Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Dokumentární
  • Akční
  • Komedie
  • Animovaný

Recenze (1 249)

plakát

Poltergeist (1982) 

Horor pro celou rodinu.Z celého filmu je přímo hmatatelně cítit,že s ním měl co dočinění Steven Spielberg,protože Poltergeist nese celou řadu prvků typických pro jeho tvorbu,včetně celkové přístupnosti filmu,který,ač si stále zachovává znepokojivou atmosféru,se nebere tak úplně vážně a je především ukázkovou esencí toho,jak vypadaly filmy v osmdesátých letech.Velmi mě to bavilo,navzdory několika scénám,které mi do celkového pojetí filmu moc nezapadaly a které jsou pravděpodobně dílem toho,že něco režíroval Spielberg a něco Hooper,který je uváděn jako režisér. 80 %

plakát

Temné stíny (2012) 

Smutný pohled.Zvláště pro mě,protože Tim Burton kdysi byl mým nejoblíbenějším režisérem a moc jsem mu přál,aby se po zakázkové Alence vrátil v plné parádě a všem lidem,kteří o něm říkali,že se dávno vyčerpal,jasně ukázal,že má filmovému fandovi ještě stále co nabídnout.Po Temných stínech ale kapituluji.Burton se skutečně vyčerpal,už nehledá divné a šťavnaté látky proto,aby se v nich umělecky realizoval a ukázal divákům,že divný neznamená divácky neatraktivní.Teď už se jen vyžívá v podivnostech,které jsou mainstreamem zcela přijatelné a zvládnou uspokojit maximálně sváteční diváky,kteří se v kinech ukáží dvakrát do roka,když uvidí,že Johnny Depp se na ně zase jednou legračně tváří z plakátu.Tohle je skutečně výtažek toho nejhoršího z Burtonovy tvorby dotažený k extrému.Líbilo se mi prvních deset minut,které popisují Barnabasův zrod,pak do sebe ovšem režisér začne míchat jeden žánr za druhým klidně i během jedné scény.Jak do rodinné komedie zapadá masakrování nevinných lidí? Proč Helena Bonham Carter hraje jako v komedii a Michelle Pfeiffer jako ve vážném rodinném dramatu? Jak může Burton do filmu rvát tolik různých dějových linek a postav,aniž by se obtěžoval nakousnuté věci pořádně dovysvětlit? Kde je nějaká alespoň trochu smysluplná mytologie,vždyť v tom filmu pobíhají čarodějky,upíři,vlkodlaci a bůhvíco ještě a nikdo neřekne,kde se to bere! Místo toho,aby si režisér vybral,zda točí komedii o konfrontaci člověka s jinou dobou,tragický příběh o osudové lásce či horor o probuzeném a hladovém upírovi,zplácal to všechno dohromady do jednoho celku,který po 80 % stopáže nedává moc smysl,všechno to obalil svým potemnělým vizuálem plným divných domů,stromů a bílého make-upu a dal to studiu s tím,že je tam Depp,vtipy a je to podle prý docela slavného seriálu,takže to musí být jasný hit,no ne? Tentokrát se Burton nemůže vymluvit na studio,tvůrčí svobodu měl po miliardové Alence jistě pořádnou.Takže problém bude v něm samotném.Už ho režírování nebaví? Došly mu nápady? Těžko soudit.Můj dřívější obdiv k tomuto osobitému a jedinečnému tvůrci se v tuto chvíli každopádně změnil spíše v lítost nad tím,kam to dopracoval.Co takhle vykašlat se na okoralé trademarky a zkusit přijít s něčím,jako bylo Velká ryba? Zvládneš nás ještě nadchnout,Time, nebo nad tebou skutečně mám zlomit hůl? Uvidíme,uvidíme... 40 %

plakát

Avengers (2012) 

Čisté komiksové potěšení.Marvel už před čtyřmi lety přesně vypozoroval skulinku na trhu zfilmovaných komiksů a zvládl ji vyplnit na výbornou.Od psychologie tu máme X-meny,od civilnosti Batmana,od větších témat Watchmeny a kdybych to bral do důsledku,ani jednomu z těchto filmů se Avengers nerovnají.A ani nechtějí,protože přinášejí do světa filmu skutečně komiksový feeling,který nedělá ze superhrdinů šašky v kostýmech,zároveň ale netouží být ničím jiným než ultimátní letní zábavou,která dobře zná své fanoušky a zvládá jim předkládat přesně to,co chtějí.A díky Jossi Whedonovi,jeho precizní režijní práci a špičkovým dialogům to bohatě stačí.Když dáte člověku,který proslul vytříbenou prací s charaktery,skupinku takhle perfektně vyprofilovaných postav,je jasné,že slovní výměny budou zatraceně jiskřit a paradoxně mě vzájemné špičkování Thora,Starka,Capa a Bannera bavilo snad nejvíce na celém filmu.Navíc tady je Loki,nejlepší marvelovský záporák,který film obohacuje o potřebné vnitřní napětí.A pak není až tak podstatné,že děj je VELMI zjednodušený a že jde v podstatě jen o přehlídku silných charakterů,protože jak ten film chytne tempo,jen těžko se proti němu dají vznášet nějaké námitky.A když se rozjede finální akční inferno,čelist padá k zemi definitivně, blockbustery posledních let se jdou zahrabat a představuje se nám jedna z nejlepších akčních sekvencí vůbec.Důraz na detail,absolutní přehlednost,dokonalé propojení celé akce a jejích jednotlivých částí spolu s fantastickými triky jednoduše berou dech,nejvíc mě pak fascinuje,jak perfektně se Whedonovi podařilo spojit všechny hrdiny do jednoho týmu a jak dokázal,že vedle prakticky všemocných mašin jako Thor nebo Hulk nepůsobí třeba takový Hawkeye jen jako trapák s lukem,ale jako plnohodnotný borec.Vůbec,to propojení severského boha ze "shakespearovské fantasy",hláškujícího narcisty z akční komedie nebo vlasteneckého supervojáka z brakového válečného filmu proběhlo tak hladce,že nezbývá než uznale pokývat hlavou.Když člověk připočte vizuální kvality Scarlett Johansson,cool faktor Sama L. Jacksona s bazukou,Bruce Bannera,který se konečně jeví jako zatraceně nosná a zajímavá figura,kterou měl být už dávno,Pepper Potts v krátkých šortkách a několik ultimátních Hulk momentek,je z toho perfektně vyvážený kompromis mezi inteligentními X-Meny a barevným,velmi komiksovým Spider-Manem,kerému jednoduše nelze odolat.Protože blockbuster čistě pro zábavu,který tak dokonale plní svůj primární účel,tu nebyl od... prvních Transformers? 90 % P.S.: IMAX+původní znění = blaho největší!

plakát

Dorian Gray (2009) 

Obraz Doriana Graye není látka úplně nejkompatibilnější s filmovým plátnem,nicméně nevěřím,že tohle nešlo natočit lépe.Bez laciných hororových vsuvek,zbytečných efektů,stylizovaného Londýna a vpasování samotného Doriana do role nadrženého hezouna bez hlubších vrstev.Se ctí z filmu vychází pouze Colin Firth,ale Henry Wotton se hraje se všemi těmi svými vděčnými průpovídkami skoro sám.Konec ale zabíjí i tuhle báječnou postavu a definitivně mě utvrdil v tom,že tahle adaptace si zaslouží být okázale ignorována. 35 %

plakát

Spartakus (2010) (seriál) 

1. série: Úvodní díly spolehlivě odrazují,ve finále však Spartakus vyrostl v přesně zacílený brakový nášup,jaký na seriálovém poli chyběl.Otravnou stylizaci naštěstí postupem času nahradily scénáristicky zkušeně vedené příběhy jednotlivých postav,která má každá svou solidní backstory a mnohé z nich paradoxně zastinují i samotného Spartaka,který hlavně ze začátku nepůsobí úplně nejnosnějším dojmem.I on se však postupem času zbaví jakési černobílosti a potvrdí tak celkový kvalitativní růst seriálu.Jen škoda,že subjektivně mě finální díl relativně zklamal a nedočkal jsem se v něm žádné skutečně památné sekvence,která by se do něj hodila.Takovou bylo v předposledním díle Spartakovo skvostné představení před Glaberem,které v sobě neslo větší dávku zadostiučinění než finální krvavá lázeň.Každopádně jsem zvědavý na druhou sérii,která sice nejspíš bude poznamenaná Andyho smrtí,ale věřím,že se s tím tvůrci poperou se ctí. 85 % 2. série: Zezačátku jsem si horko těžko zvykal na nového představitele a ruku na srdce, ani scénáristicky nebyly řekněme první čtyři díly žádný zázrak. S nástupem Gannica (který rychle vyrostl v mou nejoblíbenější postavu) se ale dění řádně rozhýbalo a druhá polovina řady už šlape jedna radost. Parádní postavy, dobře gradované příběhy a velmi solidní závěr navnazují na třetí sérii, která by mohla znamenat epické uzavření celé téhle řezničiny. 75 % 3. série: V tom nejlepším se má skončit a Spartakovi se to, pro mě velice překvapivě, dokonale povedlo. War of the Damned je suverénně tím nejlepším, co nám seriál přinesl. Především se konečně hraje ve velkém, povstání otroků už není jen záležitostí pár nasraných gladiátorů, ale mluvíme o celé armádě, před kterou se Řím po právu třese. Konečně se tak dočkáme skutečně velkých bitev (ta závěrečná je fantastická) a především - tentokrát se musí skutečně tnout do živého, protože vše směřuje k nevyhnutelně tragickému konci. A tak přicházejí na řadu skutečné emoce. Osmý díl je asi tím nejsilnějším, fantasticky vedený a vygradovaný, ovšem celá série má tentokráž překvapivě málo slabých míst téměř každá epizoda má svůj příběh, který diváka chytne a nepustí. Poslední, co je třeba zmínit, je kýžený větší prostor pro Římany. Crassus a především Caesar dali seriálu šťávu a konečně i důstojné soupeře pro otroky, kteří se až doteď zdáli neporazitelní. Osobně též doufám v římský spin-off, který by se sice musel nést ve značně odlišném duchu, o to zvědavější bych na něj ovšem byl. 90 % a I AM SPARTACUS!!! potěšilo.

plakát

Mezi vlky (2011) 

Atmosféricky za krásných osm bodů,scénář se sotva doplazí ke čtyřce.Samotný námět je přitom vynikající,dal se uchopit z mnoha a mnoha úhlů a pořád mohlo jít o totální pecku,jen v odlišném žánru.Carnahan nicméně zvolil absolutně nejhorší cestu,tedy cestu kompromisu.A tak Mezi vlky působí po všech stránkách jako polotovar,který neví,jestli dřív přijít s chlapským survival příběhem,hororově stylizovaným akčňákem nebo malickovskou meditací na téma člověk versus příroda.Divák tam najde všechno,ale ve výsledku si z daných propriet naplno neužije ani jednu a přes spoustu vydařených scén (pád letadla ruluje) a Carnahanovu zručnost má na konci spíše než cokoliv jiného pocit solidně propálené šance na parádní film.Díky bez nadsázky špatným efektům navíc celý film působí podivně uměle a měl jsem problém mu uvěřit tu fazonu chlapského dobrodružství v drsné a nehostinné přírodě.Díky onomu malickovskému jímavému začátku a skvělému zakončení,které skutečně docela úspěšně dojímá,je mi velmi líto,že musím dát jen tři hvězdičky.Ale když si uvědomím,o kolik ten film mohl (a měl) být lepší,napálím je tam s čistým svědomím. 65 %

plakát

Bitevní loď (2012) 

Nebýt komediálního začátku,scény střílení naslepo (podobnou poctu HASBRO kořenům jsem nečekal) a Bergovy naprosté jistoty ve využívání rozpočtu a krásném dávkování eye candy momentů,byla by Bitevní loď přesně tak nudně přepáleným,tupým a přes velké množství akce nudícím blockbusterem,jako Transformers 2 a 3.Takhle taková je jen asi ze tří čtvrtin :-) Na velkém plátně to téhle předražené,technicky precizní předzvěsti letní sezony bezpochyby sluší.Ale Peter Berg je zkrátka spíše snaživým řemeslníkem,který pokukuje po svých vzorech,ale dokonalosti jejich stylu ne a ne dosáhnout.Dokáže natočit krásně přehlednou a čistou akční sekvenci,ale nedokáže z ní vykřesat emoce.Zpomalovačky a libé snímání ženských figur nedokáže prodat jako Michael Bay ve své nejlepší formě,v patriotismu a politické korektnosti (už nestačí jen černoch,který všechny spasí,on musí být ještě ke všemu mrzák!) působí ještě naivněji než Roland Emmerich.Když se navíc v celém filmu nenajde figurka,které bych měl alespoň elementární potřebu fandit,něco je zatraceně špatně.Ne že by Kitsch něco kazil,svého nezodpovědného floutka vystřihl naprosto přijatelně,ale postava je to natolik neživotná a její přerod ve velitele natolik odfláknutý,že stejně nemá šanci jakkoliv zapůsobit.V mnoha ohledech to už už vypadá,že by se mohl film přehoupnout do kvalitního guilty pleasure,ale ani takový potenciál nakonec není pořádně zužitkován,na to jsou některé nápady a témata až příliš zajímavá a hodná rozvedení,na které samozřejmě nedojde.Sledování okolního světa z pohledu emzáků je zajímavé,ale absolutně jsem nepobral,proč tváří v tvář člověku zabíjejí jen,když je to nutné a pak bez mrknutí oka zlikvidují naprosto samoúčelným způsobem jakýsi havajský most.Smíření Ameriky a Japonska poblíž Pearl Harboru pod tíhou okolností jakž takž funguje,ale opět v podobném výplachu působí jen jako korektní pěst na oko.A ve výsledku zklamalo i měřítko filmu,žádné velké námořní bitvy se nedočkáme, po většinu stopáže totiž sledujeme jedinou loď a zbytek flotily poslušně čeká za bariérou.Škoda,s dvousetmilionovým rozpočtem jsme mohli dostat solidní řežbu.Všechno,čím by mohla Bitevní loď diváka nějak zaumout,jsme zkrátka a dobře už viděli jinde a často mnohem lépe podané.Film nemá šanci vysloveně urazit (tedy pokud se vám z podobně proarmádního,kapitalistického a skrz naskrz amerického produktu nezvedá žaludek už předem - ale pak bych předpokládal,že se mu vyhnete velikým obloukem).Na to je příliš kvalitně ošetřený a zrealizovaný zkušeným tvůrčím týmem.Na to,aby se stal skutečně dechberoucím spektáklem,ze kterého nám spadne čelist pod sedačku,mu ale schází alespoň špetka nějaké osobitosti,která by jej vystřelila nad průměr.Nic víc než průměrem totiž nakonec tenhle mix Top Gunu a Transformers skutečně není. 55 %

plakát

Solaris (1972) 

Až mě překvapilo,jak moc se jedná o věrnou adaptaci Lemovy geniální knihy.Stejně jako v ní se totiž i v Tarkovského filmu pod vším tím nánosem vědeckého bádání,pocitů samoty a filozoficky hutných úvah skrývá především jímavá love story odsouzená k zániku.Přesně tu si Tarkovskij z bohaté knižní předlohy vyextrahoval a díky ní film neztrácí sílu ani ve velmi košaté stopáži.I ruská verze Solaris je v mnoha ohledech únavný film (překvapivě nejvíce unavuje rozvláčný úvod na Zemi).I přes téměř tříhodinovou stopáž,čtyřicetileté stáří snímku a ruštině pro mě ovšem představuje mnohem přívětivější ilustraci než Soderberghovo aktualizované uchopení.Což bych tak úplně nečekal.Navíc kvituji s povděkem velmi zajímavě vyřešený závěr,jednu z mála věcí,kterou režisér předlohu skutečně významně obohatil. 85 %

plakát

Bláznivá, zatracená láska (2011) 

Po zhruba 80 % stopáže jen standartní romantická komedie,kterou z průměru vytahují jen šarmantní Gosling,neskutečně sexy Emma Stone a perfektně padnoucí Carell.Navíc je zde mimořádně zbytečný,snad dvacetiminutový dovětek,ve kterém se vrší klišé na klišé.Pak je tady ovšem scéna na zahradě,která je smrtelně vtipná,brilantně vypointovaná,obsahuje jeden skvostně předpřipravený twist,rvačku a parádně se v ní dořeší asi dvě dějové linie.Po téhle scéně měl celý film skončit a právě ona táhne Bláznivou,zatracenou lásku na čtyři hvězdičky,které by jí bez ní pravděpodobně těsně unikly.Do Lásky nebeské je ale pořád hodně daleko. 75 %

plakát

Koupili jsme ZOO (2011) 

Cynikům by vstup do této prosluněné,pohodové a skrz na skrz hollywoodské Zoo mohl vážně ublížit na zdraví,všichni ostatní jsou ale srdečně zváni! Crowe dokázal všechny kýčovité propriety,kterých příběh jeho nkvého filmu nabízí skutečně slušné množství,vybalancovat do hřejivého,nikoli však prvoplánově líbivého snímku,který zvládá s grácií bavit celé americké rodinky,zároveň řešit závažnější témata,aniž by to působilo vykalkulovaně a ještě dává svým postavám prostor k růstu a vývoji,který není nikterak překvapivý (co si budeme povídat,pořád je to tááákhle šablonovitá záležitost),ale potěší zejména tím,že nezapomíná na staré rány a neuhýbá před nastolenými problémy.Scarlett je bez make upu a výstřihů nevídaně půvabná,Damon opět dokazuje,že civilní polohu zvládá bravurně a vedlejší postavy nepůsobí samoúčelně,minimálně T.H. Church si pro sebe coby hrdinův bratr krade každičkou scénu.Délka je možná lehce přepálená,ale to si uvědomuji spíš zpětně,protože při samotném sledování jsem se nenudil ani chvilku.Vytknul bych jen naprostou absenci nějakého prokazatelného záporáka,která jen opět nahrává lidem,kteří budou Koupili jsme Zoo považovat za prototyp uchcaného rodinného snímku,ve kterém jsou všichni dokonalí,hodní nebo napravitelní.Ale Koupili jsme Zoo je skutečně oním "vánočním" filmem,jako který byl točen,a dokže potěšit a zahřát u srdce i teď na jaře.A u mě osobně má náběh na osobní srdcovku a pátou hvězdičku. 85 %