Reklama

Reklama

Přijít o rozum

(festivalový název)
  • Belgie À perdre la raison (více)
Trailer

Obsahy(1)

Před lety André pomohl s přestěhováním malého marockého chlapce do Belgie a vychoval ho jako vlastního syna. Nyní dospělý Mounir miluje Murielle, požádá ji o ruku a společně začnou žít v Andrého domě. Jejich materiální závislost na muži se mnohonásobně zvýší, po narození čtyř dětí se pak stane neúnosnou. Andrého velkorysost, laskavost a síla pozvolna budují kolem mladého páru neviditelnou zeď. Zejména pro Murielle se z ní postupně stává vězení, v němž se začne dusit. Na otázku, jak nesnadné je odpoutat se od člověka, který nám vše dal, byl naším ochráncem, mentorem a rádcem, není jednoduchá odpověď. V tomto intimním, působivém a zneklidňujícím snímku vede taková situace k nevyhnutelné rodinné tragédii. Režiséra dramatu, které připomíná antické tragédie, nezajímají ideje, ale postavy: hrdinové v něm ožívají díky skvělým hercům – Nielsu Arestrupovi, Émilii Dequennové a Taharu Rahimovi, který je známý hlavní rolí ve snímku Jacquese Audiarda Prorok. (MFF Karlovy Vary)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (23)

Caym 

všechny recenze uživatele

Postava Andrého je dokonale ambivalentní - už dlouho se mi nestalo, že bych si byla postavou ve filmu tak nejistá; je to hodný taťka-děda, nebo parchant? A nemá jeho chování ještě jiný vzorec? (co takhle taťka gay?) Nemluvě o tom, že snímek sice staví na typickém základu (odlišné kulturní zázemí, tradice, postavení ženy vs. postavení muže ve společnosti), ale vytváří novou verzi, ve které nejde o násilné vytržení manželky z života ve vlasti a přesun do manželova prostředí, ale zcela paradoxně o koncept pomoci - hlavní hrdinka padá bezmocně do rukou manžela a převelice hodného Andrého, stává se jen figurkou na šachovnici a pozvolna ztrácí sama sebe. Konec je bohužel předvídatelný a jako už po tisícé - stopáž ubližuje. Stejně jde ale o výborné a svým způsobem neotřelé manželské drama. ()

Kmotr 

všechny recenze uživatele

Trýznivé drama ženy, matky a manželky, která se vzdá sama sebe a nenajde již vnitřní sílu potřebnou k rozhodnutí vzepřít se svému okolí. Film by potřeboval zastřihnout svoji délku, aby dal vyniknout důležitým pilířům filmu, které jsou příliš zahlcené vycpávkou v podobě plytkých a nic neříkajících scén. (FFKV) ()

Reklama

Pevek2 

všechny recenze uživatele

Spise nez "Prijit o rozum" bych nazev po smyslu prekladal jako "Ztratit smysl". A je to hodne silne a hodne ostre. Je v tom mozne spatrovat metaforu blahosklonneho pristupu k imigrantum (jsme na vas hodni a tak se chovejte jak chceme my), ale i brilantni studii "laskave" manipulace, ktera vytvari past. A na to jeden nemusi byt cizi doktor a staci se rozhlednout kolik takovych rodicu po svete beha. Zaroven je to natocene tak, ze to odstupem evokuje Hanekeho filmy. Jenze narozdil od jeho rodinnych spekulaci tohle nepotrebuje ani falesne napeti, ani skrznaskrz vykonstruovanou umelou zapletku. Tahle totiz funguje realisticky sama a ani zaver neni prilis pritazeny za vlasy. Nejlepsi Lafosseho film zatim. ()

Radko 

všechny recenze uživatele

Na začiatku muž vraví žene: "Chcem s Tebou žiť navždy." No v skutočnosti chce žiť popri nej. Pretože osobu svojho života našiel dávno predtým v mužovi - lekárovi, ktorý ho kedysi vytiahol z biedy marockého vidieka. Výchova potomkov a seba presadenie matky štyroch detí sa postupne stráca v jej psychickom trápení, zatiaľčo jej muž spokojne sedí, pozerá telku a pritom obdivuje adoptívneho tatka, u ktorého a z ktorého peňazí všetci žijú. Zviazanosť ženy domovom, ktorý jej nepatrí a manželom, ktorý sa príliš nestará z nej postupne robia strhanú trosku. Príbehom ukázaný rozklad osobnosti vo vzťahu, oslabenom nielen rozdielnosťou kultúr (arabsko-európska), ale celkovým izolacionizmom ženy, ktorá sa stáva tou poslednou v dome. Pôsobivá dráma o osamelosti napriek vzťahu, o strádaní, rozdielnosti kultúr a prílišnej pripútanosti k rodičovským autoritám, ktorá ale sa pri založení vlastnej rodiny vždy nevypláca. ()

Tejkina 

všechny recenze uživatele

Spoilery: Podle popisu jsem čekala trošku něco jiného, on Mounir byl na svém adoptivním taťkovi závislý hlavně materiálně, než citově řekla bych. André byl odporný citový vyděrač, ale alespoň pomáhal s dětmi a staral se. Mounir udělal své ženě čtyři děti, o které se nestaral, když byl problém odjel raději pryč a nechal jí samotnou, i když věděl, že je absolutně vyčerpaná a když se vrátil, seřval jí a děti, že se ani nemůže v klidu podívat na gauči na fotbal. Totální sobec, který ji ještě vrazil facku, když vyčerpáním usnula. Celá tato situace spěla k tragédii a z mého pohledu z ní viním jednoznačně Mounira, který věděl že je jeho žena nemocná a potřebuje se léčit (viděla to i jeho matka na letišti) a stejně jí nechal doma samotnou se čtyřmi malými dětmi. ()

Galerie (7)

Reklama

Reklama