Reklama

Reklama

Letecké katastrofy - Série 20 (2020) (série)


Mrazivý sestup (S20E06)

(epizoda)
  • Česko Ledové klesání (více)

Obsahy(1)

18. května 2011. Z argentinského Neuquenu vzlétl let společnosti SOL Airlines 5428 mířící do Comodora na patagonském pobřeží. Piloti si brzy všimli, že se na dvoumotorovém turbovrtulovém letounu usazuje námraza. Nejprve se pokusili stoupat do výšky 5800 metrů, kde by nižší teploty zabránily namrzání drobných kapének na plochy letadla. Povětrnostní podmínky se však zhoršily a přinutily je klesat. Piloti se domnívali, že ve výšce 4200 metrů námraza na trupu přirozeně odtaje. Během klesání však letoun prudce sklopil příď a naklonil se. Posádka se snažila ovládnout řízení, ale letadlo přešlo do pádu, zřítilo se do pouštní pánve a vybuchlo. Na odlehlé místo nehody se ihned vypravily záchranné týmy, ale všech 22 osob na palubě zahynulo. Z turbovrtulového letounu toho příliš nezbylo. Trosky začali zkoumat argentinští vyšetřovatelé. Hluboký kráter naznačoval, že letoun do země narazil pod strmým úhlem, a po náročné identifikaci jednotlivých částí bylo zjevné, že letoun dopadl vcelku a oba motory běžely. Při pátrání v záznamech údržby se zjistilo, že nebyl proveden příkaz k zachování letové způsobilosti, který vyžadoval prohlídku spodní části listů vrtulí. Neodhalené trhliny se sice nabízely jako hlavní podezřelý, ale trosky definitivně potvrdily, že se vrtule v okamžiku nárazu otáčely správně. Pozornost vyšetřovatelů se obrátila na povětrnostní podmínky v době nehody. Podle meteorologický údajů prolétal let 5428 středem studené fronty, v níž se tvořila silná námraza. Protože však na letišti nefungovala nepřetržitá meteorologická služba, letový dispečer poskytl posádce pět hodin starou zprávu, v které se chybně uvádělo, že může čekat námrazu pouze slabou. Dále bylo třeba stanovit, jestli piloti o aktuálních podmínkách věděli a podnikli patřičné kroky, aby usazování námrazy zabránili. Odmrazovací soustavu letounu Saab 340 tvoří nafukovací gumové rukávy na náběžných hranách křídel. Vyšetřovatelé potřebovali zjistit, zda systém fungoval... (Česká televize)

(více)

Recenze (2)

Sa.sa 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Piloti neměli výcvik na let v namrzajícím prostředí... :(( Navíc simulátor to neměl v nastavení a neuměl to :((  Doporučení: Zahrnutí nouzových situací do výcviku... Chudáci vůbec nevěděli co dělat a odneslo to 22 lidí životem... Njn jak již dáno vše se děje až po... :/ ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Opäť ďalší príklad, že juhoamerické, ázijské či africké aerolinky treba ignorovať. Výcvik pilotov je tam totiž na úrovni stavania lietadielka z lega. Vôbec nereflektujú na novoty, neoznámia ich kompetentným a potom tí chudáci nevedia, ako majú v nebezpečnej situácii reagovať. ()

Reklama

Galerie (10)

Zajímavosti (1)

  • V súvislosti s námrazou je zmienená nehoda letu Comair 3272, ktorému sa už venovala epizóda Smrtiaci mýtus. (ČSFD)

Reklama

Reklama