Obsahy(1)
Hudební underground nesehrál významnou roli jen v dějinách Československa. Pomohl v boji za svobodu i na druhém konci světa. Zatímco světem vládla „swingující šedesátá" léta, jižní cíp černého kontinentu zůstával poslední baštou kolonialismu. Boj za osvobození pokračoval ve třech jihoafrických zemích – Rhodésii (dnešním Zimbabwe), portugalské Východní Africe (dnešním Mozambiku) a JAR za apartheidu.
Zatímco zbytek Afriky euforicky prožíval svou nezávislost, v JAR měli rasovou segregaci. Západním světem hýbala protestní hnutí mládeže, ale tady existoval jen jeden svobodnější hudební kanál Rádio Lourenço Marques. Rolling Stones se u nás nesměli hrát a dlouhé vlasy se tu rozhodně nenosily. Když pak v r. 1976 vypuklo povstání v Sowetu, spolu s ním vtrhla na scénu syrová energie punku.
(Česká televize)
Videa (1)
Recenze (8)
Keďže bol tento dokument uvedený v rámci festivalu dokumentárnych filmov o ľudských právach Jeden Svět, čakala som, že bude viac zameraný na zobrazenie politickej a spoločenskej situácie v afrických krajinách, na ktorú tam punková hudba reaguje. K môjmu potešeniu to tak nebolo, tento dokument bol hlavne o hudbe, a to naozaj dobrej hudbe, africkom punku, ktorý bol na moje prekvapenie úplne porovnateľný s tým všeobecne známym európskym. Takisto sa s mojimi očakávaniami zo začiatku rozchádzalo množstvo bielych aktérov v africkom punku - tak nejak som čakala samých černochov, aké krátkozraké...V skratke: Hudobný dokument o africkom punku porovnateľný s tými z euroamerického prostredia, ako napríklad Punk in England, Punk in London atď. ()
Medailonek několika bývalých i soudobých punk, ska, reggae skupin v jižní Africe. Čekal jsem detailnější přiblížení tamějších problémů, života lidí, vlivu hudby atd. Nic takového jsem nedostal. Navíc se mi "zdá", že minimálně 2 z posledních představitelů hráli a upravovali své texty tak, aby vládnoucí garnituru nepobuřovali. Takže mi to přijde trochu v rozporu s "oficiálním textem distributora" potažmo mým očekáváním. Viděno v Atlantiku na festivalu Jeden svět. Přes hlavu z první řady jsem neviděl 2/3 titulků (což by až na rozhovory s holanďany tak nevadilo) a prastaré židličky byly hrozně nepohodlné ;-p ()
Poněkud nudný dokument, jehož 80 minut se dá shrnout do jedné věty: I v Africe hrají punk. Jinak se nedozvíme nic moc zajímavého, po celu dobu slyšíme jen obecné fráze typu ,,Punk, víte, to je o svobodě! Člověk si připadá absolutně free, když rozmlátí piáno sekerou!". Profily kapel nejsou přehledné, různá jména tvůrci hází na přeskáčku, takže mi to připadalo asi tak zábavné jako sledovat dokument o vývoji mongolského hrubého domácího produktu. Pro lidi, co se tímto tématem zabývají určitě poklad, ale pro zbylých 99% populace otrava. ()
Parádní hudba! A paráda to, že jsou k hudbě české titulky, protože texty jsou zvláště v punkové hudbě důležité. Málem bych za ni dala všech pět, ale když chci být aspoň trochu objektivní dávám čtyři protože hudba není u filmu vše. Nicméně skvělý hudební zážitek, který můžu všem příznivcům punku velmi doporučit. ()
Svojím tématom zaujímavý, ale nie príliš zábavný dokument. Moju pozornosť stratil počas premietania viacej krát a priznám sa, že sa mi mimoriadne ťažko orientovalo v tom, čo nám tvorcovia vlastne chceli zdeliť. Po premietaní sme však mali možnosť spýtať sa režiséra Punku v Afrike nejaké otázky a tak sa mi čo to vyjasnilo. No aspoň že som sa dozvedel trošičku nového. [MFF Cinematik 2012, PN] ()
Galerie (1)
Photo ©
Reklama