VOD (1)
Obsahy(1)
Známý kontroverzní americký filmař Michael Moore se ve svém filmu Sicko zaměřil tentokrát na poměry v americkém systému zdravotního pojištění. Na příkladech několika lidí, kteří z různých důvodů potřebovali lékařskou pomoc, demonstruje Moore triky, jimiž se pojišťovny snaží zabránit, aby za své klienty platily. Řadu lidí dokonce tyto instituce z malicherných důvodů vůbec odmítají pojistit jako příliš rizikové klienty. Autor se vydává i za hranice, konkrétně do Kanady, Francie a dokonce na Kubu, aby ukázal, jak funguje zdravotní systém tam. Michael Moore, jak je u něj již obvyklé, zaujímá jednoznačné (a pohříchu i jednostranné) stanovisko, přičemž své "nepřátele" nijak nešetří. Používá přitom svůj pověstný sarkasmus, ironii a samozřejmě též nesporný filmařský talent.
Název Sicko je odvozený od slova sick (nemocný), přičemž přidaná koncovka -o je odkazem na horor Alfreda Hitchcocka Psycho. Shodně s ním se název Mooreova dokumentu vyslovuje "sajko". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (253)
Moore znova potvrdil svoj fenomén kritického blázna, ktorého narážky nepoznajú hraníc. Tento krát si vzal na mušku ďalšiu citlivú tému – zdravotníctvo. A ako inak – americké. Znovu je na vine kto? Vláda. Smutné však je, že je to asi viac-menej pravda. Smutných vecí je v dokumente viac. Osudy pacientov a klientov poisťovní sú naozaj na zaplakanie, tak ako aj celý americký zdravotnícky a poisťovnícky systém. Celkovo však film srší svižnosťou, množstvom nových, prekvapivých a zaujímavých faktov a samozrejme sarkazmom a štipľavými poznámkami Michaela Moora. Je tu pár faktov a odbočiek, ktorými dokonca naráža aj na iné aspekty (klasika - Bush, Kuba atď.) ako sú zdravotníctvo a ktoré tu nemali čo robiť, ale to by nebol Michael a nemohol si ich nechať odpustiť. Škoda len, že takýchto pravdovravcov nemá každá krajina aspoň desať. 90%. ()
Moore to po Fahrenheitu trošku zbrzdil, ale zase ne moc. Příběhy jednotlivých lidí jsou opravdu smutné a člověk jen nevěřícně kroutí hlavou. Jenže pak jsou zadupány do země propagandou Kuby, které samotné samozřejmě celá situace hrála do karet, a dobročinností Moora jako anonymního dárce svému nepříteli. Takže opět převládá taková ta tradiční nedokumentovost, ale během dvou hodin jsem se nenudil. -"If we can find money to kill people, you can find money to help people." ()
Jednostranny, manipulativny, dlhy, ale stale viac nez dobry dokument, pri sledovani ktoreho si je nutne hned na zaciatku vybudovat urcity odstup, pretoze ak by clovek mal verit co i len polovici z toho, co tu odzneje, tak by mal velky problem niekedy v buducnosti do USA vycestovat. Teda ja osobne by som mal, ale esteze uz viem, ze Moorea treba brat znacne odlahcene. ()
Mě tenhle dokument také dostal. Krásný pohled na to, jak svoboda všude znamená něco jiného. Michael Moore se dívá na skutečnosti ze svého pohledu, ale i kdyby trochu zkresloval, tak události a skutečnosti, které dává do kontrastu, rozhodně stojí za zamyšlení. Vlastně ještě můžeme být rádi za zdravotnictví, co máme. Někdy to není zázrak, ale pořád máme větší jistotu, že nás aspoň vyšetří. ()
Michale Moore je zručný manipulátor, který dokáže úžasně pracovat s příběhy, informacemi a dávkovat je šokujícím způsobem divákovi. A rád přehání. Kubánská návštěva záchranářů z 11. září byla silná propaganda...Ale u filmu jsem se ani na vteřinu nenudil a i pobavil. Přes velké výhrady k osobě M. Moora a jeho hraní na city a efekt (např. "anonymní" šek na léčbu svému kritikovi:-) dávám 4 hvězdy. ()
Galerie (10)
Photo © The Weinstein Company
Zajímavosti (6)
- První film Michaela Moora ohodnocený jako PG-13 (do třinácti let nepřístupný) od The Big One. Všechny mezitím byly označeny R. (Othello)
- První film Michaela Moora, kde nevede dialog se svými oponenty. Bylo to také dáno tím, že se s ním pojišťovny odmítaly bavit. (Othello)
- Americké pojišťovny zakázaly svým zaměstnancům podávat jakékoli informace tvůrcům tohoto dokumentu. (Othello)
Reklama