poster

Náklad

  • Srbsko

    Teret

  • Francie

    Teret

  • Chorvatsko

    Teret

  • Slovensko

    Náklad

    (festivalový název)
  • USA

    The Load

Drama

Srbsko / Francie / Chorvatsko / Írán / Katar, 2018, 98 min

Scénář:

Ognjen Glavonić

Producenti:

Ognjen Glavonić
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • aribari
    **

    Co vlastně tento film chtěl říci? Že byla celá ta válka nesmyslná? Že kosovští Albánci jsou oběti a Srbové zlosyni? Cožpak se zlé věci neděly na obou stranách? Základní zápletka je nosná, ale nepravděpodobná. Proč by vozili mrtvoly z Kosova do Bělehradu, když je mohli zahrabat kdekoliv jinde a s menším rizikem? Nebo je podložená skutečností? Film měl šanci nestranně ukázat chaos té doby, bezradnost a úzkosti obyčejných lidí, ale je evidentně určen pro západního diváka (návodný obrázek Miloševiče na stěně), něco na způsob muzea komunismu pro turisty u nás...Chtělo by vědět, co na film říkají Srbové.(29.3.2019)

  • Real Tom Hardy
    ****

    "ANYONE KNOW THE WAY TO BELGRADE?" ---------- Nedal som päť hviezd len kvôli svojim zasraným očakávaniam, ktoré sa za dva roky čakania vyšplhali do výšin solídneho mrakodrapu. Tmavý kamerový filter je nádherný, pochmúrne temné prostredie vojnového Srbska brilantne vykreslené a dokreslené zvukovými kulisami stíhačiek, bombardovania a klepotajúceho neznámeho nákladu za kabínou. Leon Lučev je tu skvostný, podobne ako v Chlapi neplačú a Glavonič odviedol v rámci možností kus slušnej roboty. Teraz už zostáva len obligátne zhliadnuť jeho tematicky súvisiaci dokument Hlbina dva, ak ho niekde nájdem.(6.6.2020)

  • Malarkey
    ****

    Na to, jak depresivně film skrz šedobílé filtry působí, zase tak depresivní není. A to i přesto, že je příběhově někde uprostřed bombardování Kosova a nemá vlastně ani šanci, aby nabídl něco, u čeho se divák může alespoň trošku uvolnit. Film Náklad ale nutně nešokuje explicitním lidským svinstvem made in Balkán. Spíš na to jde pomalu formou vyprávění, který se odehrává z 90ti procent v náklaďáku. Buduje atmosféru skrz více než slušnou kameru a čeká na vhodnou chvíli, aby ukázal, o co mu vlastně jde. Pak divákovi nezbývá nic jiného, než aby v titulkách vypnul stroj, odebral se do temnoty a začal přemýšlet, co že to vlastně viděl. No a v tomto případě to tento kousek zvládl na jedničku s hvězdičkou.(1.11.2019)

  • Enšpígl
    ****

    Ze všech filmů, které jsem letos na Febiu viděl jsem o tomhle přemýšlel nejvíc, prakticky celou cestu domu a ještě teď . To podstatný se děje přes hlavního hrdinu, někdy na pozadí záběru, jindy zase na základě činnosti hlavního hrdiny. Dobrá atmosféra, naprosto realistický způsob vyprávění i herectví. U hodnocení možná rozhoduje jak moc je vnímaná z mého pohledu klíčové scéna (úklid náklaďáku ) a dá se do kontextu celého filmu a právě to teď mám v hlavě. Dám čtyři a uvidím zda dojde k nějaké změně v hodnocení nebo ne.(26.3.2019)

  • MikO_NR_1909
    ***

    Ognen Glavonic mal v tomto projekte rovnako obrovský potenciál ako obmedzenia, ktoré stáli za prípadnou voľnejšiou reflexiou srbsko-albánskeho konfliktu. Ako univerzum chaotických peripetií (zrejme jediné priechodné koprodukčné ako aj festivalové riešenie), ktoré opisuje hrôzy a nestabilitu vojnovej situácie je Vlada premostením utrpenia ľudu a zároveň voľným kolieskom osudu, ktoré visí na vlásku, ale zároveň si nepripúšťa, žeby nebol strojcom vlastných rozhodnutí v tejto zapeklitej situácii. Náklad (2018) plynie ako sychravé počasie, ktoré nedovidí slnečné lúče za ďalším rohom. Akoby ste nezainteresovane prenikli do Srbska roku 1999, ale po skončení sa opäť adaptovali tam, kde ste predtým boli [MFF Cinematik, 2018].(15.9.2018)

  • - Rovnako ako dej filmu, aj jeho natáčanie prebiehalo v Srbsku, najmä v okolí Belehradu. (Real Tom Hardy)

  • - V scénach sa frekventovane objavuje Spomen Park Popina, ktorý sa nachádza v dedine Štulec. Pamätník, ktorý zbadá Vlada (Leon Lučev) na fotke na toalete v podniku, je Sutjeska, ktorý sa nachádza v dedine Tjentište. (Real Tom Hardy)

  • - Režisér Ognjen Glavonić mal problém zohnať potrebné financie. Srbský filmový inštitút (Film Center Serbia) mu žiadosť zamietol sedemkrát, čo znamená, že stratil sedem rokov. Eventuálne však podporu poskytli. (Real Tom Hardy)