Hrají:
Laurent Delahousse, Claire Bloom, Peter Bogdanovich (a.z.), Marlon Brando (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Kiera Chaplin, Michael Chaplin (více)Obsahy(1)
Vzestup geniálního herce, komika a filmaře. Charlie Chaplin byl geniálním pozorovatelem lidské povahy, a zároveň nedokázal vidět své vlastní chyby. V jeho životě se střídaly vzestupy a pády. Bezvýhradně miloval svou matku. Ale tato žena byla psychotická, chorobně obézní, předčasně zestárlá. Prostě smutná a tragická postava. Chaplinova babička i matka skončily v ústavech pro choromyslné. Měl velký strach, že jednoho dne tam taky zamíří. Toto velké trauma si nesl celý život a léčil je bouřlivým milostným životem. Radostné vzpomínky na matku, když byla ještě mladá a krásná, si podvědomě vyhledával v náručí mnoha mladých žen. Částečně to vysvětluje, proč ho mladé ženy tak přitahovaly. Nechtěl jen mít mladé dívenky, ale byl to strach z věku a ze stárnutí. Tři roky po rozvodu s Mildred Harrisovou se znovu zamiloval do dívky, která nebyla zletilá.
Po Kidovi Chaplin chtěl točit celovečerní filmy. A tak v roce 1924 rozjíždí ambiciózní projekt. „Zlaté opojení" realizuje v divoké přírodě, má šest set komparsistů a rozpočet dva miliony dolarů. Tehdy nejnákladnější film roku. Ve filmu natáčeném v roce 1925 získává Tulák filozofičtější aspekt, Chaplin zde nadále pracuje s láskou, hladem, chudobou a vábením peněz. Některé scény si získaly legendární věhlas. Natáčení je komplikované a často je přerušováno kvůli soukromým Chaplinovým problémům. Ta mladičká herečka je Lita Greyová, jíž v té době bylo patnáct. Chaplin se s ní poprvé setkal, když před třemi roky obsazoval „Kida".
(Česká televize)
Recenze (11)
Namiesto dokumentu, postaveného na hĺbkovej analýze, rešerši a systéme, dostávame nakašírované akožedokumentárne zábery, sprevádzané povrchnými dojmami kadejakých "odborníkov", vrátane Miloša Formana (čo? akože prečo???). Časť z toho sú úplné voloviny. Spomína sa pritom iba približne 10% dôležitých udalostí z Chaplinovho života. Jediné, čo tu stojí za to, sú domáce zábery a zábery z nakrúcania, ktoré to však samotné nevytrhnú. (videné dva dni po dočítaní Chaplinovho životopisu) ()
Protože je tohle v pořadí čtvrtý dokument, který jsem o Charlesovi viděl, můžu porovnávat. Tenhle je rozhodně technicky nejlepší. Dobře stylisticky zpracovaný, kvalita záznamů a snad dosud neviděných fotografií je výborná. Pokud jste ale někdo opravdovým fanouškem, řekl bych až labužníkem na Chaplina, tak vězte, že i přes svou stopáž není tento dokument natolik obsáhlý, aby naplnil zcela vaše touhy. V určitých bodech se trochu přeskakuje a zjednodušuje (např. v jeho aférkách s ženami), ale to vůbec nevadí. Je s rozmyslem rozdělen do kapitol, které jsou logicky uspořádány tak, že se z života mistra nic podstatného nevynechá. Navíc mě mile překvapila zmínka vyjednávací scénky, kdy hrál Charles ve vaně na housle... Celkově je to výborný, svěží dokument, umě kombinující archivní záběry s novými, stylizovanými. Nepatrným nedostatkem jsou místy zbytečné výpovědi lidí bez přímého vztahu k Chaplinovi. ()
Sledování mě bavilo, ale nenapadá mě nic, čím by dokument vynikal... Jde o standardní zachycení života legendy Charlieho Chaplina včetně dobových záznamů a úryvků z jeho filmů. Jednotlivé etapy pak komentují jeho potomci, potomci jeho spolupracovníků, filmoví historici a také Miloš Forman :) [ČT art] ()
Francúzi ma, aspoň čo sa týka životopisných dokumentov, milo prekvapujú. A toto je ďalší kúsok do zbierky. Zo široka rozvedený život hereckého génia rokov minulých so všetkým, čo k tomu patrí. Nielen sláva, prepych, ale aj tienisté a traumatizujúce okamihy, ktorými je Chaplinov život naskrz popretkávaný. Plusom je aj to, že čo sa týka jeho kinematografie, ide sa chronologicky film za filmom. ()
Nijak zvlášť obsáhlý dokument o životě a díle filmového génia, s ohledem na dva díly jsem očekával mnohem více detailnějších informací. Ale je pravda, že cílem autorů byl Chaplinův život, nikoli dílo, ukázky sloužily spíše jen k dokreslení životních období. V nich vyčnívají dvě témata, Chaplinova záliba v mladých děvčatech a snaha šéfa FBI Hoovera herce nějakým způsobem "dostat". Hercův svérázný sexuální apetit nechci hodnotit, zato mi přijde strašné, jak se Amerika, zejména v poválečném honu na čarodějnice, dokázala "odvděčit" lidem, kteří byli zosobněním amerického snu. ()
Galerie (2)
Photo © Česká televize
Reklama