poster

Vůdce daroval Židům město

  • Německá říše

    Theresienstadt

  • Německá říše

    Der Führer schenkt de Juden eine Stadt

  • anglický

    The Fuhrer Gives a City to the Jews

Dokumentární / Krátkometrážní

Německá říše, 1944, 23 min

  • draggo

    Vzhledem k okolnostem vzniku (film musel režírovat židovský režisér, který byl následně s celou rodinou poslán na smrt do Osvětimi) zcela nehodnotitelná věc, která se vymyká chápání normálního člověka. Mohu se jen divit tomu, jak se tehdy říši podařilo tak dlouho tajit pravdu, a tomu, že se zástupci Červeného kříže tak snadno nechali nachytat. Či to tušili/věděli, ale neměli zájem na změně? Každopádně dnes už s tím nic neuděláme, takže nezbývá než doufat, že se něco podobného nebude už nikdy opakovat. Ovšem propagandistické filmy tu s námi jsou stále, jen se jim to daří stále lépe zakrývat. Ale to nebudu rozvádět. /nehodnotitelné/(23.12.2011)

  • pursulus
    odpad!

    Vůdce daroval Židům plynové komory.¬         Nepřestane mi zarážeti, to znamená nikdy se nesmířím s takovým pohledem na propagandistické snímky, který říká: Propagandistický záměr se skvěle povedl, umělecky také působivé, tedy se jedná o počin výtečný.¬                 Mám zásadně odlišné a zároveň správnější hledisko na hodnocení propagandistických snímků, a tím je poměr pravdivosti ku lži. Poněvadž i propaganda může býti pravdivá nebo lživá. Je-li dobovým dokumentem alespoň s částečně pravdivou výpovědí a dobrého či nadprůměrného uměleckého podání — tak tomu je v dokumentu o říšském sjezdu NSDAP "Triumf vůle" vynikající tvůrkyně Leni Riefenstahlové — je na místě hodnocení alespoň dobré, ne-li velmi dobré, záleží na tom, na kolik je divák obeznámen s pozadím natáčení a hodnověrností ukazovaného. Je-li však propaganda od základu lživá, je-li v ukazovaném zcela překroucena skutečnost, potom sebelepší zpracování spolu s propagandistickou účinností nezachraňuje takové dílo od hodnocení jako škváru, jako odpadku. A to právě je případ snímku "Vůdce daroval Židům město" Kurta Gerona a Karla Pečeného.(18.1.2018)

  • gjjm

    Tohle se asi nedá normálně hodnotit. Viděl jsem to kdysi v Terezíně. Je to... dost depresivní. Propagandistický film, určený pro západní svět, o tom, že Terezín je město, které bylo židům darováno, aby si ho spravovali sami, odděleně od říše. Ve filmu, který byl donucen natočit židovský herec a režisér Kurt Gerron (okamžitě po natočení zplynovaný), je tedy ghetto prezentováno jako jakési lázeňské městečko, kde Židé žijí šťastně a v relativně luxusních podmínkách a Hitler tedy neví, na co si všichni stěžují. Pochopitelně téhle agitce ani tehdy nikdo nevěřil. Depresivní příklad historické lži a toho, že lhát se dá o všem. Škoda, že to neviděl George Orwell. |||Podle historické ceny pět hvězdiček, podle mého názoru na ideu filmu odpad, podle čistě filmové kvality tak dvě hvězdičky. Ale, jak jsem řekl, tyhle věci se hodnotit nedají.(11.7.2009)

  • raroh

    Z filmu se zachovaly pouze části, velká z nich byla použita v krátkém snímku Město darované Vladimíra Kressla z roku 1965 (v něm ale nenajdeme představení Brundibára nebo práci v sochařské dílně). Původní stopáž ovšem měla být až 90 minutová. Vedle Hanse Krásy ovšem ve snímku vidíme i Karla Ančerla, který diriguje terezínský smyčcový orchestr, na témže koncertě sedí i bratr Hugo Haase Pavel, významný Janáčkův žák (autor hudby k snímkům Život je pes a Mazlíček, v nichž Hugo hrál, a Kvočna, který režíroval), jehož hudbu orchestr s Ančerlem právě hraje. Původní záměr nacistů byl doprovodit snímek i hudbou - dle nacistické terminologie - autorů židovského původu, takže přidali do zvukové stopy J. Offenbacha i Felixe Mendelssohna-Bartholdyho (jejichž dílo byste v době jejich vlády nikde jinde neslyšeli veřejně), stejně tak swingový tehdy nepříliš starý evergreen Bai mir bistu schein. Kurt Gerron sice snímek začal režírovat (v Brynychově Transportu z ráje ho hraje Martin Gregor), ale práce mu byla odebrána.(17.3.2011)

  • Ducharme

    Prosluněný Terezín, kde židé vesele poskakují, tvoří a filosofují. Terezín, kde malá spokojená žiďata ukusují z obrovských krajíců chleba s máslem. Terezín, kde sestřička radostným krokem prochází nemocničním pokojem mezi odpočatě vyhlížejícími pacienty. Terezín, kde pracují jen usměvaví lidé. Orchestr, sbor... Ten Terezín, kde zemřelo 33 tisíc lidí. Průměrně natočená propagandistická lež, kterou z morálního hlediska není možno hodnotit ničím jiným než odpadem. Z hlediska uměleckého je ovšem, i z důvodu chybějícího materiálu, nehodnotitelná.(1.6.2010)

  • - Po dokončení filmu byli všichni, kteří se na filmu podíleli, zavražděni v plynových komorách. (Jitomirka)

  • - Ku koncu vojny snímok zmizol, a hoci sa od tej doby niektoré scény a fragmenty znovu objavili, stále nie je k dispozícii žiadna úplná kópia. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace