poster

Peníze jako dluh

  • Kanada

    Money as Debt

Krátkometrážní / Dokumentární / Animovaný

Kanada, 2006, 47 min

Režie:

Paul Grignon
  • Carrie_3
    ***

    Jakým způsobem funguje dnešní bankovnictví vysvětlí jednoduše tento dokument. Diváci mají možnost poznat a pochopit, kde se berou peníze, jak vznikají, čím jsou kryty apod. Snímek by měl být povinně pouštěn na základních, ale i středních školách, protože si troufám říci, že i zde existuje mnoho studentů, kteří tomuto systému vůbec nerozumí nebo mají jen základní informace. Lidé uvažující o tom, že si půjčí peníze a tedy jim i vznikne dluh, by si měli v první chvíli uvědomit, jaké jejich jednání může mít v budoucnu důsledky - a to především v případě, že nebudou schopni půjčku plně splatit. Dokument mnohdy zábavnou, ale především jasnou a zcela zřejmou formou (většinou animovaně) seznámí diváky o fungování peněz a celého systému. Při sledováním "Peníze jako dluh" jsem si připadala, že nepatřím mezi cílovou skupinu diváků, na mě byl dokument příliš animovaný a vše dosti zjednodušené (i když k pochopení je to potřeba) vysvětloval. Věřím ale, že svou diváckou základnu si jistojistě najde.(18.7.2011)

  • Goopy
    *

    hodnotný komentář - Angelino - 1*... Dokument důležitě objevuje něco, co je popsáno v základních ekonomických učebnicích. Druhá půlka se pak snaží příjit s novou myšlenkou finančního řádu - nutno podotkonout, že ultra děravou. Současný finanční systém není dokonalý, ale než nadšeně zbaštíte obsah tohoto filmu, tak zkuste popřemýšlet nad návrhy, které přináší. Jsou o dost horší než je současná situace. Jeslti půjdete do tohoto dokumentu, tak hlavně myslete a nepodléhejte zjednodušení a destruktivní kritice bez vyjádření LEPŠÍ alternativy.(11.6.2011)

  • Zíza
    ****

    Pouštěl nám to profesor na zemáku... prej se budeme děsně divit. No, tak já to vzala s poklidem; konečně mi bylo leccos jasné a zopákla si dějepis. Bohužel, několik mých spolužáků tomu nerozumnělo, několik u toho spalo, několik se u toho živě bavilo o tom, jaké je děsné počasí, že se mu snad ani jídlo ve školní jídelně vyrovná, což znamená, že jsem z toho moc neměla. Přesto to, co jsem si z toho odnesla, můžu považovat za dostačující a určitě poučné.(25.2.2009)

  • Karlos80
    *****

    Člověk už leccos předtím věděl, ale i přesto se vždy najde něco nového a zajímavého. Nikdy však nezasvěcenému a neznalému člověku nebude všechno jasné, přeci jen každý z nás není ekonom, bankéř, fin. poradce apod. Podle mnohých šizunkové:-) Každopádně je to děsivá představa, kam až tohle vše povede, nikdo to neví, ale konec jednoho dnes musí přijít (půjčka s úrokem-dluh, půjčka s úrokem-vyšší dluh, společně s tisknutím pěnez nejde do nekonečna), nejlepší a nejpravdivější jednoznačně citáty slavných osobností (třeba ten Wilsonův tři roky po založení centrální banky FED), některých později zabitých (podle konspirátorů, právě proto že chtěly změnit peněžní pravidla, viz třeba Kennedy nebo Lincoln, presidenti s jasnou vizí). Přesto tohle všechno ví jen malé procento lidí, nevědí to ani lidé kteří v bankách pracují, ve školách se to záměrně neučí, lidé se "učí" pouze a jen, jak pracovat pro peníze, ale nikdy se nenaučí, aby peníze pracovaly pro ně. Ze všeho pak pochopitelně profitují jen vyvolení, ať už z naší práce, daní, inflace (která byla ještě v 60 letech min. století neznámým pojmem!), dluhů, byznysu, podílových fondů, akcií atd. Velmi přínosný dokument, pojatý zajímavou formou, který tu určitě chyběl, jen houšť dalších takových a hlavně šířit mezi lidi (kteří žijí v bludu, dokonce pak i někteří vysokoškoláci) a to by bylo, aby jedoho dne, ten podělaný Rockeffelerovsko/Rotchildovský peněžní systém nepadl, otázkou však je, jak toho docílit a pokud se tak stane, kdo natom vydělá a naopak.(12.6.2011)

  • Gwin
    ***

    Po faktické stránce není co vytknout, peníze jsou v podstatě vytvářeny z ničeho a proto je jen otázkou času, než se zhroutí světová ekonomika (pokud se výrazně nezmění). Otázkou je, kdy se tak stane a jak tomu zabránit. Pokud se podíváme na zadluženosti jednotlivých států, zatím to vypadá, že první domino spadne v Americe a postupně popadá každá (globalizovaná) ekonomika. Audiovizuální podání těchto informací je ale dost špatné, řekl bych až otřesné. Nepěkné animace, které v první části vzbuzují dojem výukového dokumentu pro 1. stupeň ZŠ (nebo zvláštní školy?), jsou v druhé části dokumentu naštěstí nahrazeny zajímavějšími úvahami na téma co s tím a jak odvrátit katastrofu. Docela mě udivuje komentář od studenta VŠE, který o vzniku peněz nikdy neslyšel. To jste nebrali např. peněžní multiplikátory nebo jak vznikla hypotekární krize? To se učí v 1. semestru na bakalářském stupni...(6.6.2011)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace