
Punk v Africe
-
Punk in Africa
-
Punk v Afrike
(festivalový název) -
Punk in Africa
(festivalový název) -
Punk in Africa
(festivalový název)
Dokumentární / Historický / Hudební
Jihoafrická republika / Česko / Zimbabwe / Mosambik, 2012, 82 min
Režie:
Keith Jones, Deon MaasObsah
-
Punk v Africe je příběh multi-rasového punkového hnutí, které se zrodilo z nedávných sociálních a politických převratů ve třech zemích v jižní Africe - Jihoafrické republice, Mozambiku a Zimbabwe. V těchto společnostech reprezentovala punková scéna radikální politický impuls, který reagoval na intenzivní politické střety, špatnou ekonomickou situaci a dokonce i na občanskou válku.(oficiální text distributora)
-
Hudební underground nesehrál významnou roli jen v dějinách Československa. Pomohl v boji za svobodu i na druhém konci světa.
Zatímco světem vládla „swingující šedesátá" léta, jižní cíp černého kontinentu zůstával poslední baštou kolonialismu. Boj za osvobození pokračoval ve třech jihoafrických zemích – Rhodésii (dnešním Zimbabwe), portugalské Východní Africe (dnešním Mozambiku) a JAR za apartheidu.
Zatímco zbytek Afriky euforicky prožíval svou nezávislost, v JAR měli rasovou segregaci. Západním světem hýbala protestní hnutí mládeže, ale tady existoval jen jeden svobodnější hudební kanál Rádio Lourenço Marques. Rolling Stones se u nás nesměli hrát a dlouhé vlasy se tu rozhodně nenosily. Když pak v r. 1976 vypuklo povstání v Sowetu, spolu s ním vtrhla na scénu syrová energie punku.(Česká televize) - „V Africe hudba nemůže sloužit zábavě. Musí sloužit revoluci,“ píše se v úvodním titulku snímku v Praze žijícího dokumentaristy amerického původu Keitha Jonese, který se společně se scenáristou Deonem Maasem vypravil na černý kontinent zjistit, co je na tom pravdy. V případě punkrockové hudby, která se v Jižní Africe vyvíjí na pozadí bouřlivých společenských změn, to platí dodnes. Podrobné mapování vývoje punkové scény v jihoafrických městech Durbanu, Johannesburgu či Kapském Městě od druhé poloviny 70. let až do současnosti ukazuje, jak překvapivě bohatý byl a stále je tamní undergroundový život. Chronologicky vedená osa filmového vyprávění využívající množství unikátního materiálu a vzpomínek hudebníků nás zavede i do Zimbabwe, Mosambiku a Keni, kde se již punk po hudební stránce mísil se ska, reggae i tradiční africkou hudbou. Po ideové stránce zde pak punkové hnutí dosáhlo ve svém multirasovém a multikulturním základu svého vrcholu a dalece přesáhlo hranice hudebního žánru.(Jeden svět)
- Tri akordy, tri krajiny, jedna revolúcia… nevyrozprávaný príbeh. Od svojich koreňov v undergroundovej rockovej hudbe na začiatku 70. rokov minulého storočia v Johannesburgu, keď po povstaní v Sowete vznikali multi-rasové punkové kapely, cez militantné, proti apartheidu orientované a post-punkové skupiny 80. rokov, až po vznik ska kapiel v Kapskom meste v rokoch deväťdesiatych. Z tohto dedičstva dodnes čerpajú nové generácie kapiel.(MFF Cinematik Piešťany)
- přehled
- komentáře
- zajímavosti
- ocenění
- videa
- galerie
- ext. recenze
- ve filmotéce
- v bazaru
- diskuze
-
Photo ©
66%
Hodnocení uživatelů
Fanklub filmu
žádní fanoušci
Cimr
Poněkud nudný dokument, jehož 80 minut se dá shrnout do jedné věty: I v Africe hrají punk. Jinak se nedozvíme nic moc zajímavého, po celu dobu slyšíme jen obecné fráze typu ,,Punk, víte, to je o svobodě! Člověk si připadá absolutně free, když rozmlátí piáno sekerou!". Profily kapel nejsou přehledné, různá jména tvůrci hází na přeskáčku, takže mi to připadalo asi tak zábavné jako sledovat dokument o vývoji mongolského hrubého domácího produktu. Pro lidi, co se tímto tématem zabývají určitě poklad, ale pro zbylých 99% populace otrava.(8.4.2012)
Proserpina
Keďže bol tento dokument uvedený v rámci festivalu dokumentárnych filmov o ľudských právach Jeden Svět, čakala som, že bude viac zameraný na zobrazenie politickej a spoločenskej situácie v afrických krajinách, na ktorú tam punková hudba reaguje. K môjmu potešeniu to tak nebolo, tento dokument bol hlavne o hudbe, a to naozaj dobrej hudbe, africkom punku, ktorý bol na moje prekvapenie úplne porovnateľný s tým všeobecne známym európskym. Takisto sa s mojimi očakávaniami zo začiatku rozchádzalo množstvo bielych aktérov v africkom punku - tak nejak som čakala samých černochov, aké krátkozraké...V skratke: Hudobný dokument o africkom punku porovnateľný s tými z euroamerického prostredia, ako napríklad Punk in England, Punk in London atď.(3.4.2012)
Mylouch
Nezkušená dokumentaristika, která dává průchod výpovědím pamětníků éry jihoafrického punku, jež jsou ve své rozvolněnosti už samy obtížně propojitelné s případným filmařským autorským sdělením. To se ale stejně nedostavuje. Obrazového materiálu je naštěstí dost, ale tím nejzajímavějším pořád zůstávají střípky obecného zarámování do dobových společenských souvislostí společnosti apartheidu. Lokální modality punku ale občas potěší.(8.11.2015)
Ixbalanke
Jeden svět, Brno. Velmi zajímavá a dobrá hudba hrající během celého dokumentu. Apartheid a politický vývoj v JAR a okolních státech na pozadí punk-rock-ska... scény. Film byl možná trošku moc dlouhý. Výpovědi bývalých a současných umělců byly však zajímavé, osobité. No na takovou pařbu jako tam bych hned zašla:)(25.3.2012)
Trauma
Parádní hudba! A paráda to, že jsou k hudbě české titulky, protože texty jsou zvláště v punkové hudbě důležité. Málem bych za ni dala všech pět, ale když chci být aspoň trochu objektivní dávám čtyři protože hudba není u filmu vše. Nicméně skvělý hudební zážitek, který můžu všem příznivcům punku velmi doporučit.(22.3.2012)