Reklama

Reklama

Leo McCarey

Leo McCarey

nar. 03.10.1898
Los Angeles, California, USA

zem. 05.07.1969 (70 let)
Santa Monica, California, USA

Biografie

“Miluji, když se lidé smějí. Miluji, když pláčou. Mám rád příběhy s poselstvím a doufám, že se diváci při vycházení z kina cítí šťastnější, než když do něj přišli.”

Thomas Leo McCarey, americký režisér, scénárista a producent, se během svého života podílel na asi dvou stovkách filmů, zvláště komediích, ve kterých uplatnil svůj ohromný vkus a skvělý smysl pro humor. Francouzský režisér Jean Renoir jednou údajně prohlásil, že žádný jiný hollywoodský režisér nerozuměl lidem lépe než Leo McCarey. Jméno dostal po svojí francouzské matce Leoně a bratr Ray se stal později také režisérem.

Chodil do katolické školy, studoval losangelskou střední a otec ho přinutil jít na práva. Krátce pracoval jako trestní obhájce v Los Angeles a San Franciscu a má se za to, že mnohé v jeho filmech vychází z jeho soukromého života. Často vzpomínal na svůj poslední případ, kdy měl obhajovat jednoho manžela-násilníka a ten ho hnal ze soudní síně až dolů na ulici. Tím se také skončila jeho právnická kariéra. Nikdy údajně nevyhrál žádnou kauzu, jak alespoň tvrdil.

Začínal v roce 1920 jako asistent režie u Toda Browninga ve studiích Universal, svůj um si ale vybrušoval ve studiích Hala Roache (Hal Roach Studio). Hal Roach ho zaměstnal v roce 1923 a v začátcích psal McCarey vtipné scénky pro Our Gang a další hvězdy studia, potom produkoval a režíroval pásmo krátkometrážních filmů včetně vynalézavých grotesek s rozjařeným Charleyem Chasem (BROMO AND JULIET, 1926).

Právě u Hala Roache dal McCarey dohromady Stana Laurela s Oliverem Hardym a položil tak základy pro jednu z vůbec nejstálejších komických dvojic. Napsal jim řadu scénářů, jako režisér je podepsán pod jejich komediemi DOMNĚLÁ NEVĚRA (We Faw Down, 1928), ZLATÁ SVOBODA (Liberty, 1929) a MALÉ NEDOROZUMĚNÍ (Wrong Again, 1929). Se svojí ženou Stellou a dcerou Virginií Mary žili v Beverly Hills jen kousek od přítele a filmařského kolegy Hala Roache, který později prohlašoval že to byl on, kdo spojil Laurela s Hardym a někdy je to také tak chybně uváděno.

V roce 1929 se Leo stal zástupcem šéfa produkce celého studia a po nástupu zvuku vsadil McCarey na režii celovečerních filmů. V té době pracoval s takovými talenty, jako byli Gloria Swansonová – romantický muzikál INDISCREET (1931), Eddie Cantor – muzikál THE KID FROM SPAIN (1932), bratři Marxové – slavná muzikálová komedie KACHNÍ POLÉVKA (1933), W.C. Fields – SIX OF A KIND (1934), Mae Westová – westernkomedie BELLE OF THE NINETIES (1934) a Harold Lloyd – MLÉČNÁ DRÁHA (1936).

V roce 1937 získal McCarey svého prvního “režijního” Oskara, za kvintesenci bláznivé komedie NAHÁ PRAVDA (1937) s Cary Grantem a Irene Dunne (“Irene Dunne můžete klidně nazvat 'První dámou Hollywoodu', protože ona byla první skutečnou dámou, kterou kdy Hollywood poznal.”) Někde tady také nalezneme kořeny Grantova jedinečného filmového projevu, vycházejícího do značné míry z vystupování a způsobů McCareye, se kterým si byl Grant navíc podobný také fyzicky.

Sám režisér prý na jeho adresu poznamenal, že mu Cary “ukradl” kus osobnosti a od té doby se jejich vztahem táhla nit vzájemného a nikdy neukončeného 'nepřátelství' (“Pořád jsem nepřišel na to, co ho trápí. Během těch šestnácti hodin denně, co byl na nohách, nebylo myslím dvacet minut, aby si nestěžoval. Nikdy jsem se nesetkal s tak permanentně rozhozeným chlapem.” - McCarey o Grantovi).

Jak jednou poznamenal režisér a scénárista Peter Bogdanovich, "Po 'Nahé pravdě', když přišlo na odlehčenou komedii, tu byl Cary Grant a až pak všichni ostatní.” Ve stejném roce režíroval McCarey film, který pokládal za svůj nejlepší, MAKE WAY FOR TOMORROW (1937). Však taky při přebírání ceny Akademie pronesl, “Díky, ale dali jste mi ho za nesprávný film.” Srdceryvné drama, v hlavních úlohách s Victorem Moorem a Beulah Bondi, poukazovalo na špatné zacházení se staršími.

McCarey byl nejen komikem, ale také zaníceným katolíkem s hlubokým zájmem o sociální problematiku. Během 40. let, kdy se zaměřil na otázku lidské rovnosti a rovnoprávnosti, dostala jeho práce serióznější tón. Ke konci války natočil “církevní drama” FARÁŘ U SVATÉHO DOMINIKA (1944), příběh mladého energického kněze Chucka O'Malleyho v podání výtečného Binga Crosbyho, který mu přinesl nejen druhého Oskara pro “nejlepší režii” (film posbíral celkem sedm sošek), ale také značnou sumu z podílů na zisku. Jeho pokračování, drama s osmi nominacemi ZVONY OD SVATÉ MARIE (1945) s Crosbym a Ingrid Bergmanovou, které už produkovala McCareyho vlastní společnost Rainbow Productions, se dočkalo podobného diváckého úspěchu.

Po Korejské válce se některé z jeho filmů dočkaly negativních ohlasů: protikomunistický MY SON JOHN (1952) kasovně úplně propadl. Během pěti let byl už ale zpátky ”na koni”, tentokrát jako spoluautor, producent a režisér filmu NEZAPOMENUTELNÁ LÁSKA (1957), dnes už klasické romantické komedie s Cary Grantem a Deborah Kerrovou, povedeného remaku vlastního filmu MILOSTNÝ ROMÁNEK (1939) s Irene Dunne a Charlesem Boyerem (podle širokého mínění kritiků měla navrch první verze). Pokračoval s komedií RALLY 'ROUND THE FLAG, BOYS! (1958) s životními partnery Paulem Newmanem a Joanne Woodwardovou. Jeho poslednímu filmu - SATAN NIKDY NESPÍ (1962) - se dostalo jen chabého přijetí.

Leo McCarey zemřel o sedm let později na emfyzém, pohřben byl na hřbitově Holy Cross v kalifornském Culver City a také on má svoji hvězdu na hollywoodském Chodníku slávy.

Zajímavost: Byl prvním režisérem, který za jeden film (za “Faráře”) posbíral Oskary ve třech hlavních kategoriích a patří do elitní skupiny režisérů, kteří získali Oskara za “nejlepší film”, “nejlepší režii” i “nejlepší scénář” (původní/adaptovaný): Billy Wilder, Francis Ford Coppola, James L. Brooks, Peter Jackson a bratři Coenové, kteří si produkovali, spolurežírovali a napsali thriller TAHLE ZEMĚ NENÍ PRO STARÝ (2007).

Marek "džanik" Janík

Režisér

Filmy
1962

Satan nikdy nespí

1958

Rally 'Round the Flag, Boys!

1957

Nezapomenutelná láska

1952

Můj syn John

1949

Šťastni v lásce

1948

Good Sam

1945

Zvony od svaté Marie

1944

Farář u svatého Dominika

1942

Once Upon a Honeymoon

Reklama

Reklama

1939

Milostný románek

1937

Make Way for Tomorrow

 

Nahá pravda

1936

Mléčná dráha

1935

Sluha gentleman

1934

Belle of the Nineties

 

Six of a Kind

1933

Kachní polévka

1932

The Kid from Spain

1931

Indiscreet

1930

Let's Go Native

 

Part Time Wife

 

Wild Company

1929

Red Hot Rhythm

 

Romance mládí

1921

Society Secrets

Seriály
1955

Screen Directors Playhouse

Dokumentární
1950

You Can Change the World

Krátkometrážní
1929

Big Business

 

Dad's Day

 

Going Ga-ga

 

Liberty

 

Madame Q

 

The Unkissed Man

 

When Money Comes

 

Why Is a Plumber?

 

Wrong Again

1928

Blow by Blow

 

Came the Dawn

 

Do Gentlemen Snore?

 

Family Group, The

 

Feed 'em and Weep

 

Habeas Corpus

 

Imagine My Embarrassment

 

Pass the Gravy

 

Should Married Men Go Home?

 

Should Women Drive?

 

Tell It to the Judge

 

That Night

 

The Boy Friend

 

The Fight Pest

 

The Finishing Touch

 

We Faw Down

1927

Don't Tell Everything

 

Eve's Love Letters

 

Flaming Fathers

 

Jewish Prudence

 

Should Men Walk Home?

 

Should Second Husbands Come First?

 

Sugar Daddies

 

Us

 

Way of All Pants, The

 

What Every Iceman Knows

 

Why Girls Say No

1926

Be Your Age

 

Charley My Boy

 

Dog Shy

 

Long Fliv the King

 

Mama Behave

 

Mighty Like a Moose

 

Mum's the Word

 

Romeo a Julie

 

Tell 'Em Nothing

 

Šílenství

1925

Bad Boy

 

Big Red Riding Hood

 

Fighting Fluid

 

Hard Boiled

 

Hello Baby!

 

His Wooden Wedding

 

Hold Everything

 

Innocent Husbands

 

Is Marriage the Bunk?

 

Isn't Life Terrible

 

Looking for Sally

 

No Father to Guide Him

 

Plain and Fancy Girls

 

Rat's Knuckles, The

 

Should Husbands Be Watched?

 

The Caretaker's Daughter

 

The Family Entrance

 

The Uneasy Three

 

What Price Goofy?

1924

A Ten-Minute Egg

 

Accidental Accidents

 

All Wet

 

Bungalow Boobs

 

Jeffries Jr.

 

Outdoor Pajamas

 

Publicity Pays

 

Royal Razz, The

 

Seeing Nellie Home

 

Sittin' Pretty

 

Stolen Goods

 

Sweet Daddy

 

The Poor Fish

 

Too Many Mammas

 

Why Husbands Go Mad

 

Why Men Work

 

Young Oldfield

Scenárista

Producent

Herec

Reklama

Reklama