Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Richenza je historický film o životě české a polské královny Richenzy, v Čechách známější spíše pod jménem Eliška Rejčka. Jedná se o nekomerční, nízkorozpočtový filmový projekt vedený snahou o vyobrazení autenticity života za vlády posledních Přemyslovců. (ČSFD.cz)

Videa (1)

Trailer

Recenze (12)

Blondybaby 

všechny recenze uživatele

Protože je historie mým koníčkem a několik let jsem se věnovala historickému šermu a tanci, čekala jsem na film napjatě a hodně jsem si od něj slibovala. Bohužel přišlo velké zklamání. S obvyklým problémem amatérských filmů, totiž s dost žalostným deklamováním namísto hraní, jsem počítala. Mluvení je asi to nejtěžší - mlčenlivé scény vypadaly dobře, ale jak se promluvilo, šlo to po herecké stránce do kopru. S jedinou výjimkou - a tou je představitelka starší Richenzy. Že nebude nijak pompézní výprava a dvůr bude tvořit asi dvacet osob, to šlo také očekávat a nijak by mi to nevadilo. Co mě ale zklamalo natolik, že dávám jednu hvězdičku (za kostýmy a snahu) je naprosto nudný scénář. Celý film je totálně o ničem - nedozvíte se žádnou historickou souvislost, žádné politické pozadí, nedej Bože, že by osoby dostaly nějakou hloubku. Celý děj je jen o tom, že Rejčka kouká po Jindřichovi, Jindřich po Rejčce, což jí ovšem nebrání se po smrti Václava obratem provdat za Rudolfa. Než stopadesát poetických, leč děj nijak neposouvajících záběrů na miliskování Rejčky s Jindřichem (btw. místy mi přišli až moc neopatrní, zejména za života Václava) bych si radši poslechla, co jí vedlo ke svatbě s Habsburkem, v jaké byla po smrti obou Václavů situaci, proč utekl Korutanec a přišel Rudolf atd. Stejně tak jsem čekala na zmínku o obléhání Kutné Hory a především tzv. Válku dvou královen a Jindřichovo věznění na Týřově... Jindřich i Rejčka byli chytří, mocní a svého času fakticky ovládali celé Čechy. Rejčka se svými věnnými městy rozhodně nebyla bezvýznamnou figurkou, naopak! Tady se ale nedozvíme nic, než že je to k sobě od začátku táhlo a rádi chodili do přírody. To je na 80 minut sakra málo...  Dokonce ani žádný pěkný souboj nebo turnaj nebyl (pokud nepočítám rychlé zapíchnutí Václava III.), že by se to aspoň osvěžilo trochou akce. Subjektivně - pokud hrál Jana z Vartmberka Slovák, nebo prostě někdo pro koho není čeština mateřským jazykem, chtělo to předabovat, třeba i jiným amatérem. Tohle už bylo příliš zoufalé i na amatérský film. A na závěr prkotina, která mě ale pořád kopala do očí - proč měla většinu filmu Rejčka (jinak moc hezká holka) mastné pramínkující vlasy? Jindřich měl háro vymydlené jako z reklamy na Schaumu, takže snahou o absolutní dobovost to asi nebylo... Srovnání - Prach a broky - také amatérský film nadšenců z řad historického šermu. Vybrali si lehčí a nedobový námět a kostýmy jsou místy nic moc, ale dynamikou děje a především brilantními akčními scénami je to dost někde jinde. I herecké výkony jsou o nějaký ten chloupek lepší, je ale pravda, že tento typ rolí se tak nějak lépe hraje... ()

verbal odpad!

všechny recenze uživatele

Neohrabaná a velmi neestetická swingrpárty zmateně pobíhající partičky patrně zanícených, avšak bolestivě nehezkých, ňoumovitých, dickčně malformovaných a totálně kožených LARPistů a koňošuků, kterou by nevytrhly ani detailní záběry na kozypleje a při níž někdo narval historické autenticitě i událostem nenagelovanou borovou šišku rovnou do prdele. Satanžel entusiasmus není koksovatelný, tudíž se domnívám, že to má na filmové HOMObázi co dělat asi tolik, jako ten slavný velkovýpravný, na mobil natočený bourač bloků „Vikinský námezdník Verbalenza z(s)téká hradby Carcassonne a cituje u toho Wykydpédii“. Malá ochutnávka, a až mi tu udělají profil tvůrce, naperu to sem v 8K i z plného frontálu. Soryjako, děcka, bylo vidět, že jste se snažily, až jste si pokousaly jazyky a poslintaly fiži, ale příště raději zůstaňte u toho vzájemného opíchávání se dřevěnými meči mezi genetickými malformacemi a u oslintávání šeredných princezen a drobného hospodářského zvířectva na té vaší louce v Horních Pičovicích, nebo plýtvejte seksuálně frustrovanou energií na nějakých těch mutantích conech. P.S.: Zvláštní cenu odporné poroty „Exemplární umlácení niňerou“ zaslouženě získává autorka zvukostopy za nejotravnější, nejvlezlejší a nejnecitlivější hudební doprovod amatérského porna všech dob. ()

Reklama

roabe 

všechny recenze uživatele

Mám pochopení pro amatérské filmaře a v tomto konkrétním případě dokážu tolerovat strašlivé neherectví nebo příšernou technickou stránku filmu a alespoň oceňuji vášeň a nasazení všech zúčastněných. Proto scénář, způsob "hraní" ani kameru či zvuk nebudu komentovat, to jistě učiní jiní. Holt za málo peněz málo muziky. I když je sympatická úporná snaha o "maximální autenticitu", jak pronesla autorka, tak je potřeba onu autenticitu neboli dobovost dobře znát komplexně, nikoliv jen u kostýmů. Které sice nebyly špatné, ale u některých typů mám pochybnosti o jejich existenci na počátku 14. století, spíše bych je zařadil až do století následujícího. Pro film jsou však použité barvy a struktura látek (jistě LH) nevhodné, příliš zářivé a ploché, a hlavně neživotně nové, čisté a vyžehlené. Také některé doplňky, zejména smaltovaný erb pánů z Lipé a jeho způsob nošení, je mimo realitu (přitom jeho vyšívaná verze použitá bohužel jen v teaseru by byla akceptovatelná). Ani na velkých přešlechtěných jahodách by si tehdy nepochutnávali. Zbrojí a zbraní jsme příliš neviděli (mimochodem šermířská "choreografie" byla hrůzostrašná), ovšem nošení kbelcových přileb pro jejich značnou nepohodlnost bylo obvykle omezeno jen na boj resp. útok jízdy, asi málokdo z rytířů by ji měl nasazenou při běžném cestování. K obsazení – Rejčce bylo 12 let, když si brala Václava II., jemu bylo 29 let, tzn. věk obou představitelů ve filmu skutečnosti poněkud neodpovídá, Václav navíc se svým viditelným pupkem ani králově nemocemi postižené tělesné schránce. Civilizačně postižených pupkatých mužů je ve filmu ostatně víc.. Podoba Elišky Přemyslovny, jíž bylo tehdy 8 let, se blíží skutečnosti, dokonce i její snědá pokožka, jen její (ne)herečka je asi výrazně starší a zřejmě s poruchou růstu.. Z dnešního pohledu by "zamilovanost" 25letého Jindřicha z Lipé do 12leté Rejčky zaváněla pedofilií, možná proto byli vybráni starší (ne)herci.. Za uši trhalo oslovení Rejčky "Rikso", lekl jsem se, že na mě vyskočí otravná reklamní figurka ze srovnávače Rixo. Natáčení na pozdně gotickém hradu Kost (který rozhodně nepasuje do přelomu 13. a 14. století, stejně tak třeba konzoly krbu na malešovské tvrzi) nevypovídá o "maximální autenticitě". Korunu tomu nasadila závěrečná grafika, která měla ukázat proměnu Prahy. Potíž je v tom, že Praha na počátku 14. století již byla velkým opevněným městem, ale hlavně v jejím širokém okolí (tedy i v Tróji nebo Holešovicích, jež grafika ukazuje pokryté lesy) se vyskytovalo množství sídel, vesnic, dvorů, tvrzí, a z okolních lesů již moc nezbývalo, neboť byly vykáceny kvůli tehdejší značné spotřebě dřeva... ()

Pepi74 

všechny recenze uživatele

Rád, strašně rád bych dal víc jak dvě. Ale fakt nemůžu. Jedna je za námět a druhá za kostýmy. I když i ty má i poslední pohůnek krásně čisté a nažehlené. Vím kolik ten špás stojí a stejně jako v bitvě u Slavkova pod Santonem se málokterý vojáček chce umazat. Nádvoří bez jakéhokoliv kobylince, pěkně umetené. Ale nejhorší je, že fakt hodina a půl filmu s neherci, to fakt nejde. Do toho ta uspávající hudba, která by měla být jen podkres a ne hlavním motivem, jak tady někdo psal, němého filmu. Moc mě to mrzí ale fakt víc jak dvě ne a to ještě s odřenýma ušima... ()

Morholt 

všechny recenze uživatele

Výprava úplně v pohodě a dovedl bych si jí klidně představit v televizním projektu typu Hlas pro římského krále. Nic nemám ani proti kostýmům a je fajn, že se všichni během natáčení dosyta najedli. Jenže tím výčet pozitiv končí. Že je to z hlediska historie nesmysl bych ještě dokázal přejít, ale scénáristická a režijní nemohoucnost se překousnout nedá a to i přesto, že se jedná o amatérský film. Když to zkrátím, tak je to především o tom, že všichni zúčastnění za zvuků dobové muziky blbě čumí a to jak na hradě, tak v lese nebo na trhu. Když nečumí, je to ještě horší, protože tu pravděpodobně není jediný alespoň trochu školený herec a podle toho to zní a vypadá. A chyba je i to, že na hodině a čtvrt se snaží tvůrci obsáhnout až příliš velkou část Richenzina života, což tomu také moc nepřidává. Obyčejně člověk filmařským nadšencům ledacos odpustí, ale tady to moc nejde. 10% ()

Galerie (15)

Zajímavosti (1)

  • Na vzniku filmu se zásadním způsobem podíleli neherci a poradci z řad českých reenactorů věnujících se období počátku 14. století. (ČSFD.cz)

Reklama

Reklama