Reklama

Reklama

Culloden

(TV film)
Velká Británie, 1964, 69 min

Režie:

Peter Watkins

Scénář:

Peter Watkins

Kamera:

Dick Bush

Hrají:

Peter Watkins
(další profese)

Obsahy(1)

Bitvou u Cullodenu skončilo skotské povstání. Dobrovolnická armáda složená ze skotských horalů a rodových klanů vedená pětadvacetiletým vojensky nezkušeným Karlem Eduardem Stuartem byla rozprášena děly královské hannoverské armády. V místě na východ od města Inverness nalezlo během krátké chvíle šestnáctého dubnového dne roku 1746 smrt na dva tisíce mužů. Rekonstrukce bitvy za přítomnosti kamer a s výpověďmi samotných aktérů bitvy seznamuje diváky s kapitolou slavné, a přesto tragické části skotské a potažmo britské historie. (dopitak)

(více)

Recenze (3)

fragre 

všechny recenze uživatele

Bitva u Cullodenu má ve skotském povědomí asi takové místo jako v českém bitva na Bílé Hoře. Armáda přívrženců svrženého královského rodu Stuartů, zvaní Jakobité (podle krále v exilu Jakuba III.), složená z větší části z příslušníků horalských klanů a vedená princem Karlem Stuartem byla dne 16. 4. 1746 poražena armádou britského krále Jiřího II. z hanoverské dynastie (která vládne v podstatě podnes, byť formálně poslední panovnicí této dynastie byla královna Viktorie). Po bitvě u Cullodenu byla na několik let zavedena na Vysočině de facto vojenská diktatura, proběhla vlna zatýkání , poprav a deportací, byl zrušen klanový systém, byl zakázán skotský kroj. V důsledku nového režimu přišlo mnoho obyvatel Vysočiny o půdu či možnost obživy, čehož výsledkem byla masová emigrace do britských průmyslových měst, ale i do Ameriky či Austrálie. Watkinsův film má anachronickou formu přímého dokumentu, kdy jednotlivé postavy (komentátorem pojmenovány a sociálně zařazeny) hovoří přímo do kamery či kamera je přímo účastná na bojištích v žalářích či při pronásledování rebelů v horách, prostě jakoby válečné akce v polovině 18. století byly doprovázeny válečným reportérem. Ta přímá dokumentární forma filmu dodává neuvěřitelnou naléhavost, syrovost a drsnost a zcela vylučuje jakoukoliv idealizaci a heroizaci či přimíchávání vlastenectví nebo sentimentu. Smrt je zde nevábná a špinavá. Konec jedné kultury v přímém přenosu. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Krávy na tom byly mnohem lépe, dokonce i ty, které byly zrovna na jatkách. Žižka by si takové místo k boji nikdy nevybral, ani kdyby neměl volbu. Kdo chce ovládat celý svět, nesnese doma sebemenší nepořádek. Ostatní byl řečeno ve filmu. ()

Reklama

dopitak 

všechny recenze uživatele

Největší masakr, kterému naštěstí chybí všechna velká gesta z Braveheart. Netradiční reportážní rekonstrukce, kdy samotní aktéři přímo odpovídají na otázky neviditelného reportéra/vypravěče, působí velmi netradičně, nelze však říci, že strojeně. Dokumentární hodnota vysoce převyšuje tu artovou. ()

Reklama

Reklama