poster

Neposlušní (festivalový název)

  • srbština

    Neposlušni

  • anglický

    Disobedient, The

    (festivalový název)

Drama

Srbsko, 2014, 112 min

Režie:

Mina Djukič

Scénář:

Mina Djukič

Producenti:

Mina Djukič

Scénografie:

Nikola Bercek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • CiTrus007
    ***

    Smyslový film, který se vyjadřuje hlavně formou přírodní a intimní lyriky. Kompozice snímku je zcela epizodická a dílo jako celek postrádá spád i kompaktnost. Hlavní postavy se v absenci myšlenky pokoušejí o vzdor, není však jasné proč a vůči komu. Celá ta slavná provokace tak ztrácí na smyslu a působí spíše bláznivě v koktejlu bezpředmětných emocí a zoufalé snahy o návrat k dětskosti. Kamera mistrně zachycuje ospalý srbský venkov, na mnoha místech si originálně pohrává se světlem a vymezuje se proti pokulhávající hudební složce například v ikonickém záběru s Lazarem na kole v bouři. 5/10 [KVIFF 2014](13.6.2014)

  • Pluhy
    **

    Dva čůrky moči se setkávají a s nimi poznáváme hlavní protagonisty. Jsou neposlušní, nerozluční a plní dětské naivity. Leni a Lazar se setkávají po letech, aby oprášili dětské hry a naivně poznávali sami sebe. (...) Cyklo-road-movie z prostředí srbských vesniček, pastvin a luk zobrazuje Srbsko jako kraj podivínů a bláznů. Stejně bláznivá a ztřeštěná je ústřední dvojice a podivná je i filmová narace. Jako by režisérka do posledních minut nevěděla, zda se má snímek tvářit jako poetická komedie, či jako tklivé drama o dospívání. Filmu tak podkopává nohy zmatené a příliš táhlé tempo a zbytečně naroubovaný vypravěč koketující s dějem filmu. Neposlušní mi tak uvízli v hlavě díky perfektní kameře, vizuálně působivé scéně Lazara jedoucího s větrem o závod a dokonale tvarovanými prsy hlavní hrdinky.(13.6.2014)

  • Vodnářka
    **

    No já vám nevím... Chvílemi vše vypadalo tak krásně...skotačivé barevné titulky, ještě skotačivější srbské lidovky skoro jako od Káji Gotta, inspirující obrazy, absurdity kontrastů dětství a dospělosti.. A nejkouzelnější malý dítě na světě, co loví ryby a je tisíckrát moudřejší a dospělejší než všichni kolem! Jenže pak..všechno se to zadrhává na čím dál nudnějších a zmatenějších situacích, hlavní hrdinové vám začnou lézt na nervy a film nějak ztrácí poentu. A ten slizký děda, co se ji pokouší vysvětlovat, ani plešatej motorkář, co dělá ohňostroje, nic nezachraňují. A jak se to počáteční kouzlo z filmu vytrácí, začne mít člověk pocit, že jde asi jen o další film, kde hlavní hrdina prostě jen dlouho čeká, než se s ní konečně vyspí a pak odjede.. Jen teda pořád nevím, proč režisérka nezvolila nějakou levnější variantu a nenapsala o tom radši dívčí románek...(14.6.2014)

  • Marla Singer
    ***

    U Nepolušných jsem docela dlouho lavírovala mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami – obvykle zarovnávám hodnocení níž, ale po vyslechnutí názorů z okolí mi nadhodnocení připadalo snad i oprávněné, ikdyž jsem po něm nakonec nesáhla. Autorský počin mladé srbské filmařky připomene celou řadu snímků pohrávajících si s obdobím léta jako bezčasí, kde je vše bez následků dovoleno – od Sedmikrásek, přes Jízdu až po Moonrise Kingdom. Filmy navíc spojuje také infantilní chování hrdinů, jež umělým návratem do dětství utíkají před problémy 'dospělého' světa. Hrátky hlavních hrdinů a jejich uzavřený svět posilují dlouhé záběry s kontrastním používáním barev a především zvuk, který je oproti filmovým zvyklostem až nepatřičně zesílen (dech, jezení rajčete) a v případě větrné smršti hrozí, že vám utrhne hlavu. Celý příběh se soustředí spíš na jednotlivé okamžiky a epizody než na jejich propojení a osvětlení všech souvislostí, postupuje líným tempem, dusí vás v očekávání a zklamává podvratným vypravěčem, jež přispěchá na pomoc vždy, když už ho dávno nepotřebujete. Film diváka vmanipulovává do přímého domýšlení událostí a možná právě jejich neuspokojivé vyústění, nevhodné i ve svém načasování asi jako ohňostroj za denního světla, se odrazilo také do celkového hodnocení.(14.6.2014)

  • Slarque
    ***

    Dva blízcí přátelé z dětství měli vlastní imaginární jazyk, ale jejich vztah v dospělosti na anarchii dětství nedokáže navázat. Cyklistické road movie pustou srbskou krajinou zakončí tornádo. Největším pozitivem je herečka Hana Selimović, na druhé straně bez vševědoucího vypravěče bych se býval rád obešel.(14.7.2014)