Reklama

Reklama

Tetsuo

(festivalový název)
  • Japonsko Tecuo (více)
Trailer
Japonsko, 1989, 67 min (Special Edition: 69 min, Director's Cut: 77 min)

Obsahy(1)

Čiernobiely príbeh dvoch mladých mužov, ktorých osudy spojila nešťastná náhoda. Japonský kultový režisér Shinya Tsukamoto vytvoril na základe celkom jednoduchej myšlienky pôsobivý, ale predovšetkým kontroverzný film, v ktorom sa muž začne meniť na kovové monštrum. (Furmi)

Videa (1)

Trailer

Recenze (338)

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Cyberpunkový kumšt nových vekov v zásade predstavuje príbeh fetišistu, ktorému abnormálnosť „kľúčového pokroku“ za napĺňaním cieľov technologizácie a industriálneho vývoja extrahuje v konečnom dôsledku s jeho princípmi slobody v neslobodu. Tá sa v ňom prejavuje akýmsi hormónovým účinkom, ktorý deštrukčne zatarasuje jeho potreby slepých pudov a nekoordinovanosti, škriepi jeho senzitívne nedostatky a prehnanú reakčnú citlivosť, ktorá ho konieckoncov zabíja a pre-orientováva v krátkozrakú robotickosť. Tú, s ktorou sa vedome či nevedome vizuálne identifikuje a je i jeho oporným bodom. Ocitá sa v medzipriestore spoločenského odcudzenia a vlastného fetišizmu, ale film práve skrz akéhosi snového psychoanalytického surrealizmu dotýkajúceho sa jeho živelných experimentov a zmyslovej deštrukcie participuje v tomto nervydrásajúcom boji duálne. O život a zachovaní si príčetného vedomia, poprípade dôstojných foriem existencie. Ide o mimoriadne pôsobivý experiment, ak by i samotná gradácia dokázala priniesť (podľa môjho názoru širšie pole "dystopickej transcendentálnosti") resp. vyobraziť dáky prelomový moment, ktorým by sa dej dal v opačnom garde interpretovať ako prerod jedinca zničeného v uvedomelého a široko rozhľadeného. Takýmto spôsobom a vo víre čiernobielej strihovej skladby sa orientujeme skôr už v onom svete lineárne a ťažšie sa nám číta rámec samotnej ideológie a druhov motivácií, ktorými sa popasováva. ()

Douglas 

všechny recenze uživatele

Experimentální, cyberpunkový, surrealistický film japonského tvůrce Shinya Tsukamota o úředníkovi, který se začne měnit v kov, vypráví zdánlivě lineární děj, který se ale mnohdy vrací sám v sobě, přičemž pozůstatky z narativních odboček mají vliv na hrdinu i posléze (když se dostal někam, kde se mu změnila ruka v ošklivý kovový pařát, a pak extrémně zrychlenou zpětnou jízdou kamery "zacouval" film i s ním zpět, ocitnul se sice na stejném místě jako předtím, ale pařát mu už zůstal). Úředník se ale neprojevuje v esteticky líbivou kovovou kostru na způsob terminátora, ale v beztvaré monstrum, které během své transformace musí prodělat fáze obrovské bolesti, ale stejně se na konci "cítí skvěle". Zneklidňující, těkavý, hyperrychlý a recepčně náročný film ale fascinuje nespoutaností, s jakou porušuje veškerá pravidla. ()

Reklama

Subjektiv 

všechny recenze uživatele

Z gigerovských obrazů, stop-motion animace, ultrarychlého střihu, industriální hudby, ruchů, změti kovu, výměšků zmučeného lidského těla a sexu vykoval Tsukamoto surrealistickou, hororovou noční můru bez identifikovatelné fabule a interpretace. Tak nějak se o Tetsuovi píše. Poněkud se zapomíná na fakt, že co je pro jednoho noční můra, může být pro druhého sen, skrz který se dobere veselého rána. Že strach nahání lidem i návštěva zubaře a injekce, které jim ve skutečnosti pomáhají. +++++ Pokud je Tetsuo snem, pořád to ještě neznamená, že se nemůžeme pokusit o jeho interpretaci. Pokud vím, nějaký Freud si na tom založil část své živnosti a ještě dnes tisíce jeho následovníků pokračují v praktikování této kontroverzní psychologické metody. Film ale není sen, film je především film, interpretaci si zaslouží. Pokud se té věci neujme břídil, ale největší žijící český vykladač zdánlivě nevyložitelného, člověk strojům blízký, stane se náhle možnou. Rád jsem se této hry ujal. Pozor, interpretace se neobejde bez SPOILERŮ. +++++ Mnozí diváci zmatení nánosem obrazů přehlédli samotný začátek filmu, v němž si Tetsuo sám "voperovává" do svého těla šroub bez hlavy. Jeho motiv poznáme z výzdoby jeho chudičkého experimentálního pracoviště, výstřižků fotografií atletů, vlastníků nejdokonalejších těl lidstva. Tetsuo v touze se jim vyrovnat, možná je i překonat, provede první primitivní krok na cestě k tomu, učinit je historií. Nechtěně tak spouští metamorfózu mnohem zásadnější, než si dokázal představit. +++++ Nahání mu ohromný strach a jen proto a pro svou působivost Tetsuo přijal formu noční můry. Pod povrchem, pod vzhledem, tam skrývá se vize naprosto žádoucího splynutí se strojem, které poskytne nové smyslové vjemy, nová potěšení, nové poznání, nové zkušenosti, nový způsob bytí. Hrdina marně prchá před svým vlastním výtvorem, vždyť si jej nosí v sobě. Stroj prorůstá do Tetsuovy intimity, objevují se motivy industrializovaného sexu, začíná nejenom vypadat ale i vidět a cítit jako stroj. +++++ Jeho schopnost ukojit ženu dávno přesáhla běžnou, jeho snaha zlepšit člověka se ukázala úspěšnou. Ani dokonale obšťastněna však nedokáže změny milovaného přijmout a tak jakožto přežitý pozůstatek minulé éry žena odchází na smetiště dějin. +++++ Odolnější Tetsuo se též děsí procesu i výsledku metamorfózy. Nechápe, že směřuje k existenci na vyšší úrovni, že se stává dokonalejší bytostí. Dívky se též obávají první menstruace a deflorace, třebaže oboje je nezbytné, aby se mohly stát opravdovou ženou. Nejenom strach, ale i bolest provází ztrátu panenství a první promeškanou ovulaci. Přeměna Tetsuova, tisíckrát zásadnější přeměna si žádá bolesti a strachu tisíckrát více. Musí krvácet tak, jako se krvácelo na pařížských barikádách, o Velkém Říjnu i na kříži. Každá závažná revoluční změna si to zřejmě žádá a tentokrát nemusíme být pohoršeni, protože zatím ještě cennou kapalinu ztrácí jen sám nedobrovolný revolucionář. +++++ Má štěstí, na pomoc mu přichází zkušenější kolega, který mu asistuje při získání získání finálního tvaru. Nejde o protivníka, jak se mi jevilo při první projekci, ale o průvodce na cestě k budoucnosti. Sám říká: "Ukáži ti nový svět," a: "Dokončím tě." Má leccos z chování guru východních náboženství a filozofií, jež známe z kung-fu filmů. Tetsuo se po zkompletování konečně cítí skvěle. Nám to tak možná nepřipadá, ale hodnotit vyšší bytost podle našich přízemních standardů nám nepřísluší. Jeho radost nechápeme. Překonal nás, překročil všechny meze uchopitelné představiteli zastarávajícího přežívání. Přijal, pochopil, osvobodil se, zvítězil. Pryč je takzvaná noční můra. +++++ Kulturní luddisté, biologičtí luddisté i zcela obyčejní luddisté, Tsukamoto vám vytřel zrak. Nalezl krásu v hadicích, trubkách a čepelích, potěšení v hluku, skřípotu a hučení fréz, strhl nás šílenou rychlostí ocelového světa. Dal Tetsuovi moc prolomit hranice času. I my přispějeme k proměně lidí ve stroje. Přísáhám, že to uděláme! +++++ Chci chlemtat ropu z hlubin Matky Země, chci žvýkat smolinec z jejích žil, obrůstat železem, lesknout se chromem, slyšet hudbu v továrním rachotu, chci se milovat s Ženou Zemí svým vrtákem. Yeah! Stroj je mým bohem a já jsem stroj! Ore wa Tetsuo desu, ore wa kami desu! +++++ Či se Vám zdá můj výlev přízemní a živočišný? Pak stoupejte k výšinám s Teilhardem de Chardin: "Hmoto fascinující a silná, hmoto jež laskáš i ZOCELUJEŠ..., svěřuji se Tvým mohutným přívalům. Přešla do Tebe moc Kristova. Strhuj mne svými půvaby. Živ mne svou mízou. Zakaluj mne svou nepoddajností. Osvobozuj mne tím, co Ti bude vyrváno. Celou svou realitou povzbášej mne nakonec k božství." +++++ Vyrazím do ideové války proti zaostalosti, vyrazím k transcendenci, k bodu Omega. Tetsuo se svým bratrem již vyrazili, na alegorickém voze. Pišme knihy, stavme vozy, rakety, pronikejme do nitra buněk, na dno oceánů, vší silou srážejme hmotu, palme z laserů, hřejme se v plazmě a ochočme si černé díry. Oceloví lidé musí růst, do výšky, do šířky, do délky, do množství, do hloubky, do času! Řvoucí automobil, který jako by se řítil po kartáčových nábojích, je (opět) krásnější než Niké ze Samothráky. () (méně) (více)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Hodně bizarní surrealistická groteska o proměně člověka v chodící šrot se jistými prvkami dotýká i sci-fi a horroru a oplývá originální, nezaměnitelnou atmosférou, která plyne z temné černobílé atmosféry, industrialního prostředí, kakofonické hudby a experimentálního střihu. Jen si nejsem jist, když jsem se u mnoha scén hlasitě smál jako u komedie, zda to tvůrci chtěli, ale u té nečekaně groteskní až absurdní akce se spoustou přibývajícího zhoubného šrotu to prostě nešlo jinak a dá se říct, že jsem se skutečně svérázně bavil. Bohužel zdaleka ne po celou dobu – i vzhledem ke chabě rozvinutému ději (přestože jistá gradace stále více ab absurdum tu je) mi totiž 67 minut připadalo zdlouhavých a poslední třetina už hůře stravitelná. Nedivím se, že je Tetsuo ve své oblasti tak slavný, ale protože takřka okamžitě začne vybalovat před divákem svou hlavní zápletku, nějaké větší pohlcení do děje se znalostí pozadí a bližším seznámením se s postavami tu nefunguje a pro mě zdaleka nedosahuje zážitek např. z Cronenbergovy Mouchy (taky s nečekanou proměnou člověka). Sledovat víc než hodinu jednu samoúčelně a izolovaně rozvinutou bizarní zápletku, byť obohacenou o sbírku pár dalších absurdních nápadů, mě ke konci už dvakrát nebralo a k větší než jednorázové trojhvězdičkové spokojenosti nestačilo. [60%] ()

Arbiter 

všechny recenze uživatele

What have I become, my sweetest friend.. Tsukamoto s divákem nemá slitování. Bolí to. Industriálem opanovaná vize úpadku, to je pro mě Tetsuo. Tam, kde je příležitost prokázat lidskou slabost a ukovat z ní progres. Monumentální iniciace skrze bolest a animální rozkoš. Kurví se tu odpad lidských výtvorů a duše. Ochutnej hnus jako dítě, rozdávej ho jako dospělý. Sex supluje lásku a chtíč vede k (sebe)destrukci. Kým je člověk? Kým jiným, než uboze nicotnou zrůdičkou. A budu sesazen z trůnu. A bude to správné. Proměním se v do vlastní, pokřivené, ideologie mumifikovanou nulu. Snad z popela nepovstanu dřív, než má hvězda zhasne. Hypnotizující noční můra. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (4)

  • Film odkazuje na společnost, která více a více využívá elektroniku, jenž ji mentálně ničí. (Emo-haunter)
  • Natáčení trvalo více než rok a půl, a přestože se během něj Cukamoto rozešel s většinou členů štábu ve zlém, výsledek jej katapultoval mezi nejvyhledávanější autorské tvůrce 90. let. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Významný spisovatel a filmový kritik Stephen Holden z New York Times popsal film jako snímek s hyperkinetickým tempem a divoce zkresleným herectvím, rovněž se zvráceným smyslem pro humor. Dospěl k závěru, že tento film je pouze pro milovníky podivných filmových žánrů a klasické obecenstvo může hodně pobouřit. (Emo-haunter)

Související novinky

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

7. ročník sci-fi festivalu Future Gate je tu

22.01.2020

Největší český festival sci-fi filmů a kultury Future Gate divákům přinese řadu nových oceňovaných snímků (Malý Joe, Vivárium, H0use), které budou soutěžit o hlavní cenu festivalu, ale i nesmrtelné… (více)

Reklama

Reklama