Reklama

Reklama

V paprscích slunce

  • Rusko V lučach solnca (více)
Trailer 1
Rusko / Německo / Česko, 2015, 106 min (Alternativní 90 min)

VOD (1)

Obsahy(1)

Severokorejská dívka Zin-mi se připravuje na oslavy výročí nejvyššího vůdce Kim Čong-ila. Uznávaný ruský dokumentarista Vitalij Mansky dostává povolení sledovat celou její rodinu. Ovšem je mu umožněno filmovat pouze podle pečlivě připraveného scénáře, aby nic nenarušovalo obrázek života spokojeného lidu. Přesto je snímek úplným opakem propagandy. Dokumentaristé totiž nechali běžet kameru i ve chvílích, kdy jsou scény předem aranžovány severokorejskými „režiséry". Nebo ji namířili na usvědčující detaily, které mistrům manipulace unikly. Záběry, které neměly nikdy vzniknout, umně vložili do příběhu o zdánlivě šťastném životě v novodobé potěmkinovské vesnici. Film V paprscích slunce portrétuje Severní Koreu asi jediným možným způsobem – jako nezáměrnou situační tragikomedii. (Bontonfilm)

(více)

Videa (1)

Trailer 1

Recenze (132)

ledzepfan 

všechny recenze uživatele

Smotný fakt, že občas vidíme jak režim režíruje, nebo, že nám Vitalij sdělí, že ten či onen záběr nezobrazuje realitu, dost dobře nestačí k tomu aby si divák z té hodiny a půl odnesl nějaké skutečně zásadní pocity.. Všudypřítomná, šeď, nuda, rutina, slepá poslušnost, atd je ale i tak dost čitelná aby si divák udělal aspoň hrubý obrázek o severokorejských reáliích. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Až dosud jsem měl za to, že Orwellův 1984 vyjadřuje diktaturu ad extremum. Snímek mě přesvědčil o tom, že v KLDR roku 2015 už Oceánii roku 1984 v mnohém překonali. 1) Pár detailů ze života: - bubeníci dávajíci povel, kdy a jak dlouho se má tleskat, - usínající kluk na přednášce veterána korejské války, - zimomřivé děti ohřívající si ruce nad tělesem ústředního topení ve třídě, - oblečení v kabátech ve škole, v továrně i na schůzi._____ 2) Výuka ve škole stojí za zvláštní zmínku._____ 3) Veřejné prostory - čisté, pusté a prázdné - nablýskaný koncentrák._____ 4) Večeře "doma" s asi dvaceti mističkami je očividně bohatší, než jakou dostávají turisté v hotelech pro zahraniční návštěvníky. Hnusné studené bílé zářivkové světlo v bytech připomíná vyšetřovny Ministerstva lásky._____ 5) Malý terminologický slovníček. Zakladatel režimu Kim Ir-sen je Veliký maršál nebo také Věčný prezident. Jeho následník, Kim Čong-il je Inteligentní nebo také Drahý vůdce. Další v řadě, současný Kim Čong-un je pak Milovaný a Vážený maršál či také Vynikající soudruh._____ 6) Natočit budovatelský dokumentární film podle severokorejského scénáře s využitím lokálních naturščiků je fakt crazy nápad. Pokyny korejských režisérů by byly úsměvné, kdyby z toho všeho nešla hrůza._____ 7) Přemýšlím, co bych mohla udělat pro milovaného maršála... pláče osmiletá Zin-mi Leeová. Ruský režisér ji přes tlumočníka radí, aby myslela na něco hezkého. Dívka začne recitovat jednu z režimních manter: Vstupuji do slavného korejského Dětského svazu založeného Velkým maršálem Kim Ir-senem, vedeného Milovaným a Váženým maršálem Kim Čong-unem a slibuji, že budu vždy a všude myslet a jednat v souladu s duchem velkých maršálů podle učení Milovaného a Váženého maršála Kim Čong-una, abych se stala spolehlivou zálohou budování komunismu podle podle zářného revolučního hnutí čučche, pokračujícího z generace na generaci. Tak přísahám._____ 8) Mezinárodně známý 52letý scénárista a režisér dokumentárních filmů Vitalij Vsevolodovič Manskij podrobně a velice zajímavě vypráví o okolnostech filmování. _____ 9) Režisér o natáčení: ...severokorejští odborníci, které nám přidělili, neznají moc dobře moderní technologie. Například nevěděli, že v kameře máme dvě paměťové karty, na které se natáčí. Nám se podařilo odevzdávat jim kopii natočeného materiálu a originál nám zůstal. A to ještě kopii, kterou jsme před odevzdáním sami zcenzurovali. Pod různými záminkami jsme se vytráceli, abychom to mohli udělat. Například kameraman předstíral, že se mu zvedl žaludek, na chvíli se vzdálil a v ústraní promazal záběry, o kterých jsme věděli, že by je Severokorejci rozhodně nepustili. I tento námi zcenzurovaný materiál u nich ale vyvolávat velmi silnou paniku a alarm. Každý den našli něco, co je rozzuřilo, byly to stále samé problémy a výtky. Kdybych měl evropskému posluchači popsat, proti čemu měli výhrady, tak to bude těžko pochopitelné. To jsou pitomosti za hranicí lidské představivosti. Například jim nesmírně vadilo, že jsme ve filmu měli záběr na květiny, který v popředí částečně zakrýval list stromu. To podle nich prostě nešlo. V jejich ideologii, to není ani mytologie, je květ symbolem zemřelého vůdce, což je něco posvátného. Takže nelze, aby ho něco zastiňovalo. Takových pitomostí je spousta. A nedá se o nich ani říct, že by naplňovaly život v Severní Koreji. Ony ho nahrazují. Dodržování všech těch hloupostí je život v KLDR._____...štěstí v Severní Koreji vzniká pouze na příkaz. A když příkaz přestane platit, lidé se vracejí do toho stavu, který… uvidíte ve filmu._____Třeba jsem navrhl, že by dětská hrdinka mohla v jedné scéně jet autobusem do školy, a říkal si, že do filmu propašuji ruch ulice. Pak jsme přišli na liduprázdné náměstí, kde uprostřed byla fronta lidí čekajících na autobus. V místě, kde dřív ani nebyla zastávka. Normální režisér by řekl, nezlobte se, končím. Ale já si řekl, že natočím tu lež. Protože lež nahradila život, normální život tu neexistuje._____Vzali mě do velína, kde byly počítače, ale když jsem pohnul myší, na ploše se zobrazily jen Windows a bylo jasné, že počítače nejsou ani propojené s klávesnicí. Je otázka, pro koho se toto představení vytváří._____Natáčeli jsme v metru. V Pchjongjangu cizinec nesmí do metra bez doprovodu a může projet jen dvě zastávky. Takže celkem smí vidět tři stanice. Mají speciální trasu pro cizince - na určené zastávce vstoupit a na jiné určené vystoupit. Nepodařilo se nám natočit vše potřebné během dvou zastávek a poprosili jsme, ať můžeme jet o kousek dál. Odpovědí bylo kategorické ne. Navrhli nám jet zpátky a tak záběry dokončit. Vysvětluji, že při opačné cestě budou ve vagónech jiní lidé. Na to doprovod: to není problém... Na jejich příkaz celý vagón vstane, přejde nástupiště a posadí se do vagónu vlaku, který jede opačným směrem. To vše mlčky a bez jakékoli diskuse._____V Koreji není žádný strach. Už ne. Zůstal v předchozích generacích. V Orwellovi se člověk snaží schovat se před Velkým bratrem a tady člověk žije pro něho: stále se snaží ukázat mu svou lásku a oddanost. Pokud o takovou možnost přijde, pak teprve cítí svou méněcennost._____ 10) Režisérovi se po dvouměsíčním natáčení podařilo propašovat natočené materiály ze země. Jak, to tají._____ 11) Název snímku se vztahuje k oficiálnímu jménu Kim Ir-sena - Slunce. Hlavní národní svátek je Den slunce, tedy den narození Kim Ir-sena, od něhož se odvozuje nový severokorejský letopočet. V současnosti je tedy rok 106._____ 12) Film je chvílemi nudný, opakují stále stejné situace. Kdyby byl o půlhodinu kratší, neváhal bych s pátou hvězdičkou. () (méně) (více)

Reklama

Junglista 

všechny recenze uživatele

Vážně se u tohohle dokumentu někdo smál? To si děláte pr... jasně, ukrutná snaha aparátčíků udělat herce z několika "lidí" (to díky režimu i na pohled prostě nejsou) může působit směšně, stejně jako u každé zkoušky scény zvyšovat výnosnost textilky o desítky procent. Ale k smíchu to není ani omylem. Já oceňuju jiný pohled na S. Koreu, protože dokumenty jsou díky důkladné přípravě všechny stejné, tenhle je jiný. Poslední scéna hovoří za vše. Až je mi skoro trapně, že jsem se u toho cpal obědem a nikdo mi neříkal, jak mám sedět nebo jak se chovat... ()

EKLEKTIK 

všechny recenze uživatele

"Správně, hodit po nich velký kámen!" I když se dokumentární tvorbě většinou vyhýbám, tentokrát jsem udělal vyjímku a protože se mi do lesa s hanákem nechtělo, rozhodl jsem se vyrazit si sám do Pchjongjangu, ze kterého je tento dokument. Jenže on je to vlastně spíš takový hraný dokument, nebo nahraný? Každopádně to je ale dokumentární film s tou nejkrásnější Kimčongílií v popředí a s tou nejpopulárnější Té trojkou v pozadí, jehož děj jasně dokazuje, že stalinistický režim byl vždy nejpřísněji dodržován na území Asie. Pořád mám však pocit, že se podobné skutečnosti z tohoto snímku odehrávaly během padesátých let minulého století, také u nás. V zemi, která generalissimu Stalinovi postavila pomník. ()

Maq 

všechny recenze uživatele

Ale ano, poznávám to. U nás to bylo v principu stejné. Rozdíl je v míře. Orientálci se podrobují kontrole mnohem ochotněji než západní křesťané, a tak to Kimové (a další) mohli dovést k vyšší dokonalosti. --- Jak jsem se tak díval do tváří těch Korejců, získal jsem dojem, že nijak démonicky indoktrinovaní nejsou. Volají slávu Kimovi a myslí si něco o prdeli. To mě, v rámci možností, vlastně potěšilo. ()

Galerie (25)

Zajímavosti (4)

  • V hotelu, kde byl štáb ubytovaný, byla zvláštní místnost, kam každý večer museli filmaři odevzdávat veškerý materiál, který ten den natočili. Severokorejci pak zničili ty záběry, které považvali za závadné. Filmařům se ale povedlo část materiálu ukrýt. (ganjoman)
  • “Chtěl jsem natočit film o pravé Koreji, ale neexistuje tam reálný život tak, jak ho známe. Vyskytuje se tam pouze vize mýtu o skutečném životě. Takže jsme udělali film o falešné realitě,” sdělil Vitalij Manskij pro britský Guardian po ročním natáčení v Severní Koreji. (Zdroj: 2media)
  • Na průběh natáčení dohlíželi místní ideoví pracovníci. (ČSFD)

Související novinky

Východní fronta vstupuje do kin

Východní fronta vstupuje do kin

13.04.2023

24. února 2022 Jevhen odešel na frontu. Od první minuty rozsáhlé ruské agrese proti Ukrajině natáčel všechno kolem sebe. Desetitisíce uprchlíků opouštějící ve spěchu své domovy a vytvářející… (více)

Reklama

Reklama