husitskú trilógiu, Nazis TITANIC ( 1943 ) resp. KOLBERG, no a Severná Kórea má zase PULSAGARI. No a každý z nich ma niečo do seba. Ale kým ostatné kinematografie aspoň na okamih svojím dietkom upútali, toto ide mimo misu. ()

Sysel_CZ 

všechny recenze uživatele

No to byla mela :) Vždycky jsem měl rád fantasy příběhy, a tak mě Pulgasari nečekaně potěšilo. Když to vezmu z hlediska fantasy filmu, je vcelku v normách, příběh nepřestřeluje, triky jsou obstojné (pokud jste ještě z mojí generace), na svoji dobu - a exotiku země vzniku - radost pohledět. Co se týče hlubších rovin, řekněme ideologických, samozřejmě Pulgasari oplývá stejnou dávkou propagandy jako americké filmy, takže pokud vnímáte, ucítíte z něj jasnou zprávu, že v jednotě je síla. Ale to opravdu není, alespoň pro mě, smysl filmu. Já viděl pěkný fantasy film, a je mi jedno kdo koho unesl. Tady se hodnotí film, ne politika země a únosy. ()

Reklama

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KDV) PULGASARI je ukázkovým důkazem toho, že nelze odpreparovat produkční a historický kontext od díla samotného. Zkusme si ho (za vydatné pomoci různých internetových zdrojů) rekonstruovat._____ V úvodu své knihy On the Art of the Cinema (1973) Kim Čong-Il píše, že "kinematografie zastává důležité místo v celkovém vývoji umění a literatury, a tudíž je mocnou ideologickou zbraní pro revoluci a budování." Svého teoretického hesla se držel i v praxi, když nejdříve nechal unést ženu Sang-ok Shina v Hong Kongu, kde poté jím určení lidi režiséra, který přijel do Hong Kongu pátrat po své choti, nadrogovali a odvezli do Severní Koreji. (Severokorejský lid věděl o tom, že se jednalo o únos, protože v rádiu byla odvysílána 45minutová nahrávka, kterou tajně pořídila Shinova žena, když schovala diktafon do své kabelky během Kimovy návštěvy jejího muže.) Ačkoliv musel Shin po svém propuštění z vězení (vrátit se ale nemohl) točit propagandistická díla, u nichž Kim figuroval jako výkonný producent, byly jak jeho filmy, tak i on finančně zajištěný a s další přibylou položkou ve filmografii měl větší volnost._____ PULGASARI byl vysněným projektem Kim Čong-Ila, velkého obdivovatele japonské Godzilly, a tak se nelze divit tomu, že byl z Japonska pozván (se zárukou návratu) trikař Teruyoši Nakano. Ten s sebou přivezl tým (vč. herce - "nositele kostýmu monster" Kempačira Satsuma, který dává přednost "severokorejskému godzillímu remaku" před tím americkým od Emmericha), jenž se podílel na GODZILLE (1985). Sang-ok Shin a jeho ženě bylo důvěřováno již natolik, že za Pulgasari obdrželi tři miliony dolarů a následujícího roku mohli odjet na obchodní cestu do Vídně, odkud uprchli a našli azyl v Americe._____ Jejich společný počin byl pak po dlouhé roky režimem zakázán. V současnosti je k sehnání oficiálně v America na VHS s parádně exploatačním obalem, který se honosí nápisem "Zakázáno na (celou jednu) dekádu", popř. neoficiálně na Youtube v několika částech (originální i anglická verze s "poangličtěnými" titulky)._____ Se znalostí pozadí vzniku mám ale stále neujasněné otázky. Jak je možné, že biják s takovým produkčním zázemím je natolik technicky odfláknutý, že užití zadních projekcí muselo vyvolávat nechtěný smích již v polovině 80. let? Jak to, že je hudba natolik západně syntetizátorová? Jak mohlo ujít pozornosti, že i přes dobovou poplatnost režimu (ústřední monstrum jako zlý kapitalista, kterého si doslova vymodeluje utlačovaný lid, ale příšera chce po vysvobození kolektivu z feudálních útrap stále žrát) jsou zde podvratné prvky upomínající na zkušenost režiséra (stařík, který živoří ve vězení, si vytvoří ochranitelskou příšerku, která se ale obrátí proti lidu, když nabude monstrózní podoby)? Otázky, samé otázky... (Klasický formát, barevný, originální znění s anglickými titulky i mezititulky, projekce z VHS ("přerušovaná").) ()

ORIN 

všechny recenze uživatele

Pulgasari jako monstrum, které vede lidové povstání proti nemilosrdnému vladaři, nicméně posléze svým "majitelům" tzv. i doslova přeroste přes hlavu a pro záchranu lidu se musí jedna z hlavních postav téměř obětovat. Zjevný inspirační zdroj hledali našli v japonské Godzille, přičemž Pulgasari lze vnímat jako metaforu boje proti útlaku, kdy hrdina vzejde z lidu a ostatní ho bezmyšlenkovitě následují. ()

Zelilu007 

všechny recenze uživatele

Můj první Severo Korejský film a já jsem spokojená. Vždy jsem měla trochu slabost na příšerky.. Na to, že je to tak staré mne to opravdu bavilo a kulisy jim museli dát prací. Malinko mi vadila extrémně divně se pohybující kamera. Přeci jen je to KLDR. Ale příběh byl super. Tak proč je za jejich pár filmů nenávidět? ()

Zajímavosti (4)

  • Jedná se o první severokorejský film, který se dočkal v Jižní Koreji premiéry. Ta se odehrála v roce 2000 a skončila neúspěchem, když se na něj přišlo dohromady podívat sotva 500 lidí. (Raztubyl)
  • Pulgasari byl sedmým a posledním filmem Sang-oka Shina natočeným v Severní Koreji. Ještě před jeho dokončením se však režisérovi i jeho manželce Choi Un-hee podařilo ve Vídni utéct svým věznitelům a emigrovat do USA. Film tak musel dokončit jiný režisér. (Raztubyl)
  • Jedním z producentů filmu byl i severokorejský vůdce Kim Čong-il. Ten také nechal unést jihokorejského režiséra Sang-ok Shina, jenž Pulgasari režíroval. (Raztubyl)

Reklama

Reklama